Uppföljning av mötesfria vägar: slutrapport

Ladda ner
Arne Carlsson

Inom Vägverket startades 1998 ett utvecklingsprogram benämnt alternativa 13 m-vägar, senare benämnt mötesfria vägar. Syftet med detta program var att på ett kostnadseffektivt sätt öka trafiksäkerheten på då befintliga 13 m-vägar och motortrafikleder (ML) med väsentligt lägre investeringskostnader och mindre intrång än vid traditionella åtgärder. Dessa vägar, med en total längd på cirka 3 700 km under 1990-talet varav 350 km ML, omfattade cirka 25 % av trafikarbetet på huvudvägnätet men endast 14 % av längden. Under 1990-talet omkom på dessa vägar årligen nästan 100 trafikanter och skadades svårt nästan 400, vilket motsvarade nästan 25 respektive 20 % av totalantalet på statliga vägar. För att säkerställa att syftet enligt ovan blev uppnått inleddes en omfattande uppföljning och utvärdering av de åtgärder som vidtogs inom ramen för utvecklingsprojektet. Denna utvärdering skulle säkerställa att man inom ramen för utvecklingsprogrammet beaktade viktiga faktorer beträffande kostnad och effekter. Denna publikation utgör slutrapport och en sammanfattande dokumentation av resultat och erfarenheter från utbyggnaden av mötesfria vägar från starten 1998 till och med 2006–2007, då uppföljningen av mötesfria vägar successivt har avvecklats.

TRÄFFA OSS


24
apr

Resultatkonferens trafiksäkerhet

Trafikverkets resultatkonferens trafiksäkerhet väg. VTI:s forskare Åsa Forsman presenterar rapporten Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2018.
15
maj

Kollektivtrafikdagen

Den 15 maj är det dags för 12:e upplagan av Kollektivtrafikdagen i Stockholm. Helene Lidestam, forskare på VTI, och Maria Börjesson, professor på VTI, håller föredrag.
22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.

SENASTE NYTT


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.


2019-03-28

Ny mätmetod upptäcker brister i utfört beläggningsarbete

Forskare har tagit fram en metod för att upptäcka brister i utfört asfaltsbeläggningsarbete som leder till sämre hållbarhet och kortare livslängd för vägbeläggningen. På sikt kan metoden medföra mindre kostnader för underhållsarbete.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.


2019-03-28

Ny mätmetod upptäcker brister i utfört beläggningsarbete

Forskare har tagit fram en metod för att upptäcka brister i utfört asfaltsbeläggningsarbete som leder till sämre hållbarhet och kortare livslängd för vägbeläggningen. På sikt kan metoden medföra mindre kostnader för underhållsarbete.