Simulerad trafik till VTI:s körsimulator: en förstudie

Ladda ner
Jenny Simonsson

A driving simulator is an advanced piece of equipment used to create

realistic driver sensations in a laboratory environment. The the Swedish

National Road and Transport Research Institute, (VTI) driving simulator has

an advanced motion system. Today the VTI driving simulator does not include

any model that generates and simulates ambient traffic. The aim of this

master thesis was to construct a model that generates and simulates vehicles

for the VTI driving simulator. In order to achieve this, a survey of other

similar models around the world was performed. We found that there are at

least ten similar models. Our model is valid for a straight, dry and plane

motorway without any entering and exiting lanes. The model is named

Intelligent Traffic Generator, INTRAG. There are five different areas of

three types in INTRAG. The three types are: simulated area, candidate area

and generation area. The area closest to the driving simulator is the

simulated area. In this area the vehicles are simulated according to models

for driving behavior. The models that we have used for car-following, lane

changing and acceleration are based on the model Traffic Performance on Major

Arterials, TPMA, and the VTI Traffic Simulation Model. INTRAG also includes

models for deceleration, transformation of basic desired speed and

communication between vehicles with turn and brake signals. The areas on both

sides of the simulated area are the candidate areas. These areas are buffer

zones of vehicles. The vehicles in these areas are seldom updated. When

updated, this is not done according to any models for driving behavior. There

are two generation areas in INTRAG, one at the end of each candidate area. In

these areas, new vehicles are generated. Vehicles that have traveled out of

the model are removed in this area. The thesis also includes the task to

construct a communication link between INTRAG and the driving simulator. We

have chosen to use the Internet protocol IP and the transport protocol UDP.

The packages that are sent between INTRAG and the driving simulator are built

according to a structure that we have developed. INTRAG has been implemented

in the programming environment Borland Delphi 5. An application that can be

used as a substitute for a real driving simulator was created to test INTRAG.

The substitute has also been used during the model verification and

validation. We found, during the model verification, that the flow in average

is 3.6 to 9.9 % too low. The reason is probably non-valid measurement

methods. Besides this, the model seems to be implemented correctly. INTRAG

has not yet been tested within the VTI driving simulator. The tests that have

been done with the substitute provide an indication that the model may be a

good representation of the reality.

TRÄFFA OSS


6
feb

Lunchseminarium i transportekonomi

Professor Maria Börjesson, VTI, föreläser under rubriken "Wider Economic Benefits – What is it and how large are they?". Plats är VTI:s lokaler på Campus KTH i Stockholm.
7
mar

Barn, liv och trafik 2019

Barn, liv och trafik 2019: Säkrare trafikvardag för barn och unga  
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.