Traffic Simulation Modelling of Rural Roads and Driver Assistance Systems

Jan Lundgren
Haris N. Koutsopoulos

Microscopic traffic simulation has proven to be a useful tool for analysis of varioustraffic systems. This thesis consider microscopic traffic simulation of rural roads andthe use of traffic simulation for evaluation of driver assistance systems.

A traffic simulation modelling framework for rural roads, the Rural Traffic Simulator(RuTSim), is developed. RuTSim is designed for simulation of traffic on singlecarriageway two-lane rural roads and on rural roads with separated oncoming trafficlanes. The simulated traffic may be interrupted by vehicles entering and leaving themodelled road at intersections or roundabouts.

The RuTSim model is applied for analysis of rural road design alternatives.Quality-of-service effects of three alternatives for oncoming lane separation of anexisting Swedish two-lane road are analysed. In another model application, RuTSimis used to simulate traffic on a Dutch two-lane rural road. This application illustratesthat the high level of model detail of traffic micro-simulation may call for use of differentmodelling assumptions regarding driver behaviour for different applications,e. g. for simulation of traffic in different cultural regions.

The use of traffic simulation for studies of driver assistance systems facilitateimpact analyses already at early stages of the system development. New and additionalrequirements are however then placed on the traffic simulation model. It isnecessary to model both the system functionality of the considered driver assistancesystem and the driver behaviour in system equipped vehicles. Such requirements canbe analysed using RuTSim.

In this thesis, requirements on a traffic simulation model to be used for analysisof road safety effects of driver assistance systems are formulated and investigatedusing RuTSim. RuTSim is also applied for analyses of centre line rumble stripson two-lane roads, of an overtaking assistant and of adaptive cruise control. Thesestudies establish that the assumptions made regarding driver behaviour are crucialfor traffic simulation based analyses of driver assistance systems.

TRÄFFA OSS


30
jan

Väl fungerande infrastruktur och transporter

Forskare från VTI deltar i Svenskt Näringslivs seminarium Väl fungerande infrastruktur och transporter
2
feb

Byggstart Sverige 2018

Forskare från VTI deltar i konferensen Byggstart Sverige 2018 - Var finns pengarna för den svenska infrastrukturen.

SENASTE NYTT


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2018-01-11

Tomas Eneroth inledningstalade på Transportforum 2018

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Det upprepade infrastrukturminister Tomas Eneroth flera gånger när han inledningstalade på årets Transportforum, det 35:e i ordningen.


2018-01-10

Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.


2018-01-09

VTI värd för nationellt kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling

Regeringen har gett VTI i uppdrag att leda ett kunskapscentrum för cykel under åren 2018–2021. På Transportforum 10–11 januari anordnar VTI en workshop om hur ett cykelcentrum kan bidra till långsiktig kunskapsuppbyggnad.


2018-01-09

Nordens största transportkonferens öppnar i morgon

10 – 11 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn med nära 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops, mingel och speed dating. Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar och temat för årets inledande session är tillgänglighet och transporter på landsbygd.


2018-01-11

Tomas Eneroth inledningstalade på Transportforum 2018

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Det upprepade infrastrukturminister Tomas Eneroth flera gånger när han inledningstalade på årets Transportforum, det 35:e i ordningen.


2018-01-10

Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.


2018-01-09

VTI värd för nationellt kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling

Regeringen har gett VTI i uppdrag att leda ett kunskapscentrum för cykel under åren 2018–2021. På Transportforum 10–11 januari anordnar VTI en workshop om hur ett cykelcentrum kan bidra till långsiktig kunskapsuppbyggnad.


2018-01-09

Nordens största transportkonferens öppnar i morgon

10 – 11 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn med nära 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops, mingel och speed dating. Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar och temat för årets inledande session är tillgänglighet och transporter på landsbygd.


2017-12-29

Mer forskning behövs om hårdare krav på vinterdäck

Det krävs mer forskning om vinterdäck och tunga fordon på väg för att kunna avgöra om vinterdäck på alla axlar verkligen skulle minska olyckor med omkomna eller allvarligt skadade. Innan kunskapen finns bör inga ytterligare krav på vinterdäck på tunga fordon...


2017-12-21

Regeringsuppdrag till VTI om utsläpp av mikroplast

Regeringen har gett VTI i uppdrag att ta fram och sprida kunskap om utsläpp av mikroplaster från transportsystemet. VTI får möjlighet att använda totalt 15 miljoner kronor under 3 år för att genomföra uppdraget.


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio