Utlandsföddas mobilitet och resvanor i svensk trafikmiljö

Ladda ner
Catharina Lewin
Susanne Gustafsson

Syftet med föreliggande studie har varit att öka kunskapen om utlandsföddas situation i det svenska vägtransportsystemet och att analysera deras mobilitet och resvanor. Utlandsfödda innefattas av personer som är födda i ett annat land än Sverige, men som fått uppehållstillstånd och är folkbokförda i Sverige. Studiens resultat baseras på en litteraturgenomgång, registerdata, gruppintervjuer och en enkätundersökning. 

Av registerdata framgår att Sveriges utlandsfödda, som utgör 12 % av befolkningen, har en sämre möjlighet till resor med personbil i och med att körkortsinnehav och fordonsinnehav är lägre i denna del av befolkningen.

I enkätundersökningen studerades hur relativt nyanlända utlandsfödda i Sverige reser vid både kortare och längre resor, deras bil- och körkortsinnehav och deras upplevelse av trygghet i samband med olika färdsätt. Nyanländas behov av information om svenska trafikregler och hur de vill ha denna information studerades också. Enkätundersökningen besvarades av 3 215 elever som studerar svenska för invandrare, sfi, i 34 kommuner runtom i Sverige. Hälften av dessa kom till Sverige under de två närmaste åren före enkätens ifyllnad år 2005. De svarande representerade 136 olika länder. Jämförelser har skett dels mellan män och kvinnor, dels mellan åtta olika grupperingar av de svarandes födelseländer, så kallade zoner. Drygt 6 av 10 som besvarade enkäten var kvinnor och nästan hälften av alla svarande var i åldern 25–34 år.

Av resultaten framgår att ca 45 % av de nyanlända männen hade körkort som fick användas i Sverige, av kvinnorna var det knappt 20 %. De största hindren för utlandsfödda att ta svenskt körkort var att det är för dyrt och att språket är svårt. Det var 35 % av kvinnorna som inte kunde cykla, av männen var det 5 %. Nästan åtta av tio nyanlända ansåg att de behövde lära sig mer om vad man får göra i trafiken, dvs. trafikregler och beteende i olika situationer. De föredrog att få denna information på svenska. De nyanlända föredrog också skriftlig information på skyltar vid hållplatser, stationer och på tåg och bussaristället för enbart muntlig information via högtalare. Många av de nyanlända kände en otrygghet i trafiken, både som fotgängare, cyklister, bilförare och som passagerare på buss eller tunnelbana/spårvagn. 

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio