Test av väglagsgivare i VTIs provvägsmaskin

Ladda ner
Kent Gustafson

Vägverkets VViS (VägVäder informationsSystem) består av mätstationer som är kopplade till en mätcentral. Mätstationerna är utrustade med sensorer för registrering av olika väder och väglagsdata. Prov pågår bl.a. med väglags- och fryspunktsgivare av svenskt och schweiziskt fabrikat. Ett frågetecken är huruvida givama kan motstå dubbdäckens inverkan och i så fall hur länge.

Vid VTI finns en provvägsmaskin för accelererad provning där slitagepåverkan på en yta av det här slaget kan provas. Maskinen har 6 axlar som kan förses med dubbdäck. Maskinens hjul går på en cirkulär bana med omkretsen 16,5 m. Med en normal beläggning kan man uppnå ett spårdjup av ca 20 mm efter 300 000 varv eller ca 3 veckors körning. Avnötningen motsvarar flera års slitage ute på en väg med relativt stor trafik.

lnverkan av dubbdäckens nötning har i provvägsmaskinen undersökts avseende en schweizisk givare "Vibrometer". Provningen har skett genom att i banan montera givaren och därefter köra maskinen tills givaren inte fungerade längre. Givarens funktion registrerades samtidigt som avnötningen uppmättes genom noggrann tvärprofilering över densamma. Vid försöket provades också avnötningen på en annan "sensor", eller närmare bestämt en attrapp av en sensor. Denna attrapp bestod av ett lättmetallrör, ca 60 mm i diameter, och fyllt med akrylat. Meningen är att i detta rör montera en fryspunktssensor.

Bergab AB, Göteborg ansvarade för att givaren "Vibrometer" levererades till VTI, var i funktion samt att data från sensorn registrerades. Under försökets gång registrerades med dataloggers hjälp kontinuerligt givarens utdata, varigenom funktionen kunde följas.

Försöket pågick i första hand tills fryspunktsgivaren inte fungerade längre, vilket emellertid inträffade relativt snabbt. Försöket fortsatte därefter tills 100 000 varv hade avverkats. Därigenom erhölls ett mekaniskt avnötningstest av de ingående givarna.

l föreliggande rapport redovisas försökets utförande och resultatet av provet.

TRÄFFA OSS


1
mar

Seminarium samhällsekonomiska kostnader sjöfart och luftfart

VTI bjuder in till ett seminarium den 1 mars 2018. Jan-Eric Nilsson och Magnus Johansson, VTI, redovisar ett underlag för att integrera de samhällsekonomiska kostnaderna för gränsöverskridande luft- och sjöfart.
8
mar

Seminarium om självkörande fordon

BIL Sweden anordnar ett seminarium om självkörande fordon. Maria Börjesson, professor på VTI är en av talarna.
25-26
apr

Workshop, frågor kring samhällsekonomisk kalkyl

Den 25-26 april 2018 anordnas ett öppet seminarium och workshop i Stockholm som behandlar användningen av samhällsekonomiska kalkyler som en grund för beslutsfattande i offentlig sektor. Workshopen organiseras av bland andra professor Jan-Eric Nilsson, VTI.

SENASTE NYTT


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-01-30

VTI testar automation i EU-projekt

VTI leder en serie tester i ett större EU-projekt om automatiserad körning. I december genomfördes de första körtesterna på en testbana i Slovenien. Projektet ska fokusera dels på acceptans bland olika grupper i samhället, dels på teknikutveckling.


2018-01-26

Framtidens godstransporter

Forskarna Ida Kristoffersson från VTI och Anna Pernestål Brenden från KTH har analyserat hur framtidens godstransporter skulle kunna se ut när självkörande fordon gör entré.


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se