The value of time of car drivers choosing route: evidence from the Stockholm congestion charging trial

Ladda ner
Maria Börjesson
Jonas Eliasson
A Levander

In applied travel demand forecasting (including network modeling), congestion charges are generally assumed to affect travelers in the same way as fuel costs and other travel costs do. However, there are several reasons to believe that congestion charges affect drivers differently than for example fuel costs: for exampel, it is more “visible”, since you (as a rule) pay each time you pass a cordon (or equivalent), and it is often connected with a certain amount of hassle to actually pay the charge (calling a customer service, for example). Moreover, the way car drivers actually weigh travel time versus monetary cost when they choose route is largely unknown, since time and monetary cost are in general so correlated (as opposed to values of time in mode choice etc.). 

Data from the Stockholm congestion charging trial allow us to explore this question in detail. Car drivers traveling between the northern part of the county and the southern part could choose either to go through the cordon (paying two charges – 20-40 SEK depending on the time of day) or use the Essinge bypass, which was free of charge – a considerable detour for some trip relations. We use a large panel travel survey conducted before and during the charging trial to estimate the charging cost sensitivity compared to fuel cost sensitivity, and also estimate the actual value of time car drivers reveal when choosing route. Note that due to e.g. selection bias or travelers’ imperfect information about costs, this value of tme may differ from the average value of time for all travelers and also from the average value time for car drivers. The results is very applicable, in that it is easily incorporated into widely used traffic models (network equilibrium models or equivalent), allowing us to make more precise forecasts of the effects of congestion charges. It should also allow us to make more precise route choice modeling in other cases where routes have clearly different monetary costs.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.

SENASTE NYTT


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-06-07

Cykelcentrum för långsiktighet och excellens

I januari 2017 fick VTI i regeringsuppdrag att analysera och beskriva de främsta behoven inom cykelforskningen på kort och lång sikt samt att ta fram förslag på hur forskningen kan samordnas och stärkas. En rapport som beskriver hur Cykelcentrum vid VTI kan...


2018-06-07

Välkommen till pressträff om EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Ett omfattande EU-projekt som ska utveckla virtuella krocktestmetoder startade i dagarna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige. Den 14 juni bjuder vi in till pressträff i Stockholm för att berätta om projektet, kallat Virtual, och hur det ska bidra till ökad trafiksäkerhet.


2018-06-01

Nu startar nytt forskningsprogram inom transportekonomi

Ett nytt forskningsprogram har startat för att lyfta forskning inom området transportekonomi. Programmet finansieras av Trafikverket och administreras av VTI. Syftet med programmet är att genom forskning inom transportekonomi bidra till morgondagens hållbara transporter.


2018-05-30

VTI:s tågsimulator nu med tågledningsfunktion

VTI har utvecklat en ny programvara till sina tågsimulatorer. Programmet, som kallas TrainManager, TM, kopplas ihop med en eller flera simulatorer och fungerar som ett tågledningsverktyg för de blivande lokförarna.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-06-07

Cykelcentrum för långsiktighet och excellens

I januari 2017 fick VTI i regeringsuppdrag att analysera och beskriva de främsta behoven inom cykelforskningen på kort och lång sikt samt att ta fram förslag på hur forskningen kan samordnas och stärkas. En rapport som beskriver hur Cykelcentrum vid VTI kan...


2018-06-07

Välkommen till pressträff om EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Ett omfattande EU-projekt som ska utveckla virtuella krocktestmetoder startade i dagarna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige. Den 14 juni bjuder vi in till pressträff i Stockholm för att berätta om projektet, kallat Virtual, och hur det ska bidra till ökad trafiksäkerhet.


2018-06-01

Nu startar nytt forskningsprogram inom transportekonomi

Ett nytt forskningsprogram har startat för att lyfta forskning inom området transportekonomi. Programmet finansieras av Trafikverket och administreras av VTI. Syftet med programmet är att genom forskning inom transportekonomi bidra till morgondagens hållbara transporter.


2018-05-30

VTI:s tågsimulator nu med tågledningsfunktion

VTI har utvecklat en ny programvara till sina tågsimulatorer. Programmet, som kallas TrainManager, TM, kopplas ihop med en eller flera simulatorer och fungerar som ett tågledningsverktyg för de blivande lokförarna.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio