Sjöfartens policyrelevanta samhällsekonomiska marginalkostnader

Ladda ner

Syftet med rapporten är att identifiera och så långt som möjligt kvantifiera de policyrelevanta (externa) kortsiktiga samhällsekonomiska marginalkostnaderna för användningen av den statliga sjöinfrastrukturen och de externa kostnaderna som sjötransporterna ger upphov till. De (interna) marginalkostnaderna för personal, bränsle, avskrivningar med mera beräknas inte.

Marginalkostnaderna relaterade till underhåll av farlederna och trängsel bedöms som negligerbara och kunskapen avseende buller och övriga marina externa kostnader anses vara för begränsad för att kunna kvantifiera de relevanta samhällsekonomiska marginalkostnaderna.

De samhällsekonomiska marginalkostnaderna relaterade till lotsning och isbrytning bygger på uppgifter från Sjöfartsverket för 2014 (lotsning) respektive 2010–2015 (isbrytning). De samhällsekonomiska marginalkostnaderna för luftföroreningar (på regional nivå), som passagerar- och lastfartygen såväl som lotsbåtar och isbrytare ger upphov till, tas fram genom att beräkna bränsleförbrukningen och mängden emissioner och att tillämpa Impact Pathway ansatsen. Kostnaderna för växthusgaser baseras, som för de andra trafikslagen, på Carlén (2014). Beräkningen av de samhällsekonomiska marginalkostnaderna för olyckor baseras på Transportstyrelsens olycksdatabas för perioden 1985-2014 och monetära värderingar av dödsfall och skadade. Olika utvecklingsbehov identifieras.

Sjöfartsverkets intäkter av lots- och farledsavgifter täcker 76 procent respektive 90 procent av de beräknade årliga samhällsekonomiska marginalkostnaderna för lotsning, isbrytning, olyckor, luftföroreningar på regional nivå och växthusgaser. Vi ser ett behov av att på detaljnivå studera hur de framtagna kostnadsskattningarna kan användas för att göra styrmedlen för sjötransporter och hela transportsektorn effektivare.

TRÄFFA OSS


17-20
jun

Rail Norrköping 2019

ICROMA, International Conference on Railway Operations Modelling and Analysis, anordnas 2019 av Linköpings universitet under namnet Rail Norrköping 2019. VTI deltar i programkommittén och i konferensens utställning. 
19
jun

Lunchseminarium om att stärka produktiviteten i...

InfraSweden2030 anordnar seminarium med titeln Varför tjänar inte entreprenörerna i anläggningssektorn pengar i högkonjunktur? Jan-Eric Nilsson, professor vid VTI, deltar. Modererar gör Johan Nyström, forskningsledare på VTI och InfraSweden2030:s...
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.

SENASTE NYTT


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.