Upphandling av vägkvalitet: en kartläggning av kvalitetsbegreppet i väginvesteringar

Ladda ner

Begreppet vägkvalitet är mångfacetterat. Rapportens huvudslutsats är att denna komplexitet kan hanteras genom att definiera kvalitetsbegreppet med utgångspunkt från det övergripande transportpolitiska målet om ett samhällsekonomiskt effektivt och långsiktigt hållbart transportsystem. Med denna utgångspunkt står kvalitetsdefinition på tre ben:

  • • En väg ger samhällsnytta i form av tillgänglighet, det vill säga möjligheten för trafikanter att förflytta sig mellan olika platser. Brister i tillgängligheten kan uppstå i form av till exempel nedsatt hastighet eller en vägstängning. En god kvalitet innebär därför att en väg hålls öppen och att den kan trafikeras med den kapacitet, hastighet, säkerhet och komfort som den utformats för.
  • Tid utgör den dimension under vilken kvaliteten upprätthålls. Vägar används många gånger och under en lång tidsperiod, och i praktiken håller alla nybyggda vägar god standard när de öppnas. Kvalitetsbrister framträder ofta först efter en tid av användning.
  • Kostnader utgör den referens till vilken upprätthållandet av tillgängligheten alltid måste relateras. I en effektivitetsgrundad definition av kvalitet spelar den absoluta kvalitetsnivån mindre roll så länge som vägen håller en acceptabel grundnivå. Det är mängden kvalitet relativt varje investerad krona som är intressant för en aktör som vill maximera effektiviteten. För detta relativa mått på kvalitet är samtliga kostnader under vägens livslängd relevanta, oavsett om de rör själva investeringen eller det efterföljande driftsunderhållet.

Med denna definition av kvalitetsbegreppet bör kvaliteten (det vill säga tillgängligheten och säkerheten) hållas på en acceptabel nivå till lägsta tänkbara kostnad för samhället.

I rapporten redovisas tre olika tillvägagångssätt för mätning av kvalitet. Den första källan utgörs av kundnöjdhet och olycksstatistik. Ett problem med kundundersökningar är att de trafikanter som besvarar enkäter fokuserar komfortrelaterade kvalitetsindikatorer på bekostnad av säkerhetsaspekter. En viktig förklaring är att de låga riskerna för trafikolyckor innebär att de svarande inte fullt ut har möjlighet att tolka riskaspekterna på resan eller transporten. Olycksstatistik är tveksamt som utgångspunkt för att mäta kvalitet då det finns mer direkta mått som kan förhindra att olyckor sker (till exempel friktion), och olyckor uppträder vidare slumpmässigt på ett sätt som gör det svårt att koppla olyckan direkt till vägens kvalitet.

En andra källa till kunskap om kvalitet utgörs av Trafikverkets interna kvalitetskontroll inom enskilda projekt samt vid slut- och garantibesiktning. Genomlysningen av denna process i ett enskilt delprojekt inom Förbifart Stockholm pekar på att kontrollerna i många avseenden är omfattande. Trafikverket har dock genomfört en reform för att renodla beställarrollen vilket skulle kunna innebära en risk för att Trafikverkets företrädare får en sämre insyn i det faktiska genomförandet av ett vägprojekt, samtidigt som mer ansvar vilar på entreprenörens egenrapportering. En urgröpning av beställarkompetensen kan på sikt minska möjligheten att använda denna typ av kontroll och besiktning som mått på kvalitet.

Den tredje informationskällan avser de mätningar som görs av vägytan. Mätningarna bygger på en verifierad och standardiserad process som pågått under ett stort antal år, vilket ger tillgång till ett mycket omfattande data över vägars utveckling. Denna typ av information bör därför användas som grund för uppföljningar av vägnätets kvalitet.

TRÄFFA OSS


5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.