Rapport | 15 februari 2016 | VTI-kod: 32-2015
I detta notat redovisas en studie om värderingar på skador relaterade till sjöfartsolyckor i svenskt farvatten. Resultaten visar att kostnaden för 103 omkomna i sjöfartsolyckor 1985-2014 var 2,3 miljarder kronor. För vägtrafiken finns en väl utvecklad litteratur och praxis kring värderingen av skador som uppstår i samband med olyckor. Inom sjöfarten har arbetet inte kommit lika långt. Denna studie tillför värderingar på tre typer av skador relaterade till sjöfartsolyckor i svenskt vatten: personskador inkl. dödsfall, fartygsskador och utsläppsskador. För personskador och dödsfall finns det väletablerade kalkylvärden som Arbetsgruppen för samhällsekonomiska kalkyl- och arbetsmetoder inom transportområdet (ASEK) rekommenderar och som används i samhällsekonomiska analyser inom väg- och järnvägstrafiken. Forskarna rekommenderar att dessa värden även bör användas för sjöfarten.
Den totala kostnaden för de 103 omkomna i sjöfartsolyckor i svenska farvatten mellan 1985 och 2014 var 2,3 miljarder kronor. Kostnader för sammanlagt 430 allvarliga eller lindriga personskador tillkommer.
Den existerande litteraturen kring värderingar av fartygsskador är bristfällig. Denna studie för forskningsfältet framåt med värderingar baserade på försäkringsutbetalningar. Med data från försäkringsbolaget The Swedish Club genomförs en ekonometrisk analys som visar hur olyckskostnaden beror på olyckstyp och fartygets storlek och ålder. Analysen visar också att fartygstyp inte har någon signifikant påverkan på olyckors kostnad. Studien visar att olyckor inom kategorin brand och explosion resulterar i de dyraste olyckorna. Även kollisioner och grundstötningar ger upphov till stora kostnader.