Simulatorbaserad medåkningsövning för trafikledarutbildningen: ett kostnadseffektivt och flexibelt utbildningsverktyg

Ladda ner

Trafikverket har startat aktiviteter för att göra om trafikledarutbildningen. Det handlar om översyn av grundutbildningen för fjärrtågklarerare. Både innehåll och struktur ska ses över och detta ska bedrivas i två projekt. 1. Vad ska en tågklarerare kunna efter utbildningen? (Trafikledningens del). 2. Hur ska man lära sig detta? (Trafikverksskolans del). De två projekten är kopplade till varandra. Tidplanen är 2 år och arbetet började med små steg i januari 2018. Ett problem som finns inom utbildningen för trafikledning är att det är svårt att få till lokåkning med lokförare för de blivande tågklarerarna. Det är svårt att få plats att åka med och det blir inte alltid så bra sett ur ett inlärningsperspektiv. Det här projektets idé är därför att ta fram en medåkningsövning med hjälp av tågsimulator. Målet med övningen är att: • • Öka förståelsen för förarens vy • • Visa specifika sällanhändelser Projektet syftar till att inventera FoI-frågor inom området tågsimulering och medåkning för tågklarerarutbildningen. Trafikverket ser Foi-behov inom området. Det här projektets idé är att ta fram en medåkningsövning med hjälp av tågsimulator för att undersöka effekten och flexibiliteten med ett nytt verktyg. En viktig nytta för Trafikverket med projektet är att ge tågklarerarna en ökad förståelse för förarens vy som ger förutsättningar för förbättrad kommunikation vilket kan leda till förbättringar både i trafikflöden och vid hantering av störningar. Studien syftar därför till att ta reda på hur medåkningsverktyget kan bidra till trafikverkets förväntade nytta med projektet att ge en ökad förståelse för förarens verklighet. För att kunna besvara det syftet är det viktigt att känna till varför en förståelse för lokförarens verklighet är viktig. Slutligen syftar studien till att utvärdera medåkningsövningen som utbildningsverktyg. 1. Varför är det viktigt för en tågklarerare att ha förståelse för lokförarens verklighet? 2. Hur bidrar medåkningsverktyget till en ökad förståelse för lokförarens verklighet? 3. Hur uppfattade informanterna nyttan av medåkningsövningen?

TRÄFFA OSS


4
jun

Invigning Evolution Road

Den 4:e juni invigs elvägen i Lund. Välkommen att ta del av premiärturen på elvägen, intervjuer, invigning med bandklippning och mycket mer.
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, 2020 skjuts upp till augusti 2021.
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

På grund av covid 19-pandemin skjuts Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020, som VTI arrangerar, upp till nästa år.

SENASTE NYTT


2020-06-03

Ny modell bidrar till bättre prognoser för kompetensförsörjning inom järnvägsyrken

Till följd av den ökade efterfrågan på hållbara och punktliga transporter byggs nu Sveriges infrastruktur för spårburen trafik ut. Samtidigt ökar behovet av underhållsinsatser på befintliga spår. En ny prognosmodell som forskare från VTI tagit fram beräknar framtida kompetens- och resursbehov knutna till svensk infrastruktur för spårburen trafik.


2020-06-01

Nytt projekt utvecklar sjöfarten i Göteborgs skärgård

VTI, Linköpings universitet och Sjöfartsverket har startat ett gemensamt projekt för att vidareutveckla sjöfarten inom Göteborgs skärgård. Projektet, kallat OSKAR, pågår fram till 2023 och syftar till en säkrare och smartare sjöfart.


2020-05-26

Dödsolyckor med tunga fordon i Europa minskar långsamt

En fjärdedel av olyckor med dödlig utgång på vägar inom EU sker vid kollisioner med lastbilar som kör gods. Det framgår av en rapport från European Transport Safety Council, ETSC. Forskare från VTI har bidragit till rapporten med data från Sverige.


2020-05-26

Behov av standarder när system för elvägar utvecklas

Behovet av standardisering ökar när tekniker för elvägssystem når högre nivåer av mognad. En större del av de standarder för intelligenta transportsystem (ITS) som bedömts i en ny studie från VTI och SIS ansågs vara potentiellt användbara för elvägssystem,...


2020-04-29

För höga hastigheter på Sveriges gator i tätort även 2019

Hela 35 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar den årliga mätningen av hastigheter på gator i tätort som genomfördes 2019. Den genomsnittliga hastigheten i de områden där mätningen görs har däremot minskat stadigt sedan mätningarna startade 2012.


2020-04-27

Ytterligare styrmedel krävs för att nå miljömål för sjöfarten

​För att nå de nationella och internationella miljömålen för sjöfartens utsläpp till luft krävs det en kombination av nya och kraftigare styrmedel. De som redan införts räcker inte. Det är en av slutsatserna i ett forskningsprojekt, lett av VTI, som nu presenterats.


2020-06-03

Ny modell bidrar till bättre prognoser för kompetensförsörjning inom järnvägsyrken

Till följd av den ökade efterfrågan på hållbara och punktliga transporter byggs nu Sveriges infrastruktur för spårburen trafik ut. Samtidigt ökar behovet av underhållsinsatser på befintliga spår. En ny prognosmodell som forskare från VTI tagit fram beräknar framtida kompetens- och resursbehov knutna till svensk infrastruktur för spårburen trafik.


2020-06-01

Nytt projekt utvecklar sjöfarten i Göteborgs skärgård

VTI, Linköpings universitet och Sjöfartsverket har startat ett gemensamt projekt för att vidareutveckla sjöfarten inom Göteborgs skärgård. Projektet, kallat OSKAR, pågår fram till 2023 och syftar till en säkrare och smartare sjöfart.


2020-05-26

Dödsolyckor med tunga fordon i Europa minskar långsamt

En fjärdedel av olyckor med dödlig utgång på vägar inom EU sker vid kollisioner med lastbilar som kör gods. Det framgår av en rapport från European Transport Safety Council, ETSC. Forskare från VTI har bidragit till rapporten med data från Sverige.


2020-05-26

Behov av standarder när system för elvägar utvecklas

Behovet av standardisering ökar när tekniker för elvägssystem når högre nivåer av mognad. En större del av de standarder för intelligenta transportsystem (ITS) som bedömts i en ny studie från VTI och SIS ansågs vara potentiellt användbara för elvägssystem,...


2020-04-29

För höga hastigheter på Sveriges gator i tätort även 2019

Hela 35 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar den årliga mätningen av hastigheter på gator i tätort som genomfördes 2019. Den genomsnittliga hastigheten i de områden där mätningen görs har däremot minskat stadigt sedan mätningarna startade 2012.


2020-04-27

Ytterligare styrmedel krävs för att nå miljömål för sjöfarten

​För att nå de nationella och internationella miljömålen för sjöfartens utsläpp till luft krävs det en kombination av nya och kraftigare styrmedel. De som redan införts räcker inte. Det är en av slutsatserna i ett forskningsprojekt, lett av VTI, som nu presenterats.