Stålarmering av väg E6 Ljungskile, Bratteforsån-Lyckorna

Stålarmering av väg E6 Ljungskile, Bratteforsån-Lyckorna

Ladda ner
Svante Johansson

En sträcka på 800 m av motorvägen E6 söder om Ljungskile

(Bratteforsån-Lyckorna), öppnad för trafik 1991, uppvisade skador i form av

längsgående sprickor i hjulspåren redan efter ca 5 års trafikering. En

skadeutredning utfördes under 1996 och vägsträckan underhölls genom en

försegling av vägytan på de skadade avsnitten. Det var dock klarlagt redan då

att det fanns ett förstärkningsbehov. Under år 2000 hade vägen omfattande

längs- och tvärgående sprickbildning samt visade en omfattande spårbildning

med ojämnheter. Under år 2000 förstärktes sträckan genom fräsning och

påbyggnad inklusive armering med stålnät. Inom vägavsnittet anlades tre

provsträckor för undersökning av stålnätsarmeringens betydelse för upphöjning

och förbättring av bärigheten och motståndet mot sprickor och spår. Denna

rapport beskriver dessa sträckor samt redovisar resultat från uppföljning

under tre år. Det här är det första svenska försöket med stålarmerad väg där

uppföljningen skett med töjningsgivare i vägkonstruktionen. Syftet med

projektet i Ljungskile är att studera stålnätets förmåga att ge ökad bärighet

i vägkroppen och motverka sprickor och spårbildning i beläggningsytan.

Uppföljning med fallviktsmätningar visar inga nämnbara skillnader mellan

provsträckorna. Resultaten från töjningsgivarna i asfaltbeläggningen däremot

gav stora skillnader i töjningsnivå mellan provsträckorna. De största

töjningarna uppmättes på referenssträckan. Armerade sträckor uppvisade

betydligt lägre töjningar. Spårdjupsmätningarna med Primal visade hittills på

liten spårbildning och inga tydliga skillnader mellan provsträckorna. Om

tendensen till spårutveckling fortsätter kommer de båda stålarmerade

konstruktionerna uppvisa en något lägre spårbildning än referenssträckan.

Vägen har ännu bara trafikerats två år efter förstärkningsåtgärden och den

fortsatta utvecklingen är av största intresse att följa!

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...

SENASTE NYTT


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.