Stålarmering i flygfält: kan stålnät i banor påverka flygplansinstrument?

Ladda ner
Åke Hermansson

Den här studien har haft tre syften, dels att förklara de störningar i

jordens magnetfält som uppmätts av Sveriges geologiska undersökning (SGU), på

norra delen av taxibana till startbana 01/19 Arlanda, dels att allmänt utreda

hur stålnätsarmering stör jordens magnetfält och dels belysa hur dagens och

kommande flygplans instrument påverkas av sådana störningar. Vad gäller SGU:s

mätningar på Arlanda har vi, efter utredningar som gjorts tidigare

tillsammans med det arbete som utförts inom projektet, kommit till slutsatsen

att de störningar i jordens magnetfält som uppmätts på taxibana till

startbana 01/19 Arlanda har sin mest troliga förklaring i att armeringsnät

magnetiserats permanent av den magnetvagn som använts för att städa banan.

Armeringsnätet i den aktuella banan var av annan sort än vad som normalt

används, med en högre benägenhet för permanent magnetisering, medan stål som

normalt används i armeringsnät är i princip omöjligt att magnetisera

permanent. Beräkningar utförda av AerotechTelub bekräftar att permanent

magnetism skulle kunna ge det mönster som SGU redovisar. Beräkningar har

gjorts för en stor mängd olika fall - nät med och utan permanent magnetism,

nät med olika riktning i förhållande till jordens magnetfält, för punkter i

närheten av ett näts kant, i närheten av ett gap mellan två nät och för

punkter över ett nät långt ifrån kant och gap. I det andra syftet att utreda

hur stålnätsarmering allmänt stör instrument, och då speciellt en kompass,

kan beräkningarna för fallet utan permanent magnetism sammanfattas som att

det är endast på mycket låga höjder, upp till ett par dm över nätet, som

mätbara störningar kan förekomma. Om en armeringsmatta inte är permanent

magnetiserad kan den alltså inte skapa problem för ett flygplans

navigationssystem. Våra egna mätningar utförda med ett precisionsinstrument

över ett armeringsnät styrker detta, bilaga 3. Kommer man att utsätta en bana

för mycket starka magnetfält, till exempel från en magnetvagn, är det alltså

väsentligt att man väljer en typ av stålnätsarmering som inte kan

magnetiseras permanent. I den tredje frågan - hur känsliga är dagens och

kommande flygplan för störningar i jordens magnetfält - har vi kontaktat

AerotechTelub som utvecklar instrument till såväl civila som militära

flygplan. De menar att problemet med störningar i magnetfältet får allt

mindre betydelse eftersom utvecklingen går från traditionella kompasser och

mot system som inte är beroende av magnetfält. Vi har alltså funnit det

sannolikt att de störningar som SGU redovisar har sin förklaring i permanent

magnetisering som framkallats av magnetvagnen i armeringsnät som är av annan

sort än vad som normalt används. Vi har därför också valt att kommentera och

förklara tillgängliga utredningar och inlägg utifrån den övertygelsen att

problem inte uppstår om man använder normalt armeringsstål.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet