SMADIT ur den misstänkte rattfylleristens perspektiv: en intervjustudie

Ladda ner
Susanne Gustafsson
Inger Forsberg

SMADIT, Samverkan mot alkohol och droger i trafiken, är en metod som innebär att polisen erbjuder misstänkta rattfyllerister att så snabbt som möjligt komma i kontakt med socialtjänst och/eller beroendevård om de vill ha hjälp med att komma till rätta med sitt missbruk. I föreliggande studie har 14 misstänkta alkoholrattfyllerister djupintervjuats om sin uppfattning och erfarenhet av SMADIT-metoden. Av resultaten framgår att själva händelsen med den onyktra körningen och dess följder har inneburit en vändpunkt i de misstänkta rattfylleristernas liv. De flesta har helt valt bort alkoholen, dessutom har familjerelationer och pressade livssituationer förbättrats. Majoriteten av informanterna tror inte att de kommer att köra onyktra i framtiden. Sammantaget tycker informanterna att SMADIT är en bra metod i arbetet med att förhindra onykter körning. Informanternas berättelser visar att polisens bemötande är mycket viktigt eftersom de flesta upplevde att de befann sig i en skambelagd situation. Intervjumaterialet antyder att polisens bemötande och informantens alkoholvanor kan vara avgörande till att man tackat ja till SMADIT-erbjudandet. Det finns också informanter som trodde att man genom att tacka ja skulle få behålla körkortet och få alkolås. I studien framkommer några synpunkter som skulle kunna innebära en förbättring av SMADIT-metoden. Det handlar om att polisen alltid ska ge tillräcklig och korrekt muntlig information om SMADIT samt överlämna den skriftliga informationsfoldern innehållande kontaktuppgifter till lokal socialtjänst/beroendevård även till de personer som vid bevisprovtagningen frias från misstanke om rattfylleri. Därutöver bör en person som har svarat nej till SMADIT-erbjudandet bli tillfrågad ytterligare en gång, förslagsvis genom att polisen ringer den misstänkte rattfylleristen eller frågar igen när bilnycklarna hämtas. Vidare framgår att det inte är absolut nödvändigt att den första kontakten med socialtjänst/beroendevård sker inom tjugofyra timmar. Flera av informanterna anger att man behöver tid till eftertanke, dock får det inte gå för många dagar innan kontakt och möte hålls. Slutligen skulle polisens motivation att arbeta med SMADIT kunna upprätthållas om socialtjänsten/beroendevården ber den misstänkte rattfylleristen

TRÄFFA OSS


4
nov

Webbinarium: We share the space – bicyclists and motor vehicles...

Cykelcentrum och SAFER bjuder in till gratis webbinarium med den senaste forskningen om cyklister och interaktionen med bilar.
5
nov

ICSC webbinarium: Single bicycle crashes as a rising problem

Cykelcentrum och Lunds universitet anordnar ett webbinarium på ämnet singelcykelolyckor som ett växande problem.
19
nov

Jämställdhet i nationell transportplan

Nätverket Jämställdhet i transportsektorn anordnar ett webbinarium om jämställdhet i nationell transportplan. Vid seminariet deltar bland andra Lena Levin, forskningsledare VTI, tillsammans med Aná Gil Sola, biträdande lektor Göteborgs universitet och pratar...

SENASTE NYTT


2020-10-28

Framtida koncept för hållbar mobilitet i städer demonstreras i nytt EU-projekt

I början av 2020 lanserades SHOW, ett EU-projekt som syftar till att demonstrera och utvärdera avancerade koncept för hållbar mobilitet i verkliga stadsmiljöer.


2020-10-27

Kunskap från Kina ska bidra till elektrifiering av svenska transportsystemet

Kina har en stark position som elbilsland och har på kort tid tagit snabba steg i elektrifieringen av transportsystem och sammankoppling med intelligenta och smarta städer. Ett nytt samarbete mellan Sverige och Kina ska bidra till ökad kunskap om...


2020-10-23

Körsimulatorer i utbildningen kan öka trafiksäkerheten

Forskare från VTI undersöker om körsimulatorer i förarutbildningen för B-körkort kan vara ett bra hjälpmedel vid utbildningen och även bidra till en tydligare och mer rättvis process vid förarprovet.


2020-10-22

45 miljoner till Mistra SAMS för forskning om vardagslivets resande

Forskningsprogrammet Mistra SAMS, som leds av VTI och KTH, tilldelas forskningsmedel för en andra fas med upp till 45 miljoner kronor över en kommande fyraårsperiod. För att fortsätta undersöka hur ett framtida mobilitetssystem kan se ut kommer programmet att...


2020-10-22

Mer kunskap behövs för att beräkna mikroplaster från våra däck och vägar

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplaster i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. En ny studie från VTI visar att befintliga modeller för att beräkna spridning av mikroplaster i naturen behöver utvecklas för att kunna simulera däck- och vägslitage.


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-28

Framtida koncept för hållbar mobilitet i städer demonstreras i nytt EU-projekt

I början av 2020 lanserades SHOW, ett EU-projekt som syftar till att demonstrera och utvärdera avancerade koncept för hållbar mobilitet i verkliga stadsmiljöer.


2020-10-27

Kunskap från Kina ska bidra till elektrifiering av svenska transportsystemet

Kina har en stark position som elbilsland och har på kort tid tagit snabba steg i elektrifieringen av transportsystem och sammankoppling med intelligenta och smarta städer. Ett nytt samarbete mellan Sverige och Kina ska bidra till ökad kunskap om...


2020-10-23

Körsimulatorer i utbildningen kan öka trafiksäkerheten

Forskare från VTI undersöker om körsimulatorer i förarutbildningen för B-körkort kan vara ett bra hjälpmedel vid utbildningen och även bidra till en tydligare och mer rättvis process vid förarprovet.


2020-10-22

45 miljoner till Mistra SAMS för forskning om vardagslivets resande

Forskningsprogrammet Mistra SAMS, som leds av VTI och KTH, tilldelas forskningsmedel för en andra fas med upp till 45 miljoner kronor över en kommande fyraårsperiod. För att fortsätta undersöka hur ett framtida mobilitetssystem kan se ut kommer programmet att...


2020-10-22

Mer kunskap behövs för att beräkna mikroplaster från våra däck och vägar

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplaster i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. En ny studie från VTI visar att befintliga modeller för att beräkna spridning av mikroplaster i naturen behöver utvecklas för att kunna simulera däck- och vägslitage.


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.