Transportforum 2003: rapportsammanställning av föredrag i Linköping 8-9 januari 2003

Ladda ner
Kenneth Asp

Från nedanstående sessioner finns redovisning i konferensrapporten:  

Session 3 Godstransporter och samhälle  Session 4 Sjöfart. Fartyg  Session 5 Planering för hög produktivitet  Session 6 En flygmarknad i förändring  Session 8 Behovsdriven FoU - grunden för svensk bilindustris världsledande  ställning på säkerhetsområdet  Session 9 Samhällsplanera - med fokus på kollektivtrafiken  Session 10 Marginalkostnadsprissättning. Långsiktig planering  Session 11 Metoder och modeller i transportanalys  Session 12 Jämställt transportsystem  Session 13 Kunders värderingar.  Transportlösningar  Session 14 På väg mot bättre vägar och gator?  Vinterväghållning  Session 15 Återvinning eller deponering av tjärhaltiga beläggningsmaterial?  Session 16 Hot, visioner och styrmedel.  Tyst och vackert  Session 17 Utvärdering av ITS  Session 18 STRADA - Nationellt informationssystem om olyckor och skadade inom  vägtransportsystemet  Session 19 Förarutbildning  Del 1: Den grundläggande förarutbildningen och trafiksäkerhetsmålen  Del 2: Pedagogiska strategier och metoder i förarutbildningen  Session 20 Personlig integritet i trafiken  Session 21 Förorenad mark i infrastrukturen - risker, problem och lösningar  Session 22 Mobility Management  Session 23 Trafikverken i förändring  Session 24 Transportpolitik. Regionförstoring  Session 25 Järnväg.  I avregleringens spår  Session 26 Logistiksystem  Den kundorienterade järnvägen  Intermodalitet  Session 27 Sjöfarten och den mänskliga faktorn  Miljö och säkerhet inom sjöfarten  Session 28 Trafik för en attraktiv stad - TRAST  Session 29 Teknik och miljö  Flyget och miljön  Session 30 Parkering, mobilitet, ekonomi och miljö - ett område i behov av  samordnad kunskapsgenerering  Session 31 Försök med automatisk hastighetsövervakning (AH)  Session 32 Kostnadseffektiva åtgärdskombinationer och  åtgärdssekvenser  Session 33 Metoder och modeller i transportanalys  Session 34 Trafiksimulering  Session 35 Snålare motorer och fordon  Session 36 Planering  Kollektivtrafik  Session 37 Banunderhåll och grusväghållning  Komfort, sårbarhet och upphandling  Underhållets inverkan på trafik och trafikanter  Session 38 Vägteknik  Session 39 Erfarenheter från region-MaTs (Miljöanpassat transportsystem)  Emissionsdata & Modeller  Utan egen bil?  Session 40 Möjligheter med väginformatik  Dynamiska trafikmodeller för trafikledning - Nu färdiga för implementering i  verksamheten  Session 41 Ledarskap för överlevnad!  Session 42 Trafiksäkerhetsåtgärder i tätort  Session 43 Den moderna spårvägens egenskaper och potential  Session 45 På jakt efter den tid som kommer - utmaningar för  vägtransportsystemet år 2025  Session 46 Fotgängaren - bortglömd som trafikant och social aktör?

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...


2018-08-28

VTI i omfattande forskningsprogram för fossilfria godstransporter

VTI är en del av det konsortium som fått i uppdrag av Trafikverket att driva ett forskningsprogram för omställning till fossilfria godstransporter. Programmet, kallat Triple F, ska pågå under 12 år och bidra till att Sverige uppnår de klimatmål som riksdagen...


2018-08-28

Spårväg ska vara enkel, förutsägbar och lättförståelig

Nya spårvägslösningar måste baseras på att gaturummet anpassas för spårvägstrafik. Eftersom det finns för lite erfarenhet av spårväg i Sverige har VTI sammanställt en rapport med rekommendationer för utformning och funktion vid ny- och ombyggnad av spårväg.


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...


2018-08-28

VTI i omfattande forskningsprogram för fossilfria godstransporter

VTI är en del av det konsortium som fått i uppdrag av Trafikverket att driva ett forskningsprogram för omställning till fossilfria godstransporter. Programmet, kallat Triple F, ska pågå under 12 år och bidra till att Sverige uppnår de klimatmål som riksdagen...


2018-08-28

Spårväg ska vara enkel, förutsägbar och lättförståelig

Nya spårvägslösningar måste baseras på att gaturummet anpassas för spårvägstrafik. Eftersom det finns för lite erfarenhet av spårväg i Sverige har VTI sammanställt en rapport med rekommendationer för utformning och funktion vid ny- och ombyggnad av spårväg.