Tillståndsstyrd sträckindelning: beskrivning av tillgängliga metoder

Ladda ner
Fridtjof Thomas

Vägverket (VV) lagrar i sitt 'Pavement Management System' uppgifter avseende

trafikmängd, vägbredd, beläggningstyp, osv., om de statliga vägarna. Dessa

uppgifter räcker dock inte för att skapa en indelning av hela det statliga

vägnätet i så kallade homogena sträckor, där sträckorna är homogena även med

avseende på longitudinell ojämnhet och/eller spårdjup. Det är därför önskvärt

att analysera de årligen utförda tillståndsmätningar som registrerar just

ojämnhet och spårdjup på de statliga vägarna, och att identifiera vägsträckor

som är homogena med avseende på - de för trafikanterna viktiga - egenskaperna

ojämnhet och spårdjup direkt utifrån dessa mätserier. Detta notat beskriver

tre metoder som har utvecklats för att identifiera övergångspunkter mellan

homogena sträckor, så kallade brytpunkter. Slutsatsen är att ingen av de

behandlade metoderna går att använda 'rakt av' för att åstadkomma en

tillståndsstyrd sträckindelning av hela det statliga vägnätet. AASHTO (1986)

ger inga detaljer för det egentliga problemet, nämligen tolkningen av de

framräknade kumulativa differenserna. Algoritmen enligt Rübensam och Schulze

(1996) verkar vara svår att 'kalibrera' på ett tillfredställande sätt,

åtminstone för VV:s mätserier. Metoden enligt Thomas (2003) är inte avsedd

att hantera situationer med ett flertal brytpunkter. En möjlig strategi för

en algoritm som åstadkommer en tillståndsstyrd sträckindelning kan dock vara

en kombination av olika idéer, där man kombinerar snabbheten med en 'grov

sortering' av intressanta områden enligt någon metod med exaktheten av

metodiken enligt Thomas (2003). Även en metod som använder sig av Thomas

(2003) som den grundläggande byggstenen och därutöver inkorporerar vissa

heuristiska idéer är för tillfället under utvärdering; detta angreppssätt

kommer att avrapporteras på annan plats. Syftet med detta notat är att

beskriva de olika metodernas uppbyggnad, förväntade prestation och

begränsningar på ett allsidigt sätt. Läsaren bör dock vara medveten om att en

av de tre beskrivna metoderna har utvecklats av författaren till detta notat.

Denna metod skiljer sig ifrån de övriga i några mycket grundläggande

avseenden, vilket självfallet speglar författarens egna preferenser.

TRÄFFA OSS


9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.