Time to spare

Marianne Abramsson
Jan-Erik Hagberg

Retirement has recently been studied as a complex process that affects people’s lives in many different ways (Teuscher 2010; Grenier 2011; Halleröd, Örestig and Stattin 2013). Retirement implies changes in time-space use, interruption in routines and changed social patterns. Leisure activities, shopping, errands and rest are no longer determined by the working life rhythm. New time-space constraints might at the same time occur that limit the individual’s actions, such as reduced income, new or increased commitments towards children and grandchildren, involvement in associations or part-time work (Kleiber and Nimrod, 2009; Szinovacz et al., 2001; Van den Bogaard et al., 2013).

A vast amount of research from different fields has focused on the implications of retirement for wellbeing (Bender 2012; Wang 2007), adjustment (Van Solinge and Henkens 2008), identity (Teucher 2010), volunteering (Van den Bogaard et.al., 2013) and physical activity (Lahti et al. 2011). So far, only a few studies have investigated everyday activities and timespace use among older people in general and the post-World War II generation in particular (Chatzitheochari and Arber 2011; Gauthier and Smeeding 2003). In many studies of  time-space use, the aim has been to illuminate the juggling of everyday activities that occurs and to deal with the balance between work, leisure and family (Schwanen and de Jong 2008; Kwan 2000; Scholten, Friberg and Sanden 2012). Naturally, retired people have not been included in those studies, although many older people play an important role in the lives of families with small children (Schwanen 2008) and seek supporting and leading roles as citizens (cf. Gagliardi, et al. 2007; Leinonen 2011; Liechty, Yarnal and Kerstetter 2012; McCormack et al. 2008; Nimrod and Adoni 2006; Sperazza and Banerjee 2010). Little is known about the expectations this generation has on retirement and its demands for activities. The aim of this study is therefore to explore newly retired peoples everyday activities. What activities do they take part in and where are these activities carried out? In what respect, and for what reasons, do activities change or stay the same upon retirement?

The remaining of this paper begins with a discussion of the implications of retirement on everyday activities in accordance to previous research. The time-geographical perspective and concepts used here for studying activities is then presented. That is followed by a description of methods, data and analysis, before the empirical analysis of travel diaries and qualitative interviews is given. The paper ends with a discussion of the results in relation to previous research.

TRÄFFA OSS


9-10
maj

Möt VTI på Cykelkonferensen 2017

På Cykelkonferensen i Jönköping finns VTI med bland utställarna. Kom och ta reda på vad vi forskar om när det gäller cykling!
14-15
jun

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-04-27

Kör brandbil i simulator

Kör brandbil i simulator Väg- och transportforskningsinstitutet i Linköping arbetar med att ta fram en simulator för utryckningsfordon.......Källa: Sveriges Radio


2017-04-26

Regeringsbeslut om tester med självkörande fordon

Regeringen har beslutat om en förordning gällande försöksverksamhet med självkörande fordon. Ett viktigt steg i utvecklingen för alla som arbetar med studier i verklig trafik.


2017-04-24

Rullgrus lömsk fiende för cyklisten

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-04-24

Högsäsong för körkort allt fler missar provet

En undersökning från vti (Väg- och trafikforskningsinstitutet) pekar på att......Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-23

Allvarliga cykelolyckor ökar: Ofta skallskador

Många cyklister tränar för att bli snabbare på cykeln, och vid vti (Statens Väg och Transportforskningsinstitut) jobbar...Men enligt Anna Niska, forskningsledare vti, har man än så länge inte hittat t...Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-20

Få kollektivresande i landsbygd

på landsbygden - Det framgår av en ny studie som vti gjort. vti har regeringsuppdraget att studera...Mot bakgrund av vti:s regeringsuppdrag fann forskarna behovet av att......Källa: Res och Trafikforum


2017-04-26

Regeringsbeslut om tester med självkörande fordon

Regeringen har beslutat om en förordning gällande försöksverksamhet med självkörande fordon. Ett viktigt steg i utvecklingen för alla som arbetar med studier i verklig trafik.


2017-04-18

Få vuxna reser kollektivt på landsbygden

VTI har regeringsuppdraget att studera hur innovativa lösningar kan öka medborgares vilja och möjlighet att utnyttja kollektivtrafik utanför tätorterna. En delstudie visar att kollektivresande är sällsynt bland vuxna i lands- och glesbygd men mer vanligt bland unga.


2017-04-06

Nyttan med mindre nivåskillnader på gångytor

En ny VTI rapport redovisar en studie om fallolyckor och krav på egenskaper för vägytor. Slutsatsen är att en minskning av nivåskillnader i stadsmiljön skulle minska antalet fallolyckor och att det behövs en utredning om friktionskrav på olika typer av beläggningar för gångytor.


2017-04-05

Dödsolyckor med cyklister vanligast i korsningar

I genomsnitt dör 25 cyklister om året i trafiken i Sverige. Större delen av dödsolyckorna skedde i kollision med fordon i korsningar i tätort. Bidragande olycksfaktorer var framför allt alkohol och mörker, men också tveksamhet gällande väjningsplikt.


2017-04-03

Stolpar för vägräcken krockprovade på VTI

​Krockprover utförda av VTI visar att vägräckesstolpar bör ha ett nedstick i marken som är minst 1 meter. Dessutom bör inte slänt anläggas närmre än 0,6 meter bakom ett vägräcke.


2017-03-28

VTI bygger unik cykelsimulator

VTI har startat ett projekt för att bygga en simulator för cyklar. Simulatorn kommer att bli ensam i sitt slag med stor möjlighet att simulera rörelser hos cyklister och därmed underlätta i forskningen om cykling.


2017-04-27

Kör brandbil i simulator

Kör brandbil i simulator Väg- och transportforskningsinstitutet i Linköping arbetar med att ta fram en simulator för utryckningsfordon.......Källa: Sveriges Radio


2017-04-24

Rullgrus lömsk fiende för cyklisten

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-04-24

Högsäsong för körkort allt fler missar provet

En undersökning från vti (Väg- och trafikforskningsinstitutet) pekar på att......Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-23

Allvarliga cykelolyckor ökar: Ofta skallskador

Många cyklister tränar för att bli snabbare på cykeln, och vid vti (Statens Väg och Transportforskningsinstitut) jobbar...Men enligt Anna Niska, forskningsledare vti, har man än så länge inte hittat t...Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-20

Få kollektivresande i landsbygd

på landsbygden - Det framgår av en ny studie som vti gjort. vti har regeringsuppdraget att studera...Mot bakgrund av vti:s regeringsuppdrag fann forskarna behovet av att......Källa: Res och Trafikforum


2017-04-18

De små stegens tyranni

gästinlägg av Jan-Eric Nilsson, professor vid Väg- och transportforskningsinstitutet. Trafikverket har nyligen fått regeringens......Källa: Ekonomistas