The Explanation of Incomplete Contracts in Mainstream Contract Theory: A Critique of the Distinction between "Observable" and "Verifiable"

Lind Hans

Mainstream contract theory often makes a distinction between things that are observable by the contracting parties but not verifiable by a third party. This distinction has, e.g. been used to explain why contracts are incomplete in some dimensions and claimed to provide the foundations of incomplete contract theory.

This article sets out to scrutinize the assumption and argues that if something is observable by the parties, the parties can ex ante, without prohibitive costs, make these features verifiable by a third party. This implies that the distinction between observable and verifiable cannot be a fundamental explanation for incomplete contracts. Ex post it can be difficult to verify statements by a third party, but then it must be explained why the parties had not ex ante taken measures to make it possible to verify ex post. A number of such explanations are discussed in the paper. The arguments put forward are based on two detailed examples and also supported by important theories from the philosophy of language, which underline that concepts must be related to something observable in order to be learnt.

TRÄFFA OSS


24
apr

Resultatkonferens trafiksäkerhet

Trafikverkets resultatkonferens trafiksäkerhet väg. VTI:s forskare Åsa Forsman presenterar rapporten Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2018.
15
maj

Kollektivtrafikdagen

Den 15 maj är det dags för 12:e upplagan av Kollektivtrafikdagen i Stockholm. Helene Lidestam, forskare på VTI, och Maria Börjesson, professor på VTI, håller föredrag.
22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.

SENASTE NYTT


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.


2019-03-28

Ny mätmetod upptäcker brister i utfört beläggningsarbete

Forskare har tagit fram en metod för att upptäcka brister i utfört asfaltsbeläggningsarbete som leder till sämre hållbarhet och kortare livslängd för vägbeläggningen. På sikt kan metoden medföra mindre kostnader för underhållsarbete.


2019-03-26

Förutsägbar biltrafik bra för fotgängare

Gemensamma ytor för gående, bilar och andra trafikanter, på engelska kallade shared spaces, ska inbjuda till ett levande stadsrum för alla. I en studie från VTI har forskare studerat hur människor i olika åldrar upplever shared spaces utifrån ett fotgängarsperspektiv.


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.


2019-03-28

Ny mätmetod upptäcker brister i utfört beläggningsarbete

Forskare har tagit fram en metod för att upptäcka brister i utfört asfaltsbeläggningsarbete som leder till sämre hållbarhet och kortare livslängd för vägbeläggningen. På sikt kan metoden medföra mindre kostnader för underhållsarbete.


2019-03-26

Förutsägbar biltrafik bra för fotgängare

Gemensamma ytor för gående, bilar och andra trafikanter, på engelska kallade shared spaces, ska inbjuda till ett levande stadsrum för alla. I en studie från VTI har forskare studerat hur människor i olika åldrar upplever shared spaces utifrån ett fotgängarsperspektiv.