Stålarmering i flygfält: kan stålnät i banor påverka flygplansinstrument?

Ladda ner
Åke Hermansson

Den här studien har haft tre syften, dels att förklara de störningar i

jordens magnetfält som uppmätts av Sveriges geologiska undersökning (SGU), på

norra delen av taxibana till startbana 01/19 Arlanda, dels att allmänt utreda

hur stålnätsarmering stör jordens magnetfält och dels belysa hur dagens och

kommande flygplans instrument påverkas av sådana störningar. Vad gäller SGU:s

mätningar på Arlanda har vi, efter utredningar som gjorts tidigare

tillsammans med det arbete som utförts inom projektet, kommit till slutsatsen

att de störningar i jordens magnetfält som uppmätts på taxibana till

startbana 01/19 Arlanda har sin mest troliga förklaring i att armeringsnät

magnetiserats permanent av den magnetvagn som använts för att städa banan.

Armeringsnätet i den aktuella banan var av annan sort än vad som normalt

används, med en högre benägenhet för permanent magnetisering, medan stål som

normalt används i armeringsnät är i princip omöjligt att magnetisera

permanent. Beräkningar utförda av AerotechTelub bekräftar att permanent

magnetism skulle kunna ge det mönster som SGU redovisar. Beräkningar har

gjorts för en stor mängd olika fall - nät med och utan permanent magnetism,

nät med olika riktning i förhållande till jordens magnetfält, för punkter i

närheten av ett näts kant, i närheten av ett gap mellan två nät och för

punkter över ett nät långt ifrån kant och gap. I det andra syftet att utreda

hur stålnätsarmering allmänt stör instrument, och då speciellt en kompass,

kan beräkningarna för fallet utan permanent magnetism sammanfattas som att

det är endast på mycket låga höjder, upp till ett par dm över nätet, som

mätbara störningar kan förekomma. Om en armeringsmatta inte är permanent

magnetiserad kan den alltså inte skapa problem för ett flygplans

navigationssystem. Våra egna mätningar utförda med ett precisionsinstrument

över ett armeringsnät styrker detta, bilaga 3. Kommer man att utsätta en bana

för mycket starka magnetfält, till exempel från en magnetvagn, är det alltså

väsentligt att man väljer en typ av stålnätsarmering som inte kan

magnetiseras permanent. I den tredje frågan - hur känsliga är dagens och

kommande flygplan för störningar i jordens magnetfält - har vi kontaktat

AerotechTelub som utvecklar instrument till såväl civila som militära

flygplan. De menar att problemet med störningar i magnetfältet får allt

mindre betydelse eftersom utvecklingen går från traditionella kompasser och

mot system som inte är beroende av magnetfält. Vi har alltså funnit det

sannolikt att de störningar som SGU redovisar har sin förklaring i permanent

magnetisering som framkallats av magnetvagnen i armeringsnät som är av annan

sort än vad som normalt används. Vi har därför också valt att kommentera och

förklara tillgängliga utredningar och inlägg utifrån den övertygelsen att

problem inte uppstår om man använder normalt armeringsstål.

TRÄFFA OSS


22-23
maj

Cykelkonferensen 2018

Cykelkonferensen hålls varje år och vänder sig till dig som arbetar med cykelfrågor på kommunal, regional eller statlig nivå. Arrangör är Sveriges kommuner och landsting, SKL, och Trafikverket. I år hålls den i Östersund. Från VTI medverkar Anna Niska och...
25
maj

Seminariuem om marginalkostnader för reinvesteringar i järnväg

VTI bjuder in till ett granskningsseminarium 25 maj 2018. Studien som är föremål för granskning behandlar marginalkostnader för reinvesteringar i järnväg.
13-14
jun

The 6st Humanist Conference

The 6th HUMANIST Conference will take place 13-14 June 2018 in the Hague, The Netherlands. The scope of the conference covers a wide range of topics on Human Factors in Transport. Tania Willstrand and Alexander Eriksson will present their research results.

SENASTE NYTT


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se