Trafiksäkerhet vid skolskjutsning - enkät till Sveriges kommuner

Ladda ner
Peter Wretling
Mohammad-Reza Yahya
EvaMarie Törnström

Hur ska kommunerna kunna följa upp skolskjutsverksamheten om rutiner

för uppföljning saknas? Det är en fråga man ställer sig efter att ha studerat

resultaten från en enkät till Sveriges samtliga kommuner.

Frågorna i enkäten syftade till att beskriva hur kommunen agerar och hur den

skolskjutsansvarige ser på säkerheten för de barn i förskoleklass och

grundskola

som åker med kostnadsfri skolskjuts till eller från skolan.

För att veta hur det står till med säkerheten krävs tillgång till uppgifter

om

olyckor och incidenter. Någon nationell registrering av vilka olyckor som är

skolskjutsolyckor förekommer inte och de skolskjutsansvariga i kommunerna

verkar inte heller alltid ha ett grepp om dessa uppgifter. Av de 205 kommuner

som skickat in svar på enkäten avstod 40 från att besvara frågan om hur många

barn och förare som skadats. En skattning av antalet skadade i samband med

skolskjuts blir därför mycket osäker, men verkar för en femårsperiod ligga på

nivån 4-5 dödade barn samt 115-145 skadade barn och 4-5 skadade förare.

Kommunerna har möjlighet att ställa krav på rapportering från entreprenören i

händelse av tillbud, incidenter eller olyckor. Enligt undersökningen har

färre än

hälften (ca 44 %) av kommunerna fått in rapporter om olyckor och incidenter

under läsåret 99/00. Vad man kan befara är att det inträffar fler olyckor och

tillbud

än de som rapporteras. Vidare är det tyvärr även så att drygt en fjärdedel av

de

kommuner som fått in rapporter avstår från att utvärdera dem.

Eleverna behöver lära sig hur de ska uppträda för att inte utsätta sig för

onödiga

risker i samband med skolskjutsningen. Styrelsen för skolans väsende har

ansvaret

för att eleverna utbildas i detta. Trots det tror endast tre av tio

skolskjutsansvariga

att kommunen har del i detta ansvar. Majoriteten tror istället att skolan

helt eller

delvis har ansvar för denna fråga. Det visar sig även att bara tre av tio

kommuner

själva anordnat någon sådan utbildning eller information. Utbildning eller

information till förarna anordnades endast av var tionde kommun.

Nio av tio kommuner väljer att ställa ett eller flera extra krav på

skolskjutsarna

vid upphandling av verksamheten. Kraven varierar mellan kommunerna. Inget

enskilt krav förekommer dock i mer än 55 procent av kommunerna. De vanligaste

kraven är att det ska finnas en sittplats till varje barn, att föraren är

svensktalande

eller att man satt en åldersgräns för fordonen eller föraren.

Totalt erbjuds uppskattningsvis 250 000 elever i förskoleklass eller

grundskola

kostnadsfri resa till skolan. Två tredjedelar av dem åker med upphandlad

skolskjuts. Övriga skolskjutselever reser med ordinarie linjetrafik och

omfattas

därmed inte av bestämmelserna i skolskjutsförordningen. Flera tusen av dessa

barn är sju år eller ännu yngre.

TRÄFFA OSS


18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...
5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.

SENASTE NYTT


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-09-26

VTI:s simulatorer används för att skapa tjänst för utryckningsfordon 

Bättre framkomlighet och kortare utryckningstider för utryckningsfordon – det kan standardiserade trafikmeddelanden som sänds över 5G-nätet bidra till. Inom EU-projektet Nordic Way 2 håller en fungerande prototyp till en sådan tjänst på att utvecklas med hjälp av körsimulatorer från VTI.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-09-26

VTI:s simulatorer används för att skapa tjänst för utryckningsfordon 

Bättre framkomlighet och kortare utryckningstider för utryckningsfordon – det kan standardiserade trafikmeddelanden som sänds över 5G-nätet bidra till. Inom EU-projektet Nordic Way 2 håller en fungerande prototyp till en sådan tjänst på att utvecklas med hjälp av körsimulatorer från VTI.