Towards a safer fitness to drive and driving ability assessment procedure with joystick

Ladda ner
Juan F. Dols

This paper presents a new fitness to drive and driving ability assessment procedure developed by theUniversity Polytechnic of Valencia (Spain) for evaluating severely drivers with impairments whocannot drive a motor vehicle with standard car control adaptations. The objective of this newassessment approach was based on performing a series of practical tests divided into two main phases.

The first phase of the assessment utilize a simulator that allows a safe measurement of all thenecessary parameters needed to determine the residual capacities (e.g. forces, torques, displacements,reaction time, etc.) of the driver that can be used for driving a joystick controlled vehicle. Furthermore,driving maneuvers are performed in a controlled way to determine required movement coordination,response times, etc. The SERCO simulator was designed and developed for this purpose as a modular,portable and adaptive experimental tool that allows assessing driver candidates with or without leavingtheir wheelchair using all types of technical aids including joystick controls. The result of this firstassessment phase determines the more appropriate joystick device and space location as a function ofthe driver needs.

The second phase of the assessment procedure includes a series of driving ability tests on a closedcircuit. From the information obtained during the assessment in the simulator, the most suitable typeof joystick device is determined for driving safely and the restraint system needed both by the user andthe wheelchair. At this stage it will also be possible to assess the accessibility requirements needed forthe adapted vehicle. Moreover, at this stage a battery of practical tests is performed in a closed circuitwith the vehicle in motion, which follows the recommendations and requirements defined by the EUcurrent legislation for obtaining a driving license (EC, 2006), reproducing vehicle maneuvers as closeto reality as possible.

As a result of the described procedure it is possible to ensure that the driver is able to fulfill theminimum requirements for obtaining a driving license. Furthermore, it is possible to determinerequired driving restrictions or limitations, corrective conditions and coding of adaptations accordingto EU legislation.

TRÄFFA OSS


9-10
maj

Möt VTI på Cykelkonferensen 2017

På Cykelkonferensen i Jönköping finns VTI med bland utställarna. Kom och ta reda på vad vi forskar om när det gäller cykling!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-03-22

Stipendium för nordiskt samarbete om vintercykling till VTI

Nordiskt vägforums (NVF) stipendium för 2017 har tilldelats forskaren Göran Blomqvist vid VTI för forskning kring vinterdrift av cykelvägar.


2017-03-21

VTI-utrustning exporteras till grannländer

​Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning har gjorts under många år av VTI, men nu är flera länder intresserade av just VTI:s utrustning.


2017-03-20

Ökat resande med tåg efter omstrukturering

Före 1988 hade SJ hand om både infrastruktur och trafik på järnväg. Därefter har omstruktureringar gjorts i flera steg, vilket lett till att vi i Sverige idag har en helt öppen marknad med ökande persontrafik och ökat resande. Branschen är dock beroende av stöd från staten.


2017-03-09

Cyklister olycksdrabbade säkrare vägar ska minska olyckorna

på statens väg- och transportforskningsinstitut, vti. Tidigare i veckan föreläste hon på branschmässan...Vägarbeten innebär ofta en stor olycksrisk för cyklister. För något år sedan gjorde vti en stu...Källa: svt.se


2017-03-06

Ny studie om fyrhjulingar

avsåg då andra än sig själva. Bakom studien står vti och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). ......Källa: Infrastruktur Nyheter


2017-03-06

Riskacceptans påverkar säkerhet för barn på fyrhjulingar

Fyrhjulingen är ett relativt nytt fordon som fått flera användningsområden, men den ökande användningen har också lett till ett stort antal olyckor. I en attitydundersökning påpekar föräldrar till barn som kör fyrhjuling att risken finns i okunniga föräldrar och att dessa inte sätter gränser, men det avsåg andra än de själva.


2017-03-22

Stipendium för nordiskt samarbete om vintercykling till VTI

Nordiskt vägforums (NVF) stipendium för 2017 har tilldelats forskaren Göran Blomqvist vid VTI för forskning kring vinterdrift av cykelvägar.


2017-03-21

VTI-utrustning exporteras till grannländer

​Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning har gjorts under många år av VTI, men nu är flera länder intresserade av just VTI:s utrustning.


2017-03-20

Ökat resande med tåg efter omstrukturering

Före 1988 hade SJ hand om både infrastruktur och trafik på järnväg. Därefter har omstruktureringar gjorts i flera steg, vilket lett till att vi i Sverige idag har en helt öppen marknad med ökande persontrafik och ökat resande. Branschen är dock beroende av stöd från staten.


2017-03-06

Riskacceptans påverkar säkerhet för barn på fyrhjulingar

Fyrhjulingen är ett relativt nytt fordon som fått flera användningsområden, men den ökande användningen har också lett till ett stort antal olyckor. I en attitydundersökning påpekar föräldrar till barn som kör fyrhjuling att risken finns i okunniga föräldrar och att dessa inte sätter gränser, men det avsåg andra än de själva.


2017-03-02

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!


2017-03-02

Trafikinformation kan minska koldioxidutsläpp

Kraven på minskade utsläpp av växthusgaser kräver åtgärder inom många olika verksamheter. Trafikledning för väg och järnväg är ett område där mycket finns att göra för att påverka koldioxidutsläppens storlek, exempelvis via gemensamma informationssystem.


2017-03-09

Cyklister olycksdrabbade säkrare vägar ska minska olyckorna

på statens väg- och transportforskningsinstitut, vti. Tidigare i veckan föreläste hon på branschmässan...Vägarbeten innebär ofta en stor olycksrisk för cyklister. För något år sedan gjorde vti en stu...Källa: svt.se


2017-03-06

Ny studie om fyrhjulingar

avsåg då andra än sig själva. Bakom studien står vti och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). ......Källa: Infrastruktur Nyheter


2017-03-05

90-talisterna är farligast bakom ratten

åldergrupper, enligt Sonja Forward, forskare vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Dagens Nyheter


2017-02-20

Simulator gav körkortet tillbaka

Simulatorn har utvecklats av Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, och testar personer för olika kritiska trafiksituationer.......Källa: Borås Tidning


2017-02-19

Därför blir köerna på E6 längre än någonsin

Det konstaterar Johan Olstam är forskare på VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut. i Linköping.......Källa: Sydsvenskan


2017-02-13

VTI kartlägger sjö- och luftfartens kostnader

vti kartlägger sjö- och luftfartens kostnader Regeringen har gett vti fortsatt uppdrag att ta fram och uppdatera...luftfartens samhällsekonomiska kostnader. Det skriver vti i ett pressmeddelande. Ge...Källa: Infrastruktur Nyheter