Turning accidents between vehicles and cyclists driving straight ahead

Ladda ner
Thomas Richter
Janina-Charline Sachs

The chair of road planning and operation initiated two research projects concerning the dynamics between right-turning vehicles and cyclists going straight ahead. It should be analyzed in what way the infrastructure and behavior from both road users influence the turning accident occurrence and how to reduce the conflict rate. The first project, initiated by the German Insurers Accident Research (UDV) as part of the German Insurance Association (GDV), was finalized in 2012 including right and left turning vehicles and cyclists driving straight ahead. The target of that research project was to give recommendations to improve safety of cycling infrastructure at intersections in built-up areas. The second project for the Federal Highway Research Institute (BASt) was finalized in 2014 and focused on the conflict between right-turning trucks and cyclists driving straight ahead. Both projects conclude in recommendations concerning measures for infrastructural changes, driver assistance systems and behavior change to improve the traffic safety for cyclists.

Both projects comprised a macroscopic and microscopic accident analysis, an infrastructure analysis and a behavioral observation of cyclists and vehicle drivers at intersections in order to identify types of infrastructure and behavior that provoke turning-off accidents. The second project included an extra behavioral observation of truck drivers in a driving simulator. Additionally, an analysis of turning assistant systems which can minimize the blind spot was implied to this project. The aim of this research project is to outline recommendations to improve the safety of cycling infrastructure at intersections and to evaluate the safety-benefit of driver assistant systems. Results of the accident analyses are that most accidents happen in motion when the cyclists arrive from behind and the vehicle drivers are busy with turning so they tend to oversee cyclists. Situations where the vehicle drivers and the cyclists start at the beginning of the green phase are nearly conflict-free.

Key recommendations are to improve the visibility between vehicles and cyclists for example by guiding the bicycle lane close to the carriageway and therefore improve the awareness of road users. The car drivers should look out for cyclist not only through mirror checking but also by directly looking over their shoulder. Last but not least electronic assistant systems could support the driver to recognize cyclists. Nevertheless, due to the behavior of cyclists and obstacles in the side areas it continues to be challenging to detect them reliably. At complicated and complex intersections with many cyclists it is therefore recommendable to use different signalizing phases.

TRÄFFA OSS


7
jun

CTR-dagen

Centrum för transportforskning, CTR, anordnar CTR-dagen 2018 torsdagen 7 juni 13:00-17:00, i "Nya Matsalen", Nymble, KTH i Stockholm.
13-14
jun

The 6th Humanist Conference

The 6th HUMANIST Conference will take place 13-14 June 2018 in the Hague, The Netherlands. The scope of the conference covers a wide range of topics on Human Factors in Transport. Tania Willstrand and Alexander Eriksson will present their research results.
4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.

SENASTE NYTT


2018-05-24

Metod testad för hastighetsmätning i trafiksäkerhetsforskning

VTI i samarbete med Linköpings universitet har utvärderat tekniken med hastighetsmätning med hjälp av blåtandssensorer, bland annat för att se om metoden kan användas vid före-efter studier av hastighetsdämpande åtgärder. Resultaten visar att mätningar med blåtandssensorer ger stabila resultat och är tillförlitliga.


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-05-24

Metod testad för hastighetsmätning i trafiksäkerhetsforskning

VTI i samarbete med Linköpings universitet har utvärderat tekniken med hastighetsmätning med hjälp av blåtandssensorer, bland annat för att se om metoden kan användas vid före-efter studier av hastighetsdämpande åtgärder. Resultaten visar att mätningar med blåtandssensorer ger stabila resultat och är tillförlitliga.


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se