Utformning av kvotpliktsystem för biodrivmedel

Ladda ner

Konsumtionen av biodrivmedel måste öka på grund av EU:s förnybarhetsdirektiv. Johanna Jussila Hammes på VTI har studerat utformningen och kostnadseffektivitetsegenskaperna hos kvotpliktsystem för biodrivmedel genom att skapa en analytisk modell och studera tre olika sätt att formulera kvotpliktsystem under perfekt konkurrens.

Systemets kostnadseffektivitet kan garanteras genom att tillåta handel i bildrivmedelscertifikat. Det är även möjligt att biogas kan användas för att öka systemets kostnadseffektivitet.

Att ”dubbelräkna” vissa biodrivmedel gör det lättare att nå kvoten och sänker konsumentpriset av drivmedel, men ger inget stöd för de dubbelräknade biodrivmedlen. Bränslekvalitetsnormer kan leda till att kvotpliktsystemet inte kan bli kostnadseffektivt, vilket möjligtvis kan åtgärdas om höginblandade biodrivmedel räknas mot kvotuppfyllelse.

I tidigare studier visas hur ett kvotpliktsystem och ett undantag från bränsleskatten för biodrivmedel utgör en subvention till konsumtion av alla drivmedel. Utifrån denna analys rekommenderar Johanna Jussila Hammes att skatteundantag för de drivmedel som ingår i kvotpliktsystemet inte ska medges.

Givet att antalet företag i den fossila och i biodrivmedelsbranschen är ungefär lika, och kvotplikten inte alltför strikt, kommer kvotpliktsystemet att minska företagens marknadsmakt, jämfört med en marknad utan kvotplikt. Samma resultat gäller certifikatmarknaden, där handel i certifikaten ökar välfärden även i närvaro av marknadsmakt.

Johanna Jussila Hammes avslutar rapporten med en kort litteraturöversikt över direkta och indirekta förändringar i markanvändning samt biodrivmedlens påverkan på matpriset.

TRÄFFA OSS


9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...