Tema Vintermodell

Tema Vintermodell: fordonskorrosion beroende på vintervägsaltning: kunskapssammanställning

Ladda ner
Gudrun Öberg

Vägsaltet orsakar snabbare nedbrytning av rostskyddsmedel och förbättringslack medan fabrikslackering endast påverkas av vägsaltet i liten omfattning. Saltning medför att korrosionen startar tidigare men också att hastigheten ökar. I försök med osaltade vägar värderades flera effekter monetärt för att kunna väga samman för- och nackdelar. Genom diskussioner med experter kom man fram till att om man slutar salta kommer bilarnas livslängd att öka med 25 %. Kostnader för korrosion på grund av vintersaltning beräknades 1985 till 1,7 miljarder kronor eller 12 öre per fordonskilometer. Undersökningar visar också på hur korrosionshärdigheten förändrats med åren. Det förefaller som om korrosionshärdigheten blivit bättre under 1980-talet och till mitten av 1990-talet men att korrosionshärdigheten därefter varit ungefär densamma då några år gamla fordon från respektive årsmodell undersökts. Om vi antar att den totala förbättringen är 20 % från 1985 till 2005 innebär det en kostnad på knappt 10 öre per fordonskilometer. Om detta räknas upp med KPI för denna period dvs. 1,8 gånger, erhålles en kostnad på 17,5 öre per fordonskilometer. Det totala trafikarbetet är 72 miljarder fordonskilometer per år varav 35 % uträttas under vintern (5 månader). Räknas även de in som då och då kör på saltade vägar sätts att 90 % av vintertrafikarbetet påverkas av saltet dvs. 72 x 0,35 x 0,90 x 0,175 vilket blir cirka 4 miljarder kronor per vinter i kostnad för korrosion på kaross beroende av vintervägsaltning eller cirka 1 000 kr per fordon och år. Korrosion på elektronik bedöms bli det kommande stora korrosionsproblemet. Elektronisk utrustning används ofta för att styra andra tekniska anordningar t.ex. i bilar. Man måste därför ställa stora krav på att elektroniken är driftsäker. Redan idag är det vanligt med elektronik i bilarna och i framtiden blir det allt vanligare. Miljön på gator och vägar är starkt förorenad och kemiskt mycket aggressiv. Detta gör korrosionen till ett svårlöst problem. Problemet med kapsling av elektronik är att de flesta kapslingsmaterial släpper in fukt på ett eller annat sätt, vilket då ger upphov till korrosion. Saltet går nog att komma undan genom kapsling men fukten är svårare. Eftersom saltet medför en fuktig miljö är det troligt att det leder till ökad korrosion, men detta bör givetvis undersökas. Två olika scenarier kan tänkas då ett mycket grovt antagande kan vara att dels räkna med att saltet inte har någon inverkan, dels räkna med samma kostnad som för korrosion på karosseriplåt dvs. 0-4 miljarder kronor. Används medelvärdet av detta innebär det 500 kr per fordon och år eller 8,75 öre per fordonskilometer.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...

SENASTE NYTT


2018-08-21

Ny metod för hastighetsövervakning ger resultat

VTI har utvärderat nya arbetsmetoder för hastighetsövervakning som testats på olycksdrabbade vägar i polisområde väst. Resultaten visar att de flesta är positiva till insatsen, såväl polis som medborgare. Metoden ledde till ökad synlighet och fler kontroller. Hastighetsöverträdelserna och medelhastigheten minskade under insatsperioden.


2018-08-20

EU-projekt för skydd av cyklister och fotgängare

Mer än en fjärdedel av de trafikdödade år 2010 var gångtrafikanter och cyklister enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Varje år avlider ungefär 335 000 oskyddade trafikanter på grund av trafikolyckor, vilket visar storleken på problemet. EU-projektet Prospect avser att försöka minska antalet dödade och skadade cyklister och fotgängare genom att utveckla aktiva säkerhetssystem.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-08-21

Ny metod för hastighetsövervakning ger resultat

VTI har utvärderat nya arbetsmetoder för hastighetsövervakning som testats på olycksdrabbade vägar i polisområde väst. Resultaten visar att de flesta är positiva till insatsen, såväl polis som medborgare. Metoden ledde till ökad synlighet och fler kontroller. Hastighetsöverträdelserna och medelhastigheten minskade under insatsperioden.


2018-08-20

EU-projekt för skydd av cyklister och fotgängare

Mer än en fjärdedel av de trafikdödade år 2010 var gångtrafikanter och cyklister enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Varje år avlider ungefär 335 000 oskyddade trafikanter på grund av trafikolyckor, vilket visar storleken på problemet. EU-projektet Prospect avser att försöka minska antalet dödade och skadade cyklister och fotgängare genom att utveckla aktiva säkerhetssystem.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.