Utvärdering av alternativ 13 m väg: halvårsrapport 2000:2

Ladda ner
Arne et al Carlsson

Detta är den sjätte utvärderingsrapporten i Vägverkets (VVs)

utvecklingsprogram

alternativa 13 m-vägar. Syftet med programmet är att finna och klarlägga

• rätt standard- och kostnadsnivå för de föreslagna åtgärderna med inriktning

att

minska svåra mötes- och avkörningsolyckor, vilka svarar för drygt hälften av

alla döda och svårt skadade på 13 m vägar med 90 och 110 km/tim

• rätta drift- och underhållsmetoder och kostnadsnivåer

• framkomlighets-, trafiksäkerhets- och miljöeffekter

• trafikantattityder.

För utvärdering har en stor mängd aktiviteter och mätningar diskuterats sedan

projektets start. Preliminär bestämdes att utvärderingen på objekt med

mitträcke i

det ursprungliga utvecklingsprogrammet skall omfatta följande aktiviteter:

• punkthastighetsmätningar före och vid två tillfällen efter åtgärd för alla

objekt

• restidsmätningar vid ett tillfälle efter åtgärd för minst ett objekt av

varje typ

• sidolägesmätningar på enfältiga avsnitt med och utan sidoräcke på minst ett

objekt av varje typ

• hastighets-flödesanalyser

• trafikantbeteende vid växling 2 till 1-sektion på sträcka och vid korsning

under

olika trafikförhållanden för alla objekt (videomätningar kombinerat med

hastighetsregistrering)

• intervjuundersökningar med väghållare, polis och trafikanter vid samtliga

objekt

i två omgångar efter åtgärd

• uppföljning av drift- och underhållseffekter under en före- och minst två

eftersäsonger

på alla objekt plus ett kontrollobjekt för varje objekt. Spårdjup följs

upp under 5 år

• uppföljning av väglag och synlighet under en före- och två eftersäsonger på

alla objekt plus ett kontrollobjekt för varje objekt

• uppföljning och analys av polisrapporterade olyckor och räckespåkörningar

inklusive djupstudier för en föreperiod under 90-talet och minst fem efterår

för

varje objekt

• eventuellt synbarhetsmätning av mitträcke och markeringar under mörker för

ett 13:2+1-rä-objekt

TRÄFFA OSS


5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.