Transportstyrelsens arbete med konsekvensutredningar: metodik för samhällsekonomisk analys med beräkningshandledning i bilaga

Ladda ner
Gunnar Lindberg

Transportsektorn är ett av de områden där den offentliga sektorn till stora delar utformar infrastrukturen. Staten påverkar också genom olika styrmedel funktionen hos transportsystemet. För att beslutsfattare ska kunna ta ställning till om investeringar i olika typer av transportinfrastruktur bör genomföras eller inte, och hur systemet ska utformas, krävs ett tillfredsställande beslutsunderlag. Genom att så långt som möjligt genomföra åtgärder som är samhällsekonomiskt effektiva, där nyttorna för samhället överstiger kostnaderna, desto mer troligt är det att beslut fattas som i det långa loppet gynnar hela samhällets välfärd. En metodik som utvecklats för att ta fram denna typ av beslutsunderlag är samhällsekonomisk analys där nyttor och kostnader på ett systematiskt sätt jämförs. Trafikverket och Transportstyrelsen är de två huvudansvariga myndigheterna för transportsystemets utformning och funktionalitet. Medan Trafikverket arbetar med utformning av infrastrukturen, arbetar Transportstyrelsen med åtgärder som syftar till ett effektivt utnyttjande av transportsystemet. Det handlar om att införa och granska de regler som används på transportområdet. Transportstyrelsen har gett VTI i uppdrag att ta fram en beräkningshandledning samt en utbildningsplan för Transportstyrelsens konsekvensutredningar. I ett första skede innebär uppdraget att ta fram en preliminär beräkningshandledning med principiella resonemang och beskrivningar av samhällsekonomisk analys samt information om samhällsekonomiska värderingar. Denna rapport är slutredovisningen av uppdraget. Rapporten innehåller en övergripande beskrivning av samhällsekonomisk analys och hur denna kan användas i arbetet med att införa och utforma regleringar. Det ges även en internationell utblick över vad som pågår på detta område i andra länder och inom OECD . Vidare ges en kort introduktion till nationalekonomisk teori och dess betydelse för Transportstyrelsens arbete med effektivare regelgivning. Utifrån teoringenomgången beskrivs sedan två praktiska tillämpningar. Slutligen presenteras en utbildningsplan och en utvecklingsplan för framtagande av effektsamband och värderingar som är relevanta för Transportstyrelsens arbete. I Beräkningshandledningen i rapportens bilaga beskrivs hur samhällsekonomisk metodik kan användas i arbetet med Transportstyrelsens konsekvensutredningar. Vidare beskrivs vilket underlag som idag finns som kan vara användbart i Transportstyrelsens arbete. Handledningen innehåller även en analys över redan genomförda konsekvensutredningar och beskrivning av vad de behöver kompletteras med för att svara upp till kraven på en samhällsekonomisk konsekvensanalys.

TRÄFFA OSS


14
aug

Nationellt samtal om den mobila vården

VTI demonstrerar vår blåljussimulator för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning. 
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.

SENASTE NYTT


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.