Uppföljning av trafiksäkerheten i Kungsbacka tätort

Ladda ner
Hans Thulin
Alexander Obrenovic

På uppdrag av Kungsbacka kommun har VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) följt upp trafiksäkerhetssituationen i Kungsbacka tätort. Undersökningen har begränsats till centrum. I undersökningen ingår också det så kallade Onsalakorset som

är beläget cirka 1 mil utanför centrum. Under den sista 5–10-årsperioden har omfattande åtgärder vidtagits i Kungsbacka centrala delar i syfte att öka säkerheten. Vallgatans anslutning till Varbergsvägen har stängts av för att minska genomfartstrafiken i centrum och Varbergsvägen har getts en ny sträckning. En gång- och cykeltunnel har anlagts under Varbergsvägens nya sträckning. Cirkulationsplatser har anlagts, korsningar och g/c-överfarter har höjts upp och 30 km/h har införts som hastighetsgräns i centrum. Institutet har tidigare på uppdrag av kommunen gjort en tillståndsbeskrivning och analys av trafik- och trafiksäkerhetsläget i de centrala delarna av centralorten. Den undersökningen genomfördes år 1991 (Thulin & Obrenovic, 1994) och lades upp som en förundersökning som skulle kunna användas som grund vid en framtida uppföljning.

Föreliggande, uppföljande, undersökning har genomförts med samma metod som användes i förundersökningen, vilket bland annat har inneburit videofilmning av trafiken i de centrala delarna. Totalt har ett 15-tal korsningar filmats. Resultatet av filmningarna har legat till grund för studier av samspelet mellan oskyddade trafikanter och motorfordon och av den därav betingade säkerhetssituationen. Resultatet har också

legat till grund för trafik- och trafikanträkningar. Videofilmningarna genomfördes under samma vecka och veckodagar vid före- och eftermätning och under samma tider på dagen. I eftermätningen, efter vidtagna åtgärder, mättes reshastigheterna på de gator som inkluderade de videofilmade platserna. Bedömning gjordes, baserat på den kunskap som finns, av den specifika åtgärdens effekt på hastighetsnivån. Hastighetsresultaten har

tillsammans med de resultat som framkom vid utvärderingen av videomaterialet utnyttjats vid klarläggandet av den säkerhetseffekt de vidtagna åtgärderna haft. Åtgärden att ta bort Vallgatans anslutning med Varbergsvägen omfördelade trafiken i centrum. Biltrafiken nästan halverades på Vallgatan och ökade på alternativa gator. Totalt minskade biltrafikarbetet med 2,5 % på de studerade gatuavsnitten, vilka kan

sägas täcka in centrumdelen. Minskningen berodde på en markant minskning av den tunga trafiken.

Hastighetsnivåerna minskade markant till följd av vidtagna åtgärder. Totalt minskade medelhastigheten med 9,5 km/h från nivån 34 km/h som gällde som medelvärde för de undersökta platserna innan åtgärderna. Nästan hälften av platserna kan efter åtgärderna sägas vara hastighetssäkrade dvs. att motorfordonens hastigheter ligger under 30 km/h. Ökad separering mellan g/c-trafiken och biltrafiken genom den omfördelning som skett av biltrafiken i centrum och genom anläggande av planskildhet samt minskade fordons- hastigheter har kraftigt förbättrat trafiksäkerhetsläget för g/c-trafikanterna. Resultatet visar att g/c-trafikanternas risk för att skadas svårt (inklusive dödas) i kollisionsolycka

med motorfordon till följd av åtgärderna har minskat med 67 %. Risken att dödas har minskat med 75 % och risken att komma till skada med 44 %.

TRÄFFA OSS


15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.

SENASTE NYTT


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-09-26

VTI:s simulatorer används för att skapa tjänst för utryckningsfordon 

Bättre framkomlighet och kortare utryckningstider för utryckningsfordon – det kan standardiserade trafikmeddelanden som sänds över 5G-nätet bidra till. Inom EU-projektet Nordic Way 2 håller en fungerande prototyp till en sådan tjänst på att utvecklas med hjälp av körsimulatorer från VTI.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-09-26

VTI:s simulatorer används för att skapa tjänst för utryckningsfordon 

Bättre framkomlighet och kortare utryckningstider för utryckningsfordon – det kan standardiserade trafikmeddelanden som sänds över 5G-nätet bidra till. Inom EU-projektet Nordic Way 2 håller en fungerande prototyp till en sådan tjänst på att utvecklas med hjälp av körsimulatorer från VTI.