Trafiksäkerhet vid skolskjutsning - enkät till Sveriges kommuner

Ladda ner
Peter Wretling
Mohammad-Reza Yahya
EvaMarie Törnström

Hur ska kommunerna kunna följa upp skolskjutsverksamheten om rutiner

för uppföljning saknas? Det är en fråga man ställer sig efter att ha studerat

resultaten från en enkät till Sveriges samtliga kommuner.

Frågorna i enkäten syftade till att beskriva hur kommunen agerar och hur den

skolskjutsansvarige ser på säkerheten för de barn i förskoleklass och

grundskola

som åker med kostnadsfri skolskjuts till eller från skolan.

För att veta hur det står till med säkerheten krävs tillgång till uppgifter

om

olyckor och incidenter. Någon nationell registrering av vilka olyckor som är

skolskjutsolyckor förekommer inte och de skolskjutsansvariga i kommunerna

verkar inte heller alltid ha ett grepp om dessa uppgifter. Av de 205 kommuner

som skickat in svar på enkäten avstod 40 från att besvara frågan om hur många

barn och förare som skadats. En skattning av antalet skadade i samband med

skolskjuts blir därför mycket osäker, men verkar för en femårsperiod ligga på

nivån 4-5 dödade barn samt 115-145 skadade barn och 4-5 skadade förare.

Kommunerna har möjlighet att ställa krav på rapportering från entreprenören i

händelse av tillbud, incidenter eller olyckor. Enligt undersökningen har

färre än

hälften (ca 44 %) av kommunerna fått in rapporter om olyckor och incidenter

under läsåret 99/00. Vad man kan befara är att det inträffar fler olyckor och

tillbud

än de som rapporteras. Vidare är det tyvärr även så att drygt en fjärdedel av

de

kommuner som fått in rapporter avstår från att utvärdera dem.

Eleverna behöver lära sig hur de ska uppträda för att inte utsätta sig för

onödiga

risker i samband med skolskjutsningen. Styrelsen för skolans väsende har

ansvaret

för att eleverna utbildas i detta. Trots det tror endast tre av tio

skolskjutsansvariga

att kommunen har del i detta ansvar. Majoriteten tror istället att skolan

helt eller

delvis har ansvar för denna fråga. Det visar sig även att bara tre av tio

kommuner

själva anordnat någon sådan utbildning eller information. Utbildning eller

information till förarna anordnades endast av var tionde kommun.

Nio av tio kommuner väljer att ställa ett eller flera extra krav på

skolskjutsarna

vid upphandling av verksamheten. Kraven varierar mellan kommunerna. Inget

enskilt krav förekommer dock i mer än 55 procent av kommunerna. De vanligaste

kraven är att det ska finnas en sittplats till varje barn, att föraren är

svensktalande

eller att man satt en åldersgräns för fordonen eller föraren.

Totalt erbjuds uppskattningsvis 250 000 elever i förskoleklass eller

grundskola

kostnadsfri resa till skolan. Två tredjedelar av dem åker med upphandlad

skolskjuts. Övriga skolskjutselever reser med ordinarie linjetrafik och

omfattas

därmed inte av bestämmelserna i skolskjutsförordningen. Flera tusen av dessa

barn är sju år eller ännu yngre.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt