Tillståndsuppföljning av observationssträckor: lägesrapport för LTPP-projektet till och med december 2014

Ladda ner

Uppföljning av observationssträckor i det statliga, belagda, vägnätet har pågått sedan 1984. Inriktningen är i första hand fokuserad på den nedbrytning som orsakas av tung trafik. Målsättningen är att samla in, bearbeta och leverera data som primärt är tänkt att användas för utveckling av tillståndsförändringsmodeller. Vid VTI pågår ett utvecklingsprojekt med syftet att ta fram ett beräkningsverktyg för livscykelkostnadsbedömningar av olika utformningsalternativ vid planering och projektering av vägar. För att bedöma behovet av underhållsåtgärder för olika utformningar används tillståndsutvecklingsmodeller för att prognostisera vägens framtida tillstånd vilket leder till beräkning av kostnader under vägens livscykel. LTPP-databasen har dels använts till att kalibrera modeller för bland annat spårbildning, sprickbildning och beständighet och dels till att validera tillståndsutvecklingen och åtgärdsbehovet. Uppföljningsprogrammets aktiviteter: • Besiktning av samtliga aktiva sträckor årligen. Vid denna, som görs till fots, identifieras, klassificeras och kvantifieras förekommande skador och defekter. • Objektiv mätning av vägytans tillstånd med vägytemätbil. • Fallviktsmätning av alla nya objekt som tillkommit samt efter beläggningsåtgärd. • Hämtning av klimatdata från SMHI:s väderstationer. • Hämtning av trafikdata för de aktiva sträckorna från Trafikverket. • Insamlad data bearbetas, kvalitetskontrolleras och samlas i en databas, den senast aktuella benämns LTPP-2014. • Ett sprickindex för belastningsskador beräknas efter svårighetsgrad och utbredning per sträcka och besiktningstillfälle och sparas som en tabell i databasen. Uppföljningen av observationssträckor (100 m långa) sker på uppdrag av Trafikverket, tidigare Vägverket. Totala antalet sträckor uppgick 2014 till 690 stycken fördelade över 65 olika objekt.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.

SENASTE NYTT


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-06-07

Cykelcentrum för långsiktighet och excellens

I januari 2017 fick VTI i regeringsuppdrag att analysera och beskriva de främsta behoven inom cykelforskningen på kort och lång sikt samt att ta fram förslag på hur forskningen kan samordnas och stärkas. En rapport som beskriver hur Cykelcentrum vid VTI kan...


2018-06-07

Välkommen till pressträff om EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Ett omfattande EU-projekt som ska utveckla virtuella krocktestmetoder startade i dagarna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige. Den 14 juni bjuder vi in till pressträff i Stockholm för att berätta om projektet, kallat Virtual, och hur det ska bidra till ökad trafiksäkerhet.


2018-06-01

Nu startar nytt forskningsprogram inom transportekonomi

Ett nytt forskningsprogram har startat för att lyfta forskning inom området transportekonomi. Programmet finansieras av Trafikverket och administreras av VTI. Syftet med programmet är att genom forskning inom transportekonomi bidra till morgondagens hållbara transporter.


2018-05-30

VTI:s tågsimulator nu med tågledningsfunktion

VTI har utvecklat en ny programvara till sina tågsimulatorer. Programmet, som kallas TrainManager, TM, kopplas ihop med en eller flera simulatorer och fungerar som ett tågledningsverktyg för de blivande lokförarna.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-06-07

Cykelcentrum för långsiktighet och excellens

I januari 2017 fick VTI i regeringsuppdrag att analysera och beskriva de främsta behoven inom cykelforskningen på kort och lång sikt samt att ta fram förslag på hur forskningen kan samordnas och stärkas. En rapport som beskriver hur Cykelcentrum vid VTI kan...


2018-06-07

Välkommen till pressträff om EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Ett omfattande EU-projekt som ska utveckla virtuella krocktestmetoder startade i dagarna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige. Den 14 juni bjuder vi in till pressträff i Stockholm för att berätta om projektet, kallat Virtual, och hur det ska bidra till ökad trafiksäkerhet.


2018-06-01

Nu startar nytt forskningsprogram inom transportekonomi

Ett nytt forskningsprogram har startat för att lyfta forskning inom området transportekonomi. Programmet finansieras av Trafikverket och administreras av VTI. Syftet med programmet är att genom forskning inom transportekonomi bidra till morgondagens hållbara transporter.


2018-05-30

VTI:s tågsimulator nu med tågledningsfunktion

VTI har utvecklat en ny programvara till sina tågsimulatorer. Programmet, som kallas TrainManager, TM, kopplas ihop med en eller flera simulatorer och fungerar som ett tågledningsverktyg för de blivande lokförarna.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio