Stålarmering i flygfält: kan stålnät i banor påverka flygplansinstrument?

Ladda ner
Åke Hermansson

Den här studien har haft tre syften, dels att förklara de störningar i

jordens magnetfält som uppmätts av Sveriges geologiska undersökning (SGU), på

norra delen av taxibana till startbana 01/19 Arlanda, dels att allmänt utreda

hur stålnätsarmering stör jordens magnetfält och dels belysa hur dagens och

kommande flygplans instrument påverkas av sådana störningar. Vad gäller SGU:s

mätningar på Arlanda har vi, efter utredningar som gjorts tidigare

tillsammans med det arbete som utförts inom projektet, kommit till slutsatsen

att de störningar i jordens magnetfält som uppmätts på taxibana till

startbana 01/19 Arlanda har sin mest troliga förklaring i att armeringsnät

magnetiserats permanent av den magnetvagn som använts för att städa banan.

Armeringsnätet i den aktuella banan var av annan sort än vad som normalt

används, med en högre benägenhet för permanent magnetisering, medan stål som

normalt används i armeringsnät är i princip omöjligt att magnetisera

permanent. Beräkningar utförda av AerotechTelub bekräftar att permanent

magnetism skulle kunna ge det mönster som SGU redovisar. Beräkningar har

gjorts för en stor mängd olika fall - nät med och utan permanent magnetism,

nät med olika riktning i förhållande till jordens magnetfält, för punkter i

närheten av ett näts kant, i närheten av ett gap mellan två nät och för

punkter över ett nät långt ifrån kant och gap. I det andra syftet att utreda

hur stålnätsarmering allmänt stör instrument, och då speciellt en kompass,

kan beräkningarna för fallet utan permanent magnetism sammanfattas som att

det är endast på mycket låga höjder, upp till ett par dm över nätet, som

mätbara störningar kan förekomma. Om en armeringsmatta inte är permanent

magnetiserad kan den alltså inte skapa problem för ett flygplans

navigationssystem. Våra egna mätningar utförda med ett precisionsinstrument

över ett armeringsnät styrker detta, bilaga 3. Kommer man att utsätta en bana

för mycket starka magnetfält, till exempel från en magnetvagn, är det alltså

väsentligt att man väljer en typ av stålnätsarmering som inte kan

magnetiseras permanent. I den tredje frågan - hur känsliga är dagens och

kommande flygplan för störningar i jordens magnetfält - har vi kontaktat

AerotechTelub som utvecklar instrument till såväl civila som militära

flygplan. De menar att problemet med störningar i magnetfältet får allt

mindre betydelse eftersom utvecklingen går från traditionella kompasser och

mot system som inte är beroende av magnetfält. Vi har alltså funnit det

sannolikt att de störningar som SGU redovisar har sin förklaring i permanent

magnetisering som framkallats av magnetvagnen i armeringsnät som är av annan

sort än vad som normalt används. Vi har därför också valt att kommentera och

förklara tillgängliga utredningar och inlägg utifrån den övertygelsen att

problem inte uppstår om man använder normalt armeringsstål.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-06-29

Olika cyklister påverkas på olika sätt

I en fältstudie har forskare på VTI undersökt hur cyklister interagerar med infrastruktur och andra trafikanter. Resultaten visar att olika cyklister påverkas av omgivningen på olika sätt. De som använde mobiltelefon samtidigt som de cyklade klarade av att hålla uppmärksamheten på en acceptabel nivå.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar