Simulation of Surrounding Vehicles in Driving Simulators

Ladda ner
Jan Lundgren
Mikael Adlers
Pontus Matstoms
Martin Fellendorf,

Driving simulators and microscopic traffic simulation are important tools for making evaluations of driving and traffic. A driving simulator is de-signed to imitate real driving and is used to conduct experiments on driver behavior. Traffic simulation is commonly used to evaluate the quality of service of different infrastructure designs. This thesis considers a different application of traffic simulation, namely the simulation of surrounding vehicles in driving simulators.

The surrounding traffic is one of several factors that influence a driver's mental load and ability to drive a vehicle. The representation of the surrounding vehicles in a driving simulator plays an important role in the striving to create an illusion of real driving. If the illusion of real driving is not good enough, there is an risk that drivers will behave differently than in real world driving, implying that the results and conclusions reached from simulations may not be transferable to real driving.

This thesis has two main objectives. The first objective is to develop a model for generating and simulating autonomous surrounding vehicles in a driving simulator. The approach used by the model developed is to only simulate the closest area of the driving simulator vehicle. This area is divided into one inner region and two outer regions. Vehicles in the inner region are simulated according to a microscopic model which includes sub-models for driving behavior, while vehicles in the outer regions are updated according to a less time-consuming mesoscopic model.

The second objective is to develop an algorithm for combining autonomous vehicles and controlled events. Driving simulators are often used to study situations that rarely occur in the real traffic system. In order to create the same situations for each subject, the behavior of the surrounding vehicles has traditionally been strictly controlled. This often leads to less realistic surrounding traffic. The algorithm developed makes it possible to use autonomous traffic between the predefined controlled situations, and thereby get both realistic traffc and controlled events. The model and the algorithm developed have been implemented and tested in the VTI driving simulator with promising results.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-06-20

VTI deltar i forskningsprogram om smart underhåll av infrastruktur

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, har beslutat om tilldelningen av det omfattande forskningsprogrammet Smart underhåll av infrastruktur. VTI är en av parterna som deltar i programmet.


2018-06-20

25 250 omkom i trafikolyckor inom EU 2017

Två fulla passagerarflygplan med människor, så många omkom varje dag på vägarna inom EU under 2017. Därmed har utvecklingen mot ökad trafiksäkerhet stannat upp de senaste åren. Det visar årets Road Safety PIN- rapport från den europiska...


2018-06-19

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.


2018-06-19

E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med distributionsbilar innebär att transporten till flera kunder samordnas. Men för att den totala effekten ska bli positiv krävs att konsumenterna minskar sina resor med bil. Det visar en studie som VTI genomfört.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-06-20

VTI deltar i forskningsprogram om smart underhåll av infrastruktur

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, har beslutat om tilldelningen av det omfattande forskningsprogrammet Smart underhåll av infrastruktur. VTI är en av parterna som deltar i programmet.


2018-06-20

25 250 omkom i trafikolyckor inom EU 2017

Två fulla passagerarflygplan med människor, så många omkom varje dag på vägarna inom EU under 2017. Därmed har utvecklingen mot ökad trafiksäkerhet stannat upp de senaste åren. Det visar årets Road Safety PIN- rapport från den europiska...


2018-06-19

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.


2018-06-19

E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med distributionsbilar innebär att transporten till flera kunder samordnas. Men för att den totala effekten ska bli positiv krävs att konsumenterna minskar sina resor med bil. Det visar en studie som VTI genomfört.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se