Traffic Simulation Modelling of Rural Roads and Driver Assistance Systems

Jan Lundgren
Haris N. Koutsopoulos

Microscopic traffic simulation has proven to be a useful tool for analysis of varioustraffic systems. This thesis consider microscopic traffic simulation of rural roads andthe use of traffic simulation for evaluation of driver assistance systems.

A traffic simulation modelling framework for rural roads, the Rural Traffic Simulator(RuTSim), is developed. RuTSim is designed for simulation of traffic on singlecarriageway two-lane rural roads and on rural roads with separated oncoming trafficlanes. The simulated traffic may be interrupted by vehicles entering and leaving themodelled road at intersections or roundabouts.

The RuTSim model is applied for analysis of rural road design alternatives.Quality-of-service effects of three alternatives for oncoming lane separation of anexisting Swedish two-lane road are analysed. In another model application, RuTSimis used to simulate traffic on a Dutch two-lane rural road. This application illustratesthat the high level of model detail of traffic micro-simulation may call for use of differentmodelling assumptions regarding driver behaviour for different applications,e. g. for simulation of traffic in different cultural regions.

The use of traffic simulation for studies of driver assistance systems facilitateimpact analyses already at early stages of the system development. New and additionalrequirements are however then placed on the traffic simulation model. It isnecessary to model both the system functionality of the considered driver assistancesystem and the driver behaviour in system equipped vehicles. Such requirements canbe analysed using RuTSim.

In this thesis, requirements on a traffic simulation model to be used for analysisof road safety effects of driver assistance systems are formulated and investigatedusing RuTSim. RuTSim is also applied for analyses of centre line rumble stripson two-lane roads, of an overtaking assistant and of adaptive cruise control. Thesestudies establish that the assumptions made regarding driver behaviour are crucialfor traffic simulation based analyses of driver assistance systems.

TRÄFFA OSS


22
nov

Forum för tillämpad samhällsekonomisk analys 2017

Forskare från VTI deltar i Naturvårdsverkets årliga koneferens "Forum för tillämpad samhällsekonomisk analys" för att prata om konsekvensutredningar och samhällsekonomiska analyser vid regelgivning.
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-10-25

Nya klimatsäkra lösningar för hårda ytor i städer

Genom att bygga täta konstruktioner för maximal livslängd och minimalt underhåll skapas oflexibla system som ökar påfrestningarna på stadsträd och försämrar lokalklimatet. Ett större projekt har utrett hur man kan skapa dränerande hårda ytor som behåller...


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-10-25

Nya klimatsäkra lösningar för hårda ytor i städer

Genom att bygga täta konstruktioner för maximal livslängd och minimalt underhåll skapas oflexibla system som ökar påfrestningarna på stadsträd och försämrar lokalklimatet. Ett större projekt har utrett hur man kan skapa dränerande hårda ytor som behåller...


2017-10-25

Utryckning med blåljus tränas säkert i simulator

Risken är stor för olyckor i samband med utryckningskörning för polis, ambulans och räddningstjänst, men att träna utryckning i verklig trafik är varken säkert eller tillåtet. En simulatorbaserad metod utvecklad av VTI ger därför en unik möjlighet att...


2017-10-25

Framtidens resvaneundersökningar

Under hösten är VTI är delaktiga i att genomföra en studie för att testa hur man kan samla in information om människors resvanor på ett effektivare sätt.


2017-10-25

Friktionsmätning på väg bör anpassas till MC

För en motorcyklist kan blödande asfalt på mindre än en meter vara förödande. Halka på en så liten del av vägen kan lätt missas vid nuvarande friktionsmätningar. I en ny studie av VTI rekommenderar forskarna därför en ny mätmetod.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet