Störande ljus vid vägarbeten om natten: pilotförsök 1 och 2: mötesseparerad landsväg

Ladda ner
Arve Augdal
Kai Sörensen
Antti Tiensuu

In order to avoid disturbances in heavy traffic during daytime, road works are carried out to an increasing extent during off-peak hours at night. The demands on the design of the work zone traffic control differ, however, considerably between daylight and darkness in order to achieve visual conditions that are acceptable for the road users. In order for the driver to be able to pass in a safe way the design of the work zone traffic control should not be possible to misunderstand. One requirement is that the visual conditions are good. The latter means that the strength of the total glare from opposing traffic, warning lights, work vehicles and work zone illumination must be limited. During night time the pavements are often wet or damp, particularly during winter time, which increases the reflexion in the pavement. The reflexion can conceal the road markings, alter the colour of the signs and markings, contribute to the glare and increase the complexity of the visual information to the driver. The risk is that the driver then misunderstands/misjudges the information and drives into the work zone. Within NORDFOU it has been decided to carry out a large co-Nordic project to investigate how to best avoid problems with glare and provide a good visual guidance at work zones where work is carried out during night time. The objective of the whole project is to improve the safety both for the road users passing the work zone in the dark and for people working within the work zone, and in particular road works during night time on major roads. Previously, primarily during the year 2005 fore preliminary studies have been carried out within the project concerning yellow running lights, work zone illumination, methods for measuring glare as well as reflexion on various types of pavements. In this report two pilot studies are described, both dealing with stationary road works on "2+1"- roadways, which were carried out during spring and autumn 2006, respectively. The first pilot study was carried out on an airfield outside Copenhagen, Denmark, where a work zone was built up on a runway. Two types of work zone illumination and a number of different variants of running lights (brightness, frequency, sequence, etc.) were tested. All assessments were made by a panel of experts consisting of the members of the project team, who were standing on a fixed distance from the work zone. Pilot study 2 was carried out on a real 2+1 road outside Linköping, Sweden, where a stationary work zone was established on the single lane part of the road. The pilot study included driving tests where the test subjects (drivers) were people older than 50 years. In this way a more realistic situation was obtained where the assessments were done when the test subjects drove past the work zone. The test subjects had to answer a questionnaire, and the speed of their vehicles as well as the speed of the ordinary traffic passing the work zone was registered.

TRÄFFA OSS


7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-10-25

Nya klimatsäkra lösningar för hårda ytor i städer

Genom att bygga täta konstruktioner för maximal livslängd och minimalt underhåll skapas oflexibla system som ökar påfrestningarna på stadsträd och försämrar lokalklimatet. Ett större projekt har utrett hur man kan skapa dränerande hårda ytor som behåller...


2017-10-25

Utryckning med blåljus tränas säkert i simulator

Risken är stor för olyckor i samband med utryckningskörning för polis, ambulans och räddningstjänst, men att träna utryckning i verklig trafik är varken säkert eller tillåtet. En simulatorbaserad metod utvecklad av VTI ger därför en unik möjlighet att...


2017-10-25

Framtidens resvaneundersökningar

Under hösten är VTI är delaktiga i att genomföra en studie för att testa hur man kan samla in information om människors resvanor på ett effektivare sätt.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet