Traffic safety effects of new speed limits in Sweden

Förlagets fulltext

Driving speeds affect the risk of being involved in a crash and the injury severity as well as the noise and exhaust emissions. Starting 2008, the Swedish Transport Administration performed a review of the speed limits on the national rural road network. This review resulted in major changes of the speed limits on the rural road network. It was predominantly roads with a low traffic safety standard and unsatisfactory road sides that were selected for reduced speed limits, as well as roads with a good traffic safety record being selected for an increase in speed limits.

The aim of this study is predominantly to describe and analyse the longterm traffic safety effect of increased, as well as, reduced speed limits, but also to analyse the changes in actual driving speeds due to the changed speed limits. Traffic safety effects are investigated by means of a before and after study with control group and the effects on actual mean speeds are measured by a sampling survey in which speed was measured at randomly selected sites before and after the speed limit changes.

Results show a reduction in fatalities on rural roads with reduced speed limit from 90 to 80. km/h where the number of fatalities decreased by 14 per year, while no significant changes were seen for the seriously injured. On motorways with an increased speed limit to 120. km/h, the number of seriously injured increased by about 15 per year, but no significant changes were seen for the number of deaths. The number of seriously injured increased on all types of motorways, but the worst development was seen for narrow motorways (21.5. m wide). For 2 + 1 roads (a continuous three-lane cross-section with alternating passing lanes and the two directions of travel separated by a median barrier) with decreased speed limit from 110 to 100. km/h, the seriously injured decreased by about 16 per year. As regards the change of mean speeds, a decrease in speed limit with 10. km/h led to a decrease of mean speeds of around 2-3. km/h and an increase of the speed limit with 10. km/h resulted in an increase of mean speed by 3. km/h.

TRÄFFA OSS


9-10
maj

Möt VTI på Cykelkonferensen 2017

På Cykelkonferensen i Jönköping finns VTI med bland utställarna. Kom och ta reda på vad vi forskar om när det gäller cykling!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-03-22

Stipendium för nordiskt samarbete om vintercykling till VTI

Nordiskt vägforums (NVF) stipendium för 2017 har tilldelats forskaren Göran Blomqvist vid VTI för forskning kring vinterdrift av cykelvägar.


2017-03-21

VTI-utrustning exporteras till grannländer

​Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning har gjorts under många år av VTI, men nu är flera länder intresserade av just VTI:s utrustning.


2017-03-20

Ökat resande med tåg efter omstrukturering

Före 1988 hade SJ hand om både infrastruktur och trafik på järnväg. Därefter har omstruktureringar gjorts i flera steg, vilket lett till att vi i Sverige idag har en helt öppen marknad med ökande persontrafik och ökat resande. Branschen är dock beroende av stöd från staten.


2017-03-09

Cyklister olycksdrabbade säkrare vägar ska minska olyckorna

på statens väg- och transportforskningsinstitut, vti. Tidigare i veckan föreläste hon på branschmässan...Vägarbeten innebär ofta en stor olycksrisk för cyklister. För något år sedan gjorde vti en stu...Källa: svt.se


2017-03-06

Ny studie om fyrhjulingar

avsåg då andra än sig själva. Bakom studien står vti och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). ......Källa: Infrastruktur Nyheter


2017-03-06

Riskacceptans påverkar säkerhet för barn på fyrhjulingar

Fyrhjulingen är ett relativt nytt fordon som fått flera användningsområden, men den ökande användningen har också lett till ett stort antal olyckor. I en attitydundersökning påpekar föräldrar till barn som kör fyrhjuling att risken finns i okunniga föräldrar och att dessa inte sätter gränser, men det avsåg andra än de själva.


2017-03-22

Stipendium för nordiskt samarbete om vintercykling till VTI

Nordiskt vägforums (NVF) stipendium för 2017 har tilldelats forskaren Göran Blomqvist vid VTI för forskning kring vinterdrift av cykelvägar.


2017-03-21

VTI-utrustning exporteras till grannländer

​Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning har gjorts under många år av VTI, men nu är flera länder intresserade av just VTI:s utrustning.


2017-03-20

Ökat resande med tåg efter omstrukturering

Före 1988 hade SJ hand om både infrastruktur och trafik på järnväg. Därefter har omstruktureringar gjorts i flera steg, vilket lett till att vi i Sverige idag har en helt öppen marknad med ökande persontrafik och ökat resande. Branschen är dock beroende av stöd från staten.


2017-03-06

Riskacceptans påverkar säkerhet för barn på fyrhjulingar

Fyrhjulingen är ett relativt nytt fordon som fått flera användningsområden, men den ökande användningen har också lett till ett stort antal olyckor. I en attitydundersökning påpekar föräldrar till barn som kör fyrhjuling att risken finns i okunniga föräldrar och att dessa inte sätter gränser, men det avsåg andra än de själva.


2017-03-02

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!


2017-03-02

Trafikinformation kan minska koldioxidutsläpp

Kraven på minskade utsläpp av växthusgaser kräver åtgärder inom många olika verksamheter. Trafikledning för väg och järnväg är ett område där mycket finns att göra för att påverka koldioxidutsläppens storlek, exempelvis via gemensamma informationssystem.


2017-03-09

Cyklister olycksdrabbade säkrare vägar ska minska olyckorna

på statens väg- och transportforskningsinstitut, vti. Tidigare i veckan föreläste hon på branschmässan...Vägarbeten innebär ofta en stor olycksrisk för cyklister. För något år sedan gjorde vti en stu...Källa: svt.se


2017-03-06

Ny studie om fyrhjulingar

avsåg då andra än sig själva. Bakom studien står vti och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). ......Källa: Infrastruktur Nyheter


2017-03-05

90-talisterna är farligast bakom ratten

åldergrupper, enligt Sonja Forward, forskare vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Dagens Nyheter


2017-02-20

Simulator gav körkortet tillbaka

Simulatorn har utvecklats av Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, och testar personer för olika kritiska trafiksituationer.......Källa: Borås Tidning


2017-02-19

Därför blir köerna på E6 längre än någonsin

Det konstaterar Johan Olstam är forskare på VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut. i Linköping.......Källa: Sydsvenskan


2017-02-13

VTI kartlägger sjö- och luftfartens kostnader

vti kartlägger sjö- och luftfartens kostnader Regeringen har gett vti fortsatt uppdrag att ta fram och uppdatera...luftfartens samhällsekonomiska kostnader. Det skriver vti i ett pressmeddelande. Ge...Källa: Infrastruktur Nyheter