Tema Vintermodell: fordonskorrosion beroende på vintervägsaltning: kunskapssammanställning

Ladda ner
Gudrun Öberg

Vägsaltet orsakar snabbare nedbrytning av rostskyddsmedel och förbättringslack medan fabrikslackering endast påverkas av vägsaltet i liten omfattning. Saltning medför att korrosionen startar tidigare men också att hastigheten ökar. I försök med osaltade vägar värderades flera effekter monetärt för att kunna väga samman för- och nackdelar. Genom diskussioner med experter kom man fram till att om man slutar salta kommer bilarnas livslängd att öka med 25 %. Kostnader för korrosion på grund av vintersaltning beräknades 1985 till 1,7 miljarder kronor eller 12 öre per fordonskilometer. Undersökningar visar också på hur korrosionshärdigheten förändrats med åren. Det förefaller som om korrosionshärdigheten blivit bättre under 1980-talet och till mitten av 1990-talet men att korrosionshärdigheten därefter varit ungefär densamma då några år gamla fordon från respektive årsmodell undersökts. Om vi antar att den totala förbättringen är 20 % från 1985 till 2005 innebär det en kostnad på knappt 10 öre per fordonskilometer. Om detta räknas upp med KPI för denna period dvs. 1,8 gånger, erhålles en kostnad på 17,5 öre per fordonskilometer. Det totala trafikarbetet är 72 miljarder fordonskilometer per år varav 35 % uträttas under vintern (5 månader). Räknas även de in som då och då kör på saltade vägar sätts att 90 % av vintertrafikarbetet påverkas av saltet dvs. 72 x 0,35 x 0,90 x 0,175 vilket blir cirka 4 miljarder kronor per vinter i kostnad för korrosion på kaross beroende av vintervägsaltning eller cirka 1 000 kr per fordon och år. Korrosion på elektronik bedöms bli det kommande stora korrosionsproblemet. Elektronisk utrustning används ofta för att styra andra tekniska anordningar t.ex. i bilar. Man måste därför ställa stora krav på att elektroniken är driftsäker. Redan idag är det vanligt med elektronik i bilarna och i framtiden blir det allt vanligare. Miljön på gator och vägar är starkt förorenad och kemiskt mycket aggressiv. Detta gör korrosionen till ett svårlöst problem. Problemet med kapsling av elektronik är att de flesta kapslingsmaterial släpper in fukt på ett eller annat sätt, vilket då ger upphov till korrosion. Saltet går nog att komma undan genom kapsling men fukten är svårare. Eftersom saltet medför en fuktig miljö är det troligt att det leder till ökad korrosion, men detta bör givetvis undersökas. Två olika scenarier kan tänkas då ett mycket grovt antagande kan vara att dels räkna med att saltet inte har någon inverkan, dels räkna med samma kostnad som för korrosion på karosseriplåt dvs. 0-4 miljarder kronor. Används medelvärdet av detta innebär det 500 kr per fordon och år eller 8,75 öre per fordonskilometer.

TRÄFFA OSS


22
nov

Forum för tillämpad samhällsekonomisk analys 2017

Forskare från VTI deltar i Naturvårdsverkets årliga koneferens "Forum för tillämpad samhällsekonomisk analys" för att prata om konsekvensutredningar och samhällsekonomiska analyser vid regelgivning.
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-10-25

Nya klimatsäkra lösningar för hårda ytor i städer

Genom att bygga täta konstruktioner för maximal livslängd och minimalt underhåll skapas oflexibla system som ökar påfrestningarna på stadsträd och försämrar lokalklimatet. Ett större projekt har utrett hur man kan skapa dränerande hårda ytor som behåller...


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-10-25

Nya klimatsäkra lösningar för hårda ytor i städer

Genom att bygga täta konstruktioner för maximal livslängd och minimalt underhåll skapas oflexibla system som ökar påfrestningarna på stadsträd och försämrar lokalklimatet. Ett större projekt har utrett hur man kan skapa dränerande hårda ytor som behåller...


2017-10-25

Utryckning med blåljus tränas säkert i simulator

Risken är stor för olyckor i samband med utryckningskörning för polis, ambulans och räddningstjänst, men att träna utryckning i verklig trafik är varken säkert eller tillåtet. En simulatorbaserad metod utvecklad av VTI ger därför en unik möjlighet att...


2017-10-25

Framtidens resvaneundersökningar

Under hösten är VTI är delaktiga i att genomföra en studie för att testa hur man kan samla in information om människors resvanor på ett effektivare sätt.


2017-10-25

Friktionsmätning på väg bör anpassas till MC

För en motorcyklist kan blödande asfalt på mindre än en meter vara förödande. Halka på en så liten del av vägen kan lätt missas vid nuvarande friktionsmätningar. I en ny studie av VTI rekommenderar forskarna därför en ny mätmetod.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet