Tillståndsstyrd sträckindelning: beskrivning av tillgängliga metoder

Ladda ner
Fridtjof Thomas

Vägverket (VV) lagrar i sitt 'Pavement Management System' uppgifter avseende

trafikmängd, vägbredd, beläggningstyp, osv., om de statliga vägarna. Dessa

uppgifter räcker dock inte för att skapa en indelning av hela det statliga

vägnätet i så kallade homogena sträckor, där sträckorna är homogena även med

avseende på longitudinell ojämnhet och/eller spårdjup. Det är därför önskvärt

att analysera de årligen utförda tillståndsmätningar som registrerar just

ojämnhet och spårdjup på de statliga vägarna, och att identifiera vägsträckor

som är homogena med avseende på - de för trafikanterna viktiga - egenskaperna

ojämnhet och spårdjup direkt utifrån dessa mätserier. Detta notat beskriver

tre metoder som har utvecklats för att identifiera övergångspunkter mellan

homogena sträckor, så kallade brytpunkter. Slutsatsen är att ingen av de

behandlade metoderna går att använda 'rakt av' för att åstadkomma en

tillståndsstyrd sträckindelning av hela det statliga vägnätet. AASHTO (1986)

ger inga detaljer för det egentliga problemet, nämligen tolkningen av de

framräknade kumulativa differenserna. Algoritmen enligt Rübensam och Schulze

(1996) verkar vara svår att 'kalibrera' på ett tillfredställande sätt,

åtminstone för VV:s mätserier. Metoden enligt Thomas (2003) är inte avsedd

att hantera situationer med ett flertal brytpunkter. En möjlig strategi för

en algoritm som åstadkommer en tillståndsstyrd sträckindelning kan dock vara

en kombination av olika idéer, där man kombinerar snabbheten med en 'grov

sortering' av intressanta områden enligt någon metod med exaktheten av

metodiken enligt Thomas (2003). Även en metod som använder sig av Thomas

(2003) som den grundläggande byggstenen och därutöver inkorporerar vissa

heuristiska idéer är för tillfället under utvärdering; detta angreppssätt

kommer att avrapporteras på annan plats. Syftet med detta notat är att

beskriva de olika metodernas uppbyggnad, förväntade prestation och

begränsningar på ett allsidigt sätt. Läsaren bör dock vara medveten om att en

av de tre beskrivna metoderna har utvecklats av författaren till detta notat.

Denna metod skiljer sig ifrån de övriga i några mycket grundläggande

avseenden, vilket självfallet speglar författarens egna preferenser.

TRÄFFA OSS


22
nov

Forum för tillämpad samhällsekonomisk analys 2017

Forskare från VTI deltar i Naturvårdsverkets årliga koneferens "Forum för tillämpad samhällsekonomisk analys" för att prata om konsekvensutredningar och samhällsekonomiska analyser vid regelgivning.
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-10-25

Nya klimatsäkra lösningar för hårda ytor i städer

Genom att bygga täta konstruktioner för maximal livslängd och minimalt underhåll skapas oflexibla system som ökar påfrestningarna på stadsträd och försämrar lokalklimatet. Ett större projekt har utrett hur man kan skapa dränerande hårda ytor som behåller...


2017-10-25

Utryckning med blåljus tränas säkert i simulator

Risken är stor för olyckor i samband med utryckningskörning för polis, ambulans och räddningstjänst, men att träna utryckning i verklig trafik är varken säkert eller tillåtet. En simulatorbaserad metod utvecklad av VTI ger därför en unik möjlighet att...


2017-10-25

Framtidens resvaneundersökningar

Under hösten är VTI är delaktiga i att genomföra en studie för att testa hur man kan samla in information om människors resvanor på ett effektivare sätt.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet