Tillståndsbeskrivning av vägmarkeringarnas funktion i Västmanlands län 2003

Ladda ner
Behzad Koucheki

Region Mälardalen har övergått till funktionsupphandling av vägmarkeringar i

Västmanlands län. Man vill kontrollera effekten av detta genom att göra

mätningar före (2001) och efter (2002 och framåt) funktionsupphandlingen. I

denna studie jämförs vägmarkeringarnas retroreflexion efter det att säsongens

underhållsåtgärder är slutförda, dvs. somrarna 2001, 2002 och 2003.

Viktigaste parametern gällande vägmarkeringarnas funktion är retroreflexion,

vilket kvantifierar synbarheten i mörker. Mätningarna gjordes med det mobila

mätinstrumentet Ecodyn 30 på samtliga vägar i Västmanlands län som har ÅDT

(årsdygnstrafik) över 4 000 fordon/dygn och på hälften av vägarna med 500-4

000 fordon/dygn. Samtliga mätningar gjordes under juni-juli 2003. Resultaten

visar att av sammanlagt 83 kontrollerade delobjekt med längsgående

vägmarkeringar uppfyllde 53 stycken, eller 64 %, kravet på retroreflexion

enligt Regler för Underhåll av Vägmarkering (RUV). Detta resultat kan

jämföras med 74 % år 2002 och 46 % år 2001. Vägarna tillhörande

vägmarkeringsklass 3 har högre retroreflexionsmedelvärde än klass-2-vägar.

Inget objekt har pre-view-time på högerkantlinjer lägre än 1,8 sekunder,

vilket innebär tillräckligt för säker körning. Sannolikt är det så att

övergången till funktionsupphandling har inneburit bättre

vägmarkeringsstandard. År 2001 underkändes 54 % av delobjekten medan

motsvarande för 2002 och 2003 var 26 % respektive 36 %. Om detta beror på att

underhållsåtgärderna skulle ha varit än mer omfattande är svårt att uttala

sig om. Att andelen underkända objekt är relativt stort skulle kunna bero på

att kraven i RUV är alltför högt ställda.

TRÄFFA OSS


22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...
5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.