Trafiksäkerhet vid skolskjutsning - enkät till Sveriges kommuner

Ladda ner
Peter Wretling
Mohammad-Reza Yahya
EvaMarie Törnström

Hur ska kommunerna kunna följa upp skolskjutsverksamheten om rutiner

för uppföljning saknas? Det är en fråga man ställer sig efter att ha studerat

resultaten från en enkät till Sveriges samtliga kommuner.

Frågorna i enkäten syftade till att beskriva hur kommunen agerar och hur den

skolskjutsansvarige ser på säkerheten för de barn i förskoleklass och

grundskola

som åker med kostnadsfri skolskjuts till eller från skolan.

För att veta hur det står till med säkerheten krävs tillgång till uppgifter

om

olyckor och incidenter. Någon nationell registrering av vilka olyckor som är

skolskjutsolyckor förekommer inte och de skolskjutsansvariga i kommunerna

verkar inte heller alltid ha ett grepp om dessa uppgifter. Av de 205 kommuner

som skickat in svar på enkäten avstod 40 från att besvara frågan om hur många

barn och förare som skadats. En skattning av antalet skadade i samband med

skolskjuts blir därför mycket osäker, men verkar för en femårsperiod ligga på

nivån 4-5 dödade barn samt 115-145 skadade barn och 4-5 skadade förare.

Kommunerna har möjlighet att ställa krav på rapportering från entreprenören i

händelse av tillbud, incidenter eller olyckor. Enligt undersökningen har

färre än

hälften (ca 44 %) av kommunerna fått in rapporter om olyckor och incidenter

under läsåret 99/00. Vad man kan befara är att det inträffar fler olyckor och

tillbud

än de som rapporteras. Vidare är det tyvärr även så att drygt en fjärdedel av

de

kommuner som fått in rapporter avstår från att utvärdera dem.

Eleverna behöver lära sig hur de ska uppträda för att inte utsätta sig för

onödiga

risker i samband med skolskjutsningen. Styrelsen för skolans väsende har

ansvaret

för att eleverna utbildas i detta. Trots det tror endast tre av tio

skolskjutsansvariga

att kommunen har del i detta ansvar. Majoriteten tror istället att skolan

helt eller

delvis har ansvar för denna fråga. Det visar sig även att bara tre av tio

kommuner

själva anordnat någon sådan utbildning eller information. Utbildning eller

information till förarna anordnades endast av var tionde kommun.

Nio av tio kommuner väljer att ställa ett eller flera extra krav på

skolskjutsarna

vid upphandling av verksamheten. Kraven varierar mellan kommunerna. Inget

enskilt krav förekommer dock i mer än 55 procent av kommunerna. De vanligaste

kraven är att det ska finnas en sittplats till varje barn, att föraren är

svensktalande

eller att man satt en åldersgräns för fordonen eller föraren.

Totalt erbjuds uppskattningsvis 250 000 elever i förskoleklass eller

grundskola

kostnadsfri resa till skolan. Två tredjedelar av dem åker med upphandlad

skolskjuts. Övriga skolskjutselever reser med ordinarie linjetrafik och

omfattas

därmed inte av bestämmelserna i skolskjutsförordningen. Flera tusen av dessa

barn är sju år eller ännu yngre.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio