Sportfiske och fisketurism för landsbygdens utveckling: Om intäktspotential, framgångsfaktorer och förvaltning av gemensamma naturresurser

Ladda ner
Lena Nerhagen
Mats Jonsson

Jordbruksverket och Havs- och vattenmyndigheten har gemensamt tagit fram en strategi för utvecklingen av svenskt fritidsfiske och fisketurism fram till 2020. Där anges ett antal mål varav i första hand två är anledningen till att denna studie initierats. Dessa två mål är:

  • Kunskapen är stor om fritidsfiskets och fisketurismens samhällsnytta och betydelse för stadsbefolkningen och för möjligheterna att bo, leva och verka på landsbygden.
  • Kunskapsförsörjning om fritidsfiske och fisketurism utvecklas och samordnas av ansvariga myndigheter i syfte att förse berörda intressenter med kunskapsunderlag.

Denna studie har genomförts på Jordbruksverkets uppdrag. Syftet har varit att beskriva den forskning som pågår och de kompletterande forskningsbehov som finns med utgångspunkt från det uppdrag Jordbruksverket har att främja utvecklingen av fritidsfisket och fisketurismen. Det har också ingått att kartlägga och presentera goda exempel på fisketuristisk verksamhet och att utifrån dessa exempel beskriva vilket värde olika typer av sportfiske och fisketurism kan generera i olika typer av vatten. Det övergripande syftet är att identifiera och kommunicera framgångsfaktorer bakom lönsam fisketuristisk verksamhet och därigenom bidra till en utveckling av branschen och förutsättningarna att bo, leva och verka på landsbygden. För att uppfylla detta syfte har också förutsättningarna för att bedriva sådan verksamhet undersökts. I studien har sex goda exempel på fisketuristisk verksamhet i olika delar av landet fått beskriva sin verksamhet, dess förutsättningar och hinder.

TRÄFFA OSS


7
okt

Kunskapsdag - Planera kollektivtrafik för social rättvisa

Jessica Berg, tf forskningschef vid VTI, medverkar vid K2:s digitala kunskapsdag om att planera kollektivtrafik för social rättvisa.
7
okt

Kunskapslunch - Upphandling och kollektivtrafikavtal med...

Roger Pyddoke, forskare vid VTI och K2, berättar bland annat om tänkbara konsekvenser av förändrade incitament och hur kunskapen om incitamentens effekter skulle kunna förbättras.
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

På grund av covid 19-pandemin skjuts Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020, som VTI arrangerar, upp till nästa år.

SENASTE NYTT


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.