Upphandling av vägkvalitet: en kartläggning av kvalitetsbegreppet i väginvesteringar

Ladda ner

Begreppet vägkvalitet är mångfacetterat. Rapportens huvudslutsats är att denna komplexitet kan hanteras genom att definiera kvalitetsbegreppet med utgångspunkt från det övergripande transportpolitiska målet om ett samhällsekonomiskt effektivt och långsiktigt hållbart transportsystem. Med denna utgångspunkt står kvalitetsdefinition på tre ben:

  • • En väg ger samhällsnytta i form av tillgänglighet, det vill säga möjligheten för trafikanter att förflytta sig mellan olika platser. Brister i tillgängligheten kan uppstå i form av till exempel nedsatt hastighet eller en vägstängning. En god kvalitet innebär därför att en väg hålls öppen och att den kan trafikeras med den kapacitet, hastighet, säkerhet och komfort som den utformats för.
  • Tid utgör den dimension under vilken kvaliteten upprätthålls. Vägar används många gånger och under en lång tidsperiod, och i praktiken håller alla nybyggda vägar god standard när de öppnas. Kvalitetsbrister framträder ofta först efter en tid av användning.
  • Kostnader utgör den referens till vilken upprätthållandet av tillgängligheten alltid måste relateras. I en effektivitetsgrundad definition av kvalitet spelar den absoluta kvalitetsnivån mindre roll så länge som vägen håller en acceptabel grundnivå. Det är mängden kvalitet relativt varje investerad krona som är intressant för en aktör som vill maximera effektiviteten. För detta relativa mått på kvalitet är samtliga kostnader under vägens livslängd relevanta, oavsett om de rör själva investeringen eller det efterföljande driftsunderhållet.

Med denna definition av kvalitetsbegreppet bör kvaliteten (det vill säga tillgängligheten och säkerheten) hållas på en acceptabel nivå till lägsta tänkbara kostnad för samhället.

I rapporten redovisas tre olika tillvägagångssätt för mätning av kvalitet. Den första källan utgörs av kundnöjdhet och olycksstatistik. Ett problem med kundundersökningar är att de trafikanter som besvarar enkäter fokuserar komfortrelaterade kvalitetsindikatorer på bekostnad av säkerhetsaspekter. En viktig förklaring är att de låga riskerna för trafikolyckor innebär att de svarande inte fullt ut har möjlighet att tolka riskaspekterna på resan eller transporten. Olycksstatistik är tveksamt som utgångspunkt för att mäta kvalitet då det finns mer direkta mått som kan förhindra att olyckor sker (till exempel friktion), och olyckor uppträder vidare slumpmässigt på ett sätt som gör det svårt att koppla olyckan direkt till vägens kvalitet.

En andra källa till kunskap om kvalitet utgörs av Trafikverkets interna kvalitetskontroll inom enskilda projekt samt vid slut- och garantibesiktning. Genomlysningen av denna process i ett enskilt delprojekt inom Förbifart Stockholm pekar på att kontrollerna i många avseenden är omfattande. Trafikverket har dock genomfört en reform för att renodla beställarrollen vilket skulle kunna innebära en risk för att Trafikverkets företrädare får en sämre insyn i det faktiska genomförandet av ett vägprojekt, samtidigt som mer ansvar vilar på entreprenörens egenrapportering. En urgröpning av beställarkompetensen kan på sikt minska möjligheten att använda denna typ av kontroll och besiktning som mått på kvalitet.

Den tredje informationskällan avser de mätningar som görs av vägytan. Mätningarna bygger på en verifierad och standardiserad process som pågått under ett stort antal år, vilket ger tillgång till ett mycket omfattande data över vägars utveckling. Denna typ av information bör därför användas som grund för uppföljningar av vägnätets kvalitet.

TRÄFFA OSS


2-24
sep

Bo- och samhällsexpo Vallastaden

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. VTI deltar i en av temautställningarna och i flera föredrag.
6
okt

Öppet seminarium med Mistra SAMS

Välkommen till Mistra SAMS seminarium med internationella experter på digitalisering och mobilitet.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-04

Fördelar med återvunna däck i anläggningskonstruktioner

I en ny VTI-studie konstaterar forskarna att återvunnet gummi kan ge fördelar såväl ekonomiskt, som funktionellt och miljömässigt. Utmaningen är att få någon part att ta ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande av konstruktioner och produkter där återvunna däck helt eller delvis utgör råvaran.


2017-09-01

Forskare studerar hur smart mobilitet kan bli delad mobilitet

Smart mobilitet, som självkörande fordon, är omtalat. Men smart är inte per automatik hållbart. En forskargrupp vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2, har fått pengar från Energimyndigheten för att studera styrmedel för att göra smart...


2017-08-30

Unga upplever kollektivtrafik som ett positivt färdsätt

I en studie har VTI-forskare undersökt hur unga upplever kollektivtrafikresandet i Göteborg. Resultaten visar att de unga är positiva och vill fortsätta resa kollektivt. De ser resan som en form av avkoppling och vill gärna sitta ifred utan störningar.


2017-08-24

VTI deltar i bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. Här får besökarna en inblick i framtidens sätt att bygga, bo och leva i stadsdelen Vallastaden. Även VTI deltar och berättar bland annat om ett projekt kring självkörande...


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


2017-09-01

Vänster eller höger fortfarande oklart om säkraste sidan

Anund på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-01

Vetandets värld

Trafikforskarna Anna Anund och Björn Lidestam från statens väg- och transportforskningsinstitut och Linköpings universitet medverkar i programmet, liksom......Källa: Sveriges Radio


2017-08-29

Skyttedal: Höj farten på Linköpings vägar

alls, säger Andreas Tapani, forskningschef på vti (Statens väg- och transportforskningsinstitut)....kilometer i timmen, säger Anna Vadeby, forskare på vti. ......Källa: Linköping News