Uppföljning av mötesfria vägar: slutrapport

Ladda ner
Arne Carlsson

Inom Vägverket startades 1998 ett utvecklingsprogram benämnt alternativa 13 m-vägar, senare benämnt mötesfria vägar. Syftet med detta program var att på ett kostnadseffektivt sätt öka trafiksäkerheten på då befintliga 13 m-vägar och motortrafikleder (ML) med väsentligt lägre investeringskostnader och mindre intrång än vid traditionella åtgärder. Dessa vägar, med en total längd på cirka 3 700 km under 1990-talet varav 350 km ML, omfattade cirka 25 % av trafikarbetet på huvudvägnätet men endast 14 % av längden. Under 1990-talet omkom på dessa vägar årligen nästan 100 trafikanter och skadades svårt nästan 400, vilket motsvarade nästan 25 respektive 20 % av totalantalet på statliga vägar. För att säkerställa att syftet enligt ovan blev uppnått inleddes en omfattande uppföljning och utvärdering av de åtgärder som vidtogs inom ramen för utvecklingsprojektet. Denna utvärdering skulle säkerställa att man inom ramen för utvecklingsprogrammet beaktade viktiga faktorer beträffande kostnad och effekter. Denna publikation utgör slutrapport och en sammanfattande dokumentation av resultat och erfarenheter från utbyggnaden av mötesfria vägar från starten 1998 till och med 2006–2007, då uppföljningen av mötesfria vägar successivt har avvecklats.

TRÄFFA OSS


1
mar

Seminarium samhällsekonomiska kostnader sjöfart och luftfart

VTI bjuder in till ett seminarium den 1 mars 2018. Jan-Eric Nilsson och Magnus Johansson, VTI, redovisar ett underlag för att integrera de samhällsekonomiska kostnaderna för gränsöverskridande luft- och sjöfart.
25-26
apr

Workshop, frågor kring samhällsekonomisk kalkyl

Den 25-26 april 2018 anordnas ett öppet seminarium och workshop i Stockholm som behandlar användningen av samhällsekonomiska kalkyler som en grund för beslutsfattande i offentlig sektor. Workshopen organiseras av bland andra professor Jan-Eric Nilsson, VTI.
16-18
maj

Road Safety on Five Continents (RS5C)

VTI arrangerar RS5C i Sydkorea i maj 2018.

SENASTE NYTT


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se