Simulerad trafik till VTI:s körsimulator: en förstudie

Ladda ner
Jenny Simonsson

A driving simulator is an advanced piece of equipment used to create

realistic driver sensations in a laboratory environment. The the Swedish

National Road and Transport Research Institute, (VTI) driving simulator has

an advanced motion system. Today the VTI driving simulator does not include

any model that generates and simulates ambient traffic. The aim of this

master thesis was to construct a model that generates and simulates vehicles

for the VTI driving simulator. In order to achieve this, a survey of other

similar models around the world was performed. We found that there are at

least ten similar models. Our model is valid for a straight, dry and plane

motorway without any entering and exiting lanes. The model is named

Intelligent Traffic Generator, INTRAG. There are five different areas of

three types in INTRAG. The three types are: simulated area, candidate area

and generation area. The area closest to the driving simulator is the

simulated area. In this area the vehicles are simulated according to models

for driving behavior. The models that we have used for car-following, lane

changing and acceleration are based on the model Traffic Performance on Major

Arterials, TPMA, and the VTI Traffic Simulation Model. INTRAG also includes

models for deceleration, transformation of basic desired speed and

communication between vehicles with turn and brake signals. The areas on both

sides of the simulated area are the candidate areas. These areas are buffer

zones of vehicles. The vehicles in these areas are seldom updated. When

updated, this is not done according to any models for driving behavior. There

are two generation areas in INTRAG, one at the end of each candidate area. In

these areas, new vehicles are generated. Vehicles that have traveled out of

the model are removed in this area. The thesis also includes the task to

construct a communication link between INTRAG and the driving simulator. We

have chosen to use the Internet protocol IP and the transport protocol UDP.

The packages that are sent between INTRAG and the driving simulator are built

according to a structure that we have developed. INTRAG has been implemented

in the programming environment Borland Delphi 5. An application that can be

used as a substitute for a real driving simulator was created to test INTRAG.

The substitute has also been used during the model verification and

validation. We found, during the model verification, that the flow in average

is 3.6 to 9.9 % too low. The reason is probably non-valid measurement

methods. Besides this, the model seems to be implemented correctly. INTRAG

has not yet been tested within the VTI driving simulator. The tests that have

been done with the substitute provide an indication that the model may be a

good representation of the reality.

TRÄFFA OSS


30
jan

Väl fungerande infrastruktur och transporter

Forskare från VTI deltar i Svenskt Näringslivs seminarium Väl fungerande infrastruktur och transporter
2
feb

Byggstart Sverige 2018

Forskare från VTI deltar i konferensen Byggstart Sverige 2018 - Var finns pengarna för den svenska infrastrukturen.

SENASTE NYTT


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2018-01-11

Tomas Eneroth inledningstalade på Transportforum 2018

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Det upprepade infrastrukturminister Tomas Eneroth flera gånger när han inledningstalade på årets Transportforum, det 35:e i ordningen.


2018-01-10

Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.


2018-01-09

VTI värd för nationellt kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling

Regeringen har gett VTI i uppdrag att leda ett kunskapscentrum för cykel under åren 2018–2021. På Transportforum 10–11 januari anordnar VTI en workshop om hur ett cykelcentrum kan bidra till långsiktig kunskapsuppbyggnad.


2018-01-09

Nordens största transportkonferens öppnar i morgon

10 – 11 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn med nära 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops, mingel och speed dating. Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar och temat för årets inledande session är tillgänglighet och transporter på landsbygd.


2018-01-11

Tomas Eneroth inledningstalade på Transportforum 2018

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Det upprepade infrastrukturminister Tomas Eneroth flera gånger när han inledningstalade på årets Transportforum, det 35:e i ordningen.


2018-01-10

Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.


2018-01-09

VTI värd för nationellt kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling

Regeringen har gett VTI i uppdrag att leda ett kunskapscentrum för cykel under åren 2018–2021. På Transportforum 10–11 januari anordnar VTI en workshop om hur ett cykelcentrum kan bidra till långsiktig kunskapsuppbyggnad.


2018-01-09

Nordens största transportkonferens öppnar i morgon

10 – 11 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn med nära 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops, mingel och speed dating. Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar och temat för årets inledande session är tillgänglighet och transporter på landsbygd.


2017-12-29

Mer forskning behövs om hårdare krav på vinterdäck

Det krävs mer forskning om vinterdäck och tunga fordon på väg för att kunna avgöra om vinterdäck på alla axlar verkligen skulle minska olyckor med omkomna eller allvarligt skadade. Innan kunskapen finns bör inga ytterligare krav på vinterdäck på tunga fordon...


2017-12-21

Regeringsuppdrag till VTI om utsläpp av mikroplast

Regeringen har gett VTI i uppdrag att ta fram och sprida kunskap om utsläpp av mikroplaster från transportsystemet. VTI får möjlighet att använda totalt 15 miljoner kronor under 3 år för att genomföra uppdraget.


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio