Stålarmering i flygfält

Stålarmering i flygfält: kan stålnät i banor påverka flygplansinstrument?

Ladda ner
Åke Hermansson

Den här studien har haft tre syften, dels att förklara de störningar i

jordens magnetfält som uppmätts av Sveriges geologiska undersökning (SGU), på

norra delen av taxibana till startbana 01/19 Arlanda, dels att allmänt utreda

hur stålnätsarmering stör jordens magnetfält och dels belysa hur dagens och

kommande flygplans instrument påverkas av sådana störningar. Vad gäller SGU:s

mätningar på Arlanda har vi, efter utredningar som gjorts tidigare

tillsammans med det arbete som utförts inom projektet, kommit till slutsatsen

att de störningar i jordens magnetfält som uppmätts på taxibana till

startbana 01/19 Arlanda har sin mest troliga förklaring i att armeringsnät

magnetiserats permanent av den magnetvagn som använts för att städa banan.

Armeringsnätet i den aktuella banan var av annan sort än vad som normalt

används, med en högre benägenhet för permanent magnetisering, medan stål som

normalt används i armeringsnät är i princip omöjligt att magnetisera

permanent. Beräkningar utförda av AerotechTelub bekräftar att permanent

magnetism skulle kunna ge det mönster som SGU redovisar. Beräkningar har

gjorts för en stor mängd olika fall - nät med och utan permanent magnetism,

nät med olika riktning i förhållande till jordens magnetfält, för punkter i

närheten av ett näts kant, i närheten av ett gap mellan två nät och för

punkter över ett nät långt ifrån kant och gap. I det andra syftet att utreda

hur stålnätsarmering allmänt stör instrument, och då speciellt en kompass,

kan beräkningarna för fallet utan permanent magnetism sammanfattas som att

det är endast på mycket låga höjder, upp till ett par dm över nätet, som

mätbara störningar kan förekomma. Om en armeringsmatta inte är permanent

magnetiserad kan den alltså inte skapa problem för ett flygplans

navigationssystem. Våra egna mätningar utförda med ett precisionsinstrument

över ett armeringsnät styrker detta, bilaga 3. Kommer man att utsätta en bana

för mycket starka magnetfält, till exempel från en magnetvagn, är det alltså

väsentligt att man väljer en typ av stålnätsarmering som inte kan

magnetiseras permanent. I den tredje frågan - hur känsliga är dagens och

kommande flygplan för störningar i jordens magnetfält - har vi kontaktat

AerotechTelub som utvecklar instrument till såväl civila som militära

flygplan. De menar att problemet med störningar i magnetfältet får allt

mindre betydelse eftersom utvecklingen går från traditionella kompasser och

mot system som inte är beroende av magnetfält. Vi har alltså funnit det

sannolikt att de störningar som SGU redovisar har sin förklaring i permanent

magnetisering som framkallats av magnetvagnen i armeringsnät som är av annan

sort än vad som normalt används. Vi har därför också valt att kommentera och

förklara tillgängliga utredningar och inlägg utifrån den övertygelsen att

problem inte uppstår om man använder normalt armeringsstål.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...

SENASTE NYTT


2018-08-21

Ny metod för hastighetsövervakning ger resultat

VTI har utvärderat nya arbetsmetoder för hastighetsövervakning som testats på olycksdrabbade vägar i polisområde väst. Resultaten visar att de flesta är positiva till insatsen, såväl polis som medborgare. Metoden ledde till ökad synlighet och fler kontroller. Hastighetsöverträdelserna och medelhastigheten minskade under insatsperioden.


2018-08-20

EU-projekt för skydd av cyklister och fotgängare

Mer än en fjärdedel av de trafikdödade år 2010 var gångtrafikanter och cyklister enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Varje år avlider ungefär 335 000 oskyddade trafikanter på grund av trafikolyckor, vilket visar storleken på problemet. EU-projektet Prospect avser att försöka minska antalet dödade och skadade cyklister och fotgängare genom att utveckla aktiva säkerhetssystem.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-08-21

Ny metod för hastighetsövervakning ger resultat

VTI har utvärderat nya arbetsmetoder för hastighetsövervakning som testats på olycksdrabbade vägar i polisområde väst. Resultaten visar att de flesta är positiva till insatsen, såväl polis som medborgare. Metoden ledde till ökad synlighet och fler kontroller. Hastighetsöverträdelserna och medelhastigheten minskade under insatsperioden.


2018-08-20

EU-projekt för skydd av cyklister och fotgängare

Mer än en fjärdedel av de trafikdödade år 2010 var gångtrafikanter och cyklister enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Varje år avlider ungefär 335 000 oskyddade trafikanter på grund av trafikolyckor, vilket visar storleken på problemet. EU-projektet Prospect avser att försöka minska antalet dödade och skadade cyklister och fotgängare genom att utveckla aktiva säkerhetssystem.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.