Tillståndsstyrd sträckindelning: beskrivning av tillgängliga metoder

Ladda ner
Fridtjof Thomas

Vägverket (VV) lagrar i sitt 'Pavement Management System' uppgifter avseende

trafikmängd, vägbredd, beläggningstyp, osv., om de statliga vägarna. Dessa

uppgifter räcker dock inte för att skapa en indelning av hela det statliga

vägnätet i så kallade homogena sträckor, där sträckorna är homogena även med

avseende på longitudinell ojämnhet och/eller spårdjup. Det är därför önskvärt

att analysera de årligen utförda tillståndsmätningar som registrerar just

ojämnhet och spårdjup på de statliga vägarna, och att identifiera vägsträckor

som är homogena med avseende på - de för trafikanterna viktiga - egenskaperna

ojämnhet och spårdjup direkt utifrån dessa mätserier. Detta notat beskriver

tre metoder som har utvecklats för att identifiera övergångspunkter mellan

homogena sträckor, så kallade brytpunkter. Slutsatsen är att ingen av de

behandlade metoderna går att använda 'rakt av' för att åstadkomma en

tillståndsstyrd sträckindelning av hela det statliga vägnätet. AASHTO (1986)

ger inga detaljer för det egentliga problemet, nämligen tolkningen av de

framräknade kumulativa differenserna. Algoritmen enligt Rübensam och Schulze

(1996) verkar vara svår att 'kalibrera' på ett tillfredställande sätt,

åtminstone för VV:s mätserier. Metoden enligt Thomas (2003) är inte avsedd

att hantera situationer med ett flertal brytpunkter. En möjlig strategi för

en algoritm som åstadkommer en tillståndsstyrd sträckindelning kan dock vara

en kombination av olika idéer, där man kombinerar snabbheten med en 'grov

sortering' av intressanta områden enligt någon metod med exaktheten av

metodiken enligt Thomas (2003). Även en metod som använder sig av Thomas

(2003) som den grundläggande byggstenen och därutöver inkorporerar vissa

heuristiska idéer är för tillfället under utvärdering; detta angreppssätt

kommer att avrapporteras på annan plats. Syftet med detta notat är att

beskriva de olika metodernas uppbyggnad, förväntade prestation och

begränsningar på ett allsidigt sätt. Läsaren bör dock vara medveten om att en

av de tre beskrivna metoderna har utvecklats av författaren till detta notat.

Denna metod skiljer sig ifrån de övriga i några mycket grundläggande

avseenden, vilket självfallet speglar författarens egna preferenser.

TRÄFFA OSS


2-24
sep

Bo- och samhällsexpo Vallastaden

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. VTI deltar i en av temautställningarna och i flera föredrag.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-04

Fördelar med återvunna däck i anläggningskonstruktioner

I en ny VTI-studie konstaterar forskarna att återvunnet gummi kan ge fördelar såväl ekonomiskt, som funktionellt och miljömässigt. Utmaningen är att få någon part att ta ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande av konstruktioner och produkter där återvunna däck helt eller delvis utgör råvaran.


2017-09-01

Forskare studerar hur smart mobilitet kan bli delad mobilitet

Smart mobilitet, som självkörande fordon, är omtalat. Men smart är inte per automatik hållbart. En forskargrupp vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2, har fått pengar från Energimyndigheten för att studera styrmedel för att göra smart...


2017-08-30

Unga upplever kollektivtrafik som ett positivt färdsätt

I en studie har VTI-forskare undersökt hur unga upplever kollektivtrafikresandet i Göteborg. Resultaten visar att de unga är positiva och vill fortsätta resa kollektivt. De ser resan som en form av avkoppling och vill gärna sitta ifred utan störningar.


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


2017-09-01

Vänster eller höger fortfarande oklart om säkraste sidan

Anund på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-01

Vetandets värld

Trafikforskarna Anna Anund och Björn Lidestam från statens väg- och transportforskningsinstitut och Linköpings universitet medverkar i programmet, liksom......Källa: Sveriges Radio


2017-08-29

Skyttedal: Höj farten på Linköpings vägar

alls, säger Andreas Tapani, forskningschef på vti (Statens väg- och transportforskningsinstitut)....kilometer i timmen, säger Anna Vadeby, forskare på vti. ......Källa: Linköping News