Tillståndsmätning av vägmarkeringars funktion 2013

Ladda ner
Sven-Olof Lundkvist
Mohammad-Reza Yahya

Efter 2013 års tillståndsmätningar konstaterar forskarna att de flesta vägmarkeringarna har lägre funktion än vad regelverket föreskriver. Speciellt gäller detta på mer högtrafikerade vägnät, vilket tyder på alltför dåligt underhåll. Tillståndsmätningar av vägmarkeringar har gjorts under perioden 5 maj till 23 oktober 2013 på 294 objekt, vanligen för tre delobjekt: två kantlinjer samt mitt- eller körfältslinje. Syftet med tillståndsmätningarna är i första hand att få en uppfattning om i vilken utsträckning vägmarkeringarna på det statliga vägnätet uppfyller kraven i regelverket. Resultaten kan även användas för att jämföra funktionen mellan län eller regioner, vilket kan ligga till grund för framtida fördelning av underhållsmedel. Tillståndsmätningar har i flera län gjorts varje år sedan år 2000, vilket gör att utvecklingen över tiden kan studeras. Tillståndsmätningarna 2013 visar att av 45 procent av de mätta vägmarkeringarna uppfyllde kravet avseende torra vägmarkeringars retroreflexion. Motsvarande andel avseende våtfunktionen var 19 procent. Region Norr hade störst andel godkända delobjekt för torra vägmarkeringar, 73 procent, medan Region Stockholm hade lägst godkännandeandel, 15 procent. Av 854 delobjekt återfinns 228 på så kallade nationella stråk, vägar som kan anses vara särskilt viktiga. På dessa vägar godkändes 36 procent av delobjekten för torra respektive 22 procent för våta vägmarkeringar. Vägmarkeringarnas funktion på de nationella stråken är således något sämre än på vägarna generellt. I två län gjordes upprepad mätning med en första mätomgång i maj och en andra omgång i augusti/september. Dessa mätningar visar ett något bättre resultat vid den andra mätomgången, vilket visar att tidpunkten för mätning är viktig.

TRÄFFA OSS


5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.