Upptäcktsavstånd till oskyddade trafikanter i mörkertrafik: resultat från en fältstudie i stadsmiljö

Ladda ner

Studier om synbarhet i trafiken har tidigare genomförts i syfte att undersöka på hur långt avstånd det går att se till exempel en oskyddad trafikant under olika förhållanden. Under verklig körning har föraren dock en köruppgift som både inkluderar att manövrera sitt fordon och att bedöma trafiksituationen och agera därefter. I detta ingår att upptäcka relevanta objekt i tid för att hinna reagera på dem, medan synavståndet är det längsta upptäcktsavstånd som är möjligt.

Syftet med denna studie var att undersöka upptäcktsavstånd under verklig mörkerkörning, i förhållande till vägbelysning, till oskyddade trafikanters rörelsemönster och till stoppsträckan. Dessutom undersöktes instruktionens påverkan på blickbeteendet hos förarna.

Studien genomfördes som en fältstudie i stadsmiljö med oskyddade trafikanter i mörkertrafik. Förarna instruerades om att säga till direkt när de såg en oskyddad trafikant, varvid upptäcktsavståndet fram till den oskyddade trafikanten registrerades. Belysningsstyrkan mot vägytan och mot en tänkt oskyddad trafikant på trottoaren mättes upp i mörker vid separata tillfällen, medan påverkan av instruktionen på blickbeteendet undersöktes med hjälp av ögonrörelseglasögon.

Resultaten visade att det finns faktorer i stadsmiljö som påverkar upptäcktsavståndet i större utsträckning än vägbelysningen. Personer som rör sig tvärs vägen upptäcks på längre avstånd jämfört med dem som rör sig längs vägen eller är stillastående. Även om det inte är vanligt förekommer det fall där stoppsträckan kan vara längre än upptäcktsavståndet. Blickbeteendet påverkades inte av instruktionen i någon större utsträckning.

TRÄFFA OSS


3-4
sep

Tylösandsseminariet

Forskare från VTI håller föredrag om bland annat hastigheter och nykterhet i trafiken.
17-19
sep

FLISA-kongressen

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning. 
23-25
sep

Ambulanseforum

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning.

SENASTE NYTT


2019-08-21

Blåljussimulatorn tränar förare av utryckningsfordon

I VTI:s blåljussimulator kan förare av utryckningsfordon under säkra och kontrollerade förhållanden träna på risksituationer under utryckningskörning.  Den kan också användas för att förbereda nya förare för en riskmedveten och planerad körning i ett gott...


2019-08-20

Elcyklar i elfordonspooler kan minska bilanvändning i städer

Elcyklar i elfordonspooler har potential att minska användningen av bil i städer, men då krävs fler användare och väldimensionerade pooler. Det visar resultatet i en studie från VTI där forskare har studerat i vilken omfattning en pool som erbjuder elcyklar, elassisterade lådcyklar och elbilar kan bidra till minskad bilanvändning.


2019-08-19

Indraget körkort kan ge stora konsekvenser i vardagen

Ett återkallat körkort kan leda till negativa konsekvenser för en persons möjlighet att forma sitt eget liv. En studie från VTI undersöker på vilket sätt personer med synfältsbortfall har påverkats av att inte längre ha tillstånd att köra bil.


2019-08-14

Ökat intresse för cykelturism men mer forskning behövs

Att turista med cykel är en ökande trend. Men det finns mer behov av vetenskaplig forskning om hur insatser som görs för att främja cykelturismen kan mätas och följas upp.


2019-08-13

Att mäta trötthet - en utmaning för forskarna

Trötthet hos förare har under många år varit ett forskningsområde på VTI och forskarna har studerat olika områden som arbetstider för yrkesförare, förarbeteende, olycksrisker och utformning av varningssystem. Nu går forskarna vidare och försöker hitta ett...


2019-08-12

Oklart om viten fungerar för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet

I Sverige upphandlas nästan all lokal kollektivtrafik av kollektivtrafikmyndigheter. Flera av kollektivtrafikmyndigheterna har som mål att förbättra resenärernas kundnöjdhet. En av de viktigaste metoderna för att påverka kvaliteten, och därmed kundnöjdheten,...


2019-08-21

Blåljussimulatorn tränar förare av utryckningsfordon

I VTI:s blåljussimulator kan förare av utryckningsfordon under säkra och kontrollerade förhållanden träna på risksituationer under utryckningskörning.  Den kan också användas för att förbereda nya förare för en riskmedveten och planerad körning i ett gott...


2019-08-20

Elcyklar i elfordonspooler kan minska bilanvändning i städer

Elcyklar i elfordonspooler har potential att minska användningen av bil i städer, men då krävs fler användare och väldimensionerade pooler. Det visar resultatet i en studie från VTI där forskare har studerat i vilken omfattning en pool som erbjuder elcyklar, elassisterade lådcyklar och elbilar kan bidra till minskad bilanvändning.


2019-08-19

Indraget körkort kan ge stora konsekvenser i vardagen

Ett återkallat körkort kan leda till negativa konsekvenser för en persons möjlighet att forma sitt eget liv. En studie från VTI undersöker på vilket sätt personer med synfältsbortfall har påverkats av att inte längre ha tillstånd att köra bil.


2019-08-14

Ökat intresse för cykelturism men mer forskning behövs

Att turista med cykel är en ökande trend. Men det finns mer behov av vetenskaplig forskning om hur insatser som görs för att främja cykelturismen kan mätas och följas upp.


2019-08-13

Att mäta trötthet - en utmaning för forskarna

Trötthet hos förare har under många år varit ett forskningsområde på VTI och forskarna har studerat olika områden som arbetstider för yrkesförare, förarbeteende, olycksrisker och utformning av varningssystem. Nu går forskarna vidare och försöker hitta ett...


2019-08-12

Oklart om viten fungerar för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet

I Sverige upphandlas nästan all lokal kollektivtrafik av kollektivtrafikmyndigheter. Flera av kollektivtrafikmyndigheterna har som mål att förbättra resenärernas kundnöjdhet. En av de viktigaste metoderna för att påverka kvaliteten, och därmed kundnöjdheten,...