Uppföljning av trafiksäkerheten i Kungsbacka tätort

Ladda ner
Hans Thulin
Alexander Obrenovic

På uppdrag av Kungsbacka kommun har VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) följt upp trafiksäkerhetssituationen i Kungsbacka tätort. Undersökningen har begränsats till centrum. I undersökningen ingår också det så kallade Onsalakorset som

är beläget cirka 1 mil utanför centrum. Under den sista 5–10-årsperioden har omfattande åtgärder vidtagits i Kungsbacka centrala delar i syfte att öka säkerheten. Vallgatans anslutning till Varbergsvägen har stängts av för att minska genomfartstrafiken i centrum och Varbergsvägen har getts en ny sträckning. En gång- och cykeltunnel har anlagts under Varbergsvägens nya sträckning. Cirkulationsplatser har anlagts, korsningar och g/c-överfarter har höjts upp och 30 km/h har införts som hastighetsgräns i centrum. Institutet har tidigare på uppdrag av kommunen gjort en tillståndsbeskrivning och analys av trafik- och trafiksäkerhetsläget i de centrala delarna av centralorten. Den undersökningen genomfördes år 1991 (Thulin & Obrenovic, 1994) och lades upp som en förundersökning som skulle kunna användas som grund vid en framtida uppföljning.

Föreliggande, uppföljande, undersökning har genomförts med samma metod som användes i förundersökningen, vilket bland annat har inneburit videofilmning av trafiken i de centrala delarna. Totalt har ett 15-tal korsningar filmats. Resultatet av filmningarna har legat till grund för studier av samspelet mellan oskyddade trafikanter och motorfordon och av den därav betingade säkerhetssituationen. Resultatet har också

legat till grund för trafik- och trafikanträkningar. Videofilmningarna genomfördes under samma vecka och veckodagar vid före- och eftermätning och under samma tider på dagen. I eftermätningen, efter vidtagna åtgärder, mättes reshastigheterna på de gator som inkluderade de videofilmade platserna. Bedömning gjordes, baserat på den kunskap som finns, av den specifika åtgärdens effekt på hastighetsnivån. Hastighetsresultaten har

tillsammans med de resultat som framkom vid utvärderingen av videomaterialet utnyttjats vid klarläggandet av den säkerhetseffekt de vidtagna åtgärderna haft. Åtgärden att ta bort Vallgatans anslutning med Varbergsvägen omfördelade trafiken i centrum. Biltrafiken nästan halverades på Vallgatan och ökade på alternativa gator. Totalt minskade biltrafikarbetet med 2,5 % på de studerade gatuavsnitten, vilka kan

sägas täcka in centrumdelen. Minskningen berodde på en markant minskning av den tunga trafiken.

Hastighetsnivåerna minskade markant till följd av vidtagna åtgärder. Totalt minskade medelhastigheten med 9,5 km/h från nivån 34 km/h som gällde som medelvärde för de undersökta platserna innan åtgärderna. Nästan hälften av platserna kan efter åtgärderna sägas vara hastighetssäkrade dvs. att motorfordonens hastigheter ligger under 30 km/h. Ökad separering mellan g/c-trafiken och biltrafiken genom den omfördelning som skett av biltrafiken i centrum och genom anläggande av planskildhet samt minskade fordons- hastigheter har kraftigt förbättrat trafiksäkerhetsläget för g/c-trafikanterna. Resultatet visar att g/c-trafikanternas risk för att skadas svårt (inklusive dödas) i kollisionsolycka

med motorfordon till följd av åtgärderna har minskat med 67 %. Risken att dödas har minskat med 75 % och risken att komma till skada med 44 %.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio