Trafiksäkerhet vid skolskjutsning - enkät till Sveriges kommuner

Ladda ner
Peter Wretling
Mohammad-Reza Yahya
EvaMarie Törnström

Hur ska kommunerna kunna följa upp skolskjutsverksamheten om rutiner

för uppföljning saknas? Det är en fråga man ställer sig efter att ha studerat

resultaten från en enkät till Sveriges samtliga kommuner.

Frågorna i enkäten syftade till att beskriva hur kommunen agerar och hur den

skolskjutsansvarige ser på säkerheten för de barn i förskoleklass och

grundskola

som åker med kostnadsfri skolskjuts till eller från skolan.

För att veta hur det står till med säkerheten krävs tillgång till uppgifter

om

olyckor och incidenter. Någon nationell registrering av vilka olyckor som är

skolskjutsolyckor förekommer inte och de skolskjutsansvariga i kommunerna

verkar inte heller alltid ha ett grepp om dessa uppgifter. Av de 205 kommuner

som skickat in svar på enkäten avstod 40 från att besvara frågan om hur många

barn och förare som skadats. En skattning av antalet skadade i samband med

skolskjuts blir därför mycket osäker, men verkar för en femårsperiod ligga på

nivån 4-5 dödade barn samt 115-145 skadade barn och 4-5 skadade förare.

Kommunerna har möjlighet att ställa krav på rapportering från entreprenören i

händelse av tillbud, incidenter eller olyckor. Enligt undersökningen har

färre än

hälften (ca 44 %) av kommunerna fått in rapporter om olyckor och incidenter

under läsåret 99/00. Vad man kan befara är att det inträffar fler olyckor och

tillbud

än de som rapporteras. Vidare är det tyvärr även så att drygt en fjärdedel av

de

kommuner som fått in rapporter avstår från att utvärdera dem.

Eleverna behöver lära sig hur de ska uppträda för att inte utsätta sig för

onödiga

risker i samband med skolskjutsningen. Styrelsen för skolans väsende har

ansvaret

för att eleverna utbildas i detta. Trots det tror endast tre av tio

skolskjutsansvariga

att kommunen har del i detta ansvar. Majoriteten tror istället att skolan

helt eller

delvis har ansvar för denna fråga. Det visar sig även att bara tre av tio

kommuner

själva anordnat någon sådan utbildning eller information. Utbildning eller

information till förarna anordnades endast av var tionde kommun.

Nio av tio kommuner väljer att ställa ett eller flera extra krav på

skolskjutsarna

vid upphandling av verksamheten. Kraven varierar mellan kommunerna. Inget

enskilt krav förekommer dock i mer än 55 procent av kommunerna. De vanligaste

kraven är att det ska finnas en sittplats till varje barn, att föraren är

svensktalande

eller att man satt en åldersgräns för fordonen eller föraren.

Totalt erbjuds uppskattningsvis 250 000 elever i förskoleklass eller

grundskola

kostnadsfri resa till skolan. Två tredjedelar av dem åker med upphandlad

skolskjuts. Övriga skolskjutselever reser med ordinarie linjetrafik och

omfattas

därmed inte av bestämmelserna i skolskjutsförordningen. Flera tusen av dessa

barn är sju år eller ännu yngre.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-29

VTI i Almedalen

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2018. Almedalsveckan pågår 1-8 juli.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-29

VTI i Almedalen

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2018. Almedalsveckan pågår 1-8 juli.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se