Tillståndsmätning av vägmarkeringars funktion 2013

Ladda ner
Mohammad-Reza Yahya

Efter 2013 års tillståndsmätningar konstaterar forskarna att de flesta vägmarkeringarna har lägre funktion än vad regelverket föreskriver. Speciellt gäller detta på mer högtrafikerade vägnät, vilket tyder på alltför dåligt underhåll. Tillståndsmätningar av vägmarkeringar har gjorts under perioden 5 maj till 23 oktober 2013 på 294 objekt, vanligen för tre delobjekt: två kantlinjer samt mitt- eller körfältslinje. Syftet med tillståndsmätningarna är i första hand att få en uppfattning om i vilken utsträckning vägmarkeringarna på det statliga vägnätet uppfyller kraven i regelverket. Resultaten kan även användas för att jämföra funktionen mellan län eller regioner, vilket kan ligga till grund för framtida fördelning av underhållsmedel. Tillståndsmätningar har i flera län gjorts varje år sedan år 2000, vilket gör att utvecklingen över tiden kan studeras. Tillståndsmätningarna 2013 visar att av 45 procent av de mätta vägmarkeringarna uppfyllde kravet avseende torra vägmarkeringars retroreflexion. Motsvarande andel avseende våtfunktionen var 19 procent. Region Norr hade störst andel godkända delobjekt för torra vägmarkeringar, 73 procent, medan Region Stockholm hade lägst godkännandeandel, 15 procent. Av 854 delobjekt återfinns 228 på så kallade nationella stråk, vägar som kan anses vara särskilt viktiga. På dessa vägar godkändes 36 procent av delobjekten för torra respektive 22 procent för våta vägmarkeringar. Vägmarkeringarnas funktion på de nationella stråken är således något sämre än på vägarna generellt. I två län gjordes upprepad mätning med en första mätomgång i maj och en andra omgång i augusti/september. Dessa mätningar visar ett något bättre resultat vid den andra mätomgången, vilket visar att tidpunkten för mätning är viktig.

TRÄFFA OSS


1
mar

Seminarium samhällsekonomiska kostnader sjöfart och luftfart

VTI bjuder in till ett seminarium den 1 mars 2018. Jan-Eric Nilsson och Magnus Johansson, VTI, redovisar ett underlag för att integrera de samhällsekonomiska kostnaderna för gränsöverskridande luft- och sjöfart.
25-26
apr

Workshop, frågor kring samhällsekonomisk kalkyl

Den 25-26 april 2018 anordnas ett öppet seminarium och workshop i Stockholm som behandlar användningen av samhällsekonomiska kalkyler som en grund för beslutsfattande i offentlig sektor. Workshopen organiseras av bland andra professor Jan-Eric Nilsson, VTI.
16-18
maj

Road Safety on Five Continents (RS5C)

VTI arrangerar RS5C i Sydkorea i maj 2018.

SENASTE NYTT


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-01-30

VTI testar automation i EU-projekt

VTI leder en serie tester i ett större EU-projekt om automatiserad körning. I december genomfördes de första körtesterna på en testbana i Slovenien. Projektet ska fokusera dels på acceptans bland olika grupper i samhället, dels på teknikutveckling.


2018-01-26

Framtidens godstransporter

Forskarna Ida Kristoffersson från VTI och Anna Pernestål Brenden från KTH har analyserat hur framtidens godstransporter skulle kunna se ut när självkörande fordon gör entré.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-01-30

VTI testar automation i EU-projekt

VTI leder en serie tester i ett större EU-projekt om automatiserad körning. I december genomfördes de första körtesterna på en testbana i Slovenien. Projektet ska fokusera dels på acceptans bland olika grupper i samhället, dels på teknikutveckling.


2018-01-26

Framtidens godstransporter

Forskarna Ida Kristoffersson från VTI och Anna Pernestål Brenden från KTH har analyserat hur framtidens godstransporter skulle kunna se ut när självkörande fordon gör entré.


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se