Turning accidents between vehicles and cyclists driving straight ahead

Turning accidents between vehicles and cyclists driving straight ahead

Ladda ner
Thomas Richter
Janina-Charline Sachs

The chair of road planning and operation initiated two research projects concerning the dynamics between right-turning vehicles and cyclists going straight ahead. It should be analyzed in what way the infrastructure and behavior from both road users influence the turning accident occurrence and how to reduce the conflict rate. The first project, initiated by the German Insurers Accident Research (UDV) as part of the German Insurance Association (GDV), was finalized in 2012 including right and left turning vehicles and cyclists driving straight ahead. The target of that research project was to give recommendations to improve safety of cycling infrastructure at intersections in built-up areas. The second project for the Federal Highway Research Institute (BASt) was finalized in 2014 and focused on the conflict between right-turning trucks and cyclists driving straight ahead. Both projects conclude in recommendations concerning measures for infrastructural changes, driver assistance systems and behavior change to improve the traffic safety for cyclists.

Both projects comprised a macroscopic and microscopic accident analysis, an infrastructure analysis and a behavioral observation of cyclists and vehicle drivers at intersections in order to identify types of infrastructure and behavior that provoke turning-off accidents. The second project included an extra behavioral observation of truck drivers in a driving simulator. Additionally, an analysis of turning assistant systems which can minimize the blind spot was implied to this project. The aim of this research project is to outline recommendations to improve the safety of cycling infrastructure at intersections and to evaluate the safety-benefit of driver assistant systems. Results of the accident analyses are that most accidents happen in motion when the cyclists arrive from behind and the vehicle drivers are busy with turning so they tend to oversee cyclists. Situations where the vehicle drivers and the cyclists start at the beginning of the green phase are nearly conflict-free.

Key recommendations are to improve the visibility between vehicles and cyclists for example by guiding the bicycle lane close to the carriageway and therefore improve the awareness of road users. The car drivers should look out for cyclist not only through mirror checking but also by directly looking over their shoulder. Last but not least electronic assistant systems could support the driver to recognize cyclists. Nevertheless, due to the behavior of cyclists and obstacles in the side areas it continues to be challenging to detect them reliably. At complicated and complex intersections with many cyclists it is therefore recommendable to use different signalizing phases.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...

SENASTE NYTT


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.