SimArch 2

Ladda ner
Rickard Leandertz
Martin Johansson
Betnér Steve
Ola Jakobson
Fredrik Rolff

Complexity in modern vehicles consists of an increasingly large multitude of components that operate together. While functional verification of individual components is important, it is also important to test systems of interacting components within a driving environment, both from a functional perspective and from a driver perspective. One proven way for testing is vehicle simulators and in this work the main goals have been to increase flexibility and scalability by introducing a distributed driving simulator platform. 

A distributed simulation architecture was designed and implemented, based on user needs defined in a previous project, which divides a driving simulator environment into four major entities with well-defined interfaces. These entities are Session Control, Environment Simulator, Driving Simulator and Vehicle simulator. High Level Architecture (HLA) Evolved, an IEEE standard, was chosen as the standard for communication. HLA Evolved is based on a publish-subscribe architecture, and is commonly used for distributed simulations. The entities and the communication topology are described in detail in the report.

The evaluation of the distributed simulation architecture focused on flexibility and scalability, and on timing performance. Results show that the implemented distributed simulation architecture compared to the non-modified architecture increased flexibility and scalability, as several distributed setups were tested successfully. However, it also has an inherent communication latency due to packaging and sending of data between entities, which was estimated to be one millisecond. This is an effect which needs to be considered for a distributed simulation. Especially if the communication between the Driving Simulator and the Vehicle Simulator is sensitive to such delays. During evaluations of the distributed simulation architecture, the Driving Simulator and the Vehicle Simulator were always located at one site in a low latency configuration.

TRÄFFA OSS


9-10
maj

Möt VTI på Cykelkonferensen 2017

På Cykelkonferensen i Jönköping finns VTI med bland utställarna. Kom och ta reda på vad vi forskar om när det gäller cykling!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-03-22

Stipendium för nordiskt samarbete om vintercykling till VTI

Nordiskt vägforums (NVF) stipendium för 2017 har tilldelats forskaren Göran Blomqvist vid VTI för forskning kring vinterdrift av cykelvägar.


2017-03-21

VTI-utrustning exporteras till grannländer

​Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning har gjorts under många år av VTI, men nu är flera länder intresserade av just VTI:s utrustning.


2017-03-20

Ökat resande med tåg efter omstrukturering

Före 1988 hade SJ hand om både infrastruktur och trafik på järnväg. Därefter har omstruktureringar gjorts i flera steg, vilket lett till att vi i Sverige idag har en helt öppen marknad med ökande persontrafik och ökat resande. Branschen är dock beroende av stöd från staten.


2017-03-09

Cyklister olycksdrabbade säkrare vägar ska minska olyckorna

på statens väg- och transportforskningsinstitut, vti. Tidigare i veckan föreläste hon på branschmässan...Vägarbeten innebär ofta en stor olycksrisk för cyklister. För något år sedan gjorde vti en stu...Källa: svt.se


2017-03-06

Ny studie om fyrhjulingar

avsåg då andra än sig själva. Bakom studien står vti och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). ......Källa: Infrastruktur Nyheter


2017-03-06

Riskacceptans påverkar säkerhet för barn på fyrhjulingar

Fyrhjulingen är ett relativt nytt fordon som fått flera användningsområden, men den ökande användningen har också lett till ett stort antal olyckor. I en attitydundersökning påpekar föräldrar till barn som kör fyrhjuling att risken finns i okunniga föräldrar och att dessa inte sätter gränser, men det avsåg andra än de själva.


2017-03-22

Stipendium för nordiskt samarbete om vintercykling till VTI

Nordiskt vägforums (NVF) stipendium för 2017 har tilldelats forskaren Göran Blomqvist vid VTI för forskning kring vinterdrift av cykelvägar.


2017-03-21

VTI-utrustning exporteras till grannländer

​Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning har gjorts under många år av VTI, men nu är flera länder intresserade av just VTI:s utrustning.


2017-03-20

Ökat resande med tåg efter omstrukturering

Före 1988 hade SJ hand om både infrastruktur och trafik på järnväg. Därefter har omstruktureringar gjorts i flera steg, vilket lett till att vi i Sverige idag har en helt öppen marknad med ökande persontrafik och ökat resande. Branschen är dock beroende av stöd från staten.


2017-03-06

Riskacceptans påverkar säkerhet för barn på fyrhjulingar

Fyrhjulingen är ett relativt nytt fordon som fått flera användningsområden, men den ökande användningen har också lett till ett stort antal olyckor. I en attitydundersökning påpekar föräldrar till barn som kör fyrhjuling att risken finns i okunniga föräldrar och att dessa inte sätter gränser, men det avsåg andra än de själva.


2017-03-02

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!


2017-03-02

Trafikinformation kan minska koldioxidutsläpp

Kraven på minskade utsläpp av växthusgaser kräver åtgärder inom många olika verksamheter. Trafikledning för väg och järnväg är ett område där mycket finns att göra för att påverka koldioxidutsläppens storlek, exempelvis via gemensamma informationssystem.


2017-03-09

Cyklister olycksdrabbade säkrare vägar ska minska olyckorna

på statens väg- och transportforskningsinstitut, vti. Tidigare i veckan föreläste hon på branschmässan...Vägarbeten innebär ofta en stor olycksrisk för cyklister. För något år sedan gjorde vti en stu...Källa: svt.se


2017-03-06

Ny studie om fyrhjulingar

avsåg då andra än sig själva. Bakom studien står vti och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). ......Källa: Infrastruktur Nyheter


2017-03-05

90-talisterna är farligast bakom ratten

åldergrupper, enligt Sonja Forward, forskare vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Dagens Nyheter


2017-02-20

Simulator gav körkortet tillbaka

Simulatorn har utvecklats av Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, och testar personer för olika kritiska trafiksituationer.......Källa: Borås Tidning


2017-02-19

Därför blir köerna på E6 längre än någonsin

Det konstaterar Johan Olstam är forskare på VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut. i Linköping.......Källa: Sydsvenskan


2017-02-13

VTI kartlägger sjö- och luftfartens kostnader

vti kartlägger sjö- och luftfartens kostnader Regeringen har gett vti fortsatt uppdrag att ta fram och uppdatera...luftfartens samhällsekonomiska kostnader. Det skriver vti i ett pressmeddelande. Ge...Källa: Infrastruktur Nyheter