Upphandling av vägkvalitet: en kartläggning av kvalitetsbegreppet i väginvesteringar

Ladda ner

Begreppet vägkvalitet är mångfacetterat. Rapportens huvudslutsats är att denna komplexitet kan hanteras genom att definiera kvalitetsbegreppet med utgångspunkt från det övergripande transportpolitiska målet om ett samhällsekonomiskt effektivt och långsiktigt hållbart transportsystem. Med denna utgångspunkt står kvalitetsdefinition på tre ben:

  • • En väg ger samhällsnytta i form av tillgänglighet, det vill säga möjligheten för trafikanter att förflytta sig mellan olika platser. Brister i tillgängligheten kan uppstå i form av till exempel nedsatt hastighet eller en vägstängning. En god kvalitet innebär därför att en väg hålls öppen och att den kan trafikeras med den kapacitet, hastighet, säkerhet och komfort som den utformats för.
  • Tid utgör den dimension under vilken kvaliteten upprätthålls. Vägar används många gånger och under en lång tidsperiod, och i praktiken håller alla nybyggda vägar god standard när de öppnas. Kvalitetsbrister framträder ofta först efter en tid av användning.
  • Kostnader utgör den referens till vilken upprätthållandet av tillgängligheten alltid måste relateras. I en effektivitetsgrundad definition av kvalitet spelar den absoluta kvalitetsnivån mindre roll så länge som vägen håller en acceptabel grundnivå. Det är mängden kvalitet relativt varje investerad krona som är intressant för en aktör som vill maximera effektiviteten. För detta relativa mått på kvalitet är samtliga kostnader under vägens livslängd relevanta, oavsett om de rör själva investeringen eller det efterföljande driftsunderhållet.

Med denna definition av kvalitetsbegreppet bör kvaliteten (det vill säga tillgängligheten och säkerheten) hållas på en acceptabel nivå till lägsta tänkbara kostnad för samhället.

I rapporten redovisas tre olika tillvägagångssätt för mätning av kvalitet. Den första källan utgörs av kundnöjdhet och olycksstatistik. Ett problem med kundundersökningar är att de trafikanter som besvarar enkäter fokuserar komfortrelaterade kvalitetsindikatorer på bekostnad av säkerhetsaspekter. En viktig förklaring är att de låga riskerna för trafikolyckor innebär att de svarande inte fullt ut har möjlighet att tolka riskaspekterna på resan eller transporten. Olycksstatistik är tveksamt som utgångspunkt för att mäta kvalitet då det finns mer direkta mått som kan förhindra att olyckor sker (till exempel friktion), och olyckor uppträder vidare slumpmässigt på ett sätt som gör det svårt att koppla olyckan direkt till vägens kvalitet.

En andra källa till kunskap om kvalitet utgörs av Trafikverkets interna kvalitetskontroll inom enskilda projekt samt vid slut- och garantibesiktning. Genomlysningen av denna process i ett enskilt delprojekt inom Förbifart Stockholm pekar på att kontrollerna i många avseenden är omfattande. Trafikverket har dock genomfört en reform för att renodla beställarrollen vilket skulle kunna innebära en risk för att Trafikverkets företrädare får en sämre insyn i det faktiska genomförandet av ett vägprojekt, samtidigt som mer ansvar vilar på entreprenörens egenrapportering. En urgröpning av beställarkompetensen kan på sikt minska möjligheten att använda denna typ av kontroll och besiktning som mått på kvalitet.

Den tredje informationskällan avser de mätningar som görs av vägytan. Mätningarna bygger på en verifierad och standardiserad process som pågått under ett stort antal år, vilket ger tillgång till ett mycket omfattande data över vägars utveckling. Denna typ av information bör därför användas som grund för uppföljningar av vägnätets kvalitet.

TRÄFFA OSS


7
jun

CTR-dagen

Centrum för transportforskning, CTR, anordnar CTR-dagen 2018 torsdagen 7 juni 13:00-17:00, i "Nya Matsalen", Nymble, KTH i Stockholm.
13-14
jun

The 6th Humanist Conference

The 6th HUMANIST Conference will take place 13-14 June 2018 in the Hague, The Netherlands. The scope of the conference covers a wide range of topics on Human Factors in Transport. Tania Willstrand and Alexander Eriksson will present their research results.
4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.

SENASTE NYTT


2018-05-24

Metod testad för hastighetsmätning i trafiksäkerhetsforskning

VTI i samarbete med Linköpings universitet har utvärderat tekniken med hastighetsmätning med hjälp av blåtandssensorer, bland annat för att se om metoden kan användas vid före-efter studier av hastighetsdämpande åtgärder. Resultaten visar att mätningar med blåtandssensorer ger stabila resultat och är tillförlitliga.


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-05-24

Metod testad för hastighetsmätning i trafiksäkerhetsforskning

VTI i samarbete med Linköpings universitet har utvärderat tekniken med hastighetsmätning med hjälp av blåtandssensorer, bland annat för att se om metoden kan användas vid före-efter studier av hastighetsdämpande åtgärder. Resultaten visar att mätningar med blåtandssensorer ger stabila resultat och är tillförlitliga.


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se