Samspel i trafiken: formella och informella regler bland cyklister

Ladda ner

Kunskapen om cyklisters beteende i förhållande till trafikregler men också vad som styr samspelet med andra trafikanter är bristfällig och behöver därför förbättras. Syftet med detta projekt var därför att kartlägga och studera samband och underliggande faktorer gällande regelkunskap, regelefterlevnad och informella regler bland cyklister. Deltagarna i studien var 612 personer mellan 18 och 74 år från Göteborg, Linköping och Stockholm och rekryterades genom en webbpanel. Personerna fick svara på en enkät där de tillfrågades om bakgrund, syn på sig själva som cyklister, egen regelefterlevnad, syn på andras regelefterlevnad, kunskap om regler och om faktorer som påverkar intentionen att bryta mot regler i trafiken.

Resultaten från studien visade att deltagarnas regelkunskap var relativt god, i varje fall när det gäller beteenden som är förbjudna. De deltagare som trodde att ett visst beteende var förbjudet svarade även att de utförde detta i mindre utsträckning. Cyklister som uppgett att de vill komma fram så fort som möjligt tenderade att välja flexiblare färdvägar (till exempel cyklade på övergångsställe, trottoar/gångbana och bilväg), oavsett om det var tillåtet eller inte, och uppgav i större utsträckning att det var vanligt att de lät bli att stanna vid rödljus och stopplikt än vad de långsammare cyklisterna gjorde. Cykelöverfarter och andra korsningspunkter, övergångsställen, trottoarer och cirkulationsplatser togs upp som exempel på platser/situationer där reglerna ansågs vara oklara. Upplevd kontroll och attityd påverkade intentionen att agera ovarsamt i tre hypotetiska scenarier som beskrev hur andra trafikanter fick väja eller bromsa för att undvika att kollidera med cyklisten. Detta innebär att de som hade för avsikt att bete sig på det angivna sättet ansåg att det var lätt och tämligen ofarligt, men också att det var både rätt och bra. Den viktigaste faktorn var dock om man utfört beteendet tidigare eller ej vilket i sin tur kan ha förstärkt denna uppfattning om inget allvarligt inträffat.

TRÄFFA OSS


25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

VTI arrangerar Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020. 
4-6
nov

International Cycling Safety Conference

Cykelcentrum arrangerar tillsammans med Lunds universitet International Cycling Safety Conference, ICSC, i Lund 4-6 november 2020.

SENASTE NYTT


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.


2020-04-01

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter

​Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att transportera paket med godscyklar är kostnads effektivt, leder till mindre utsläpp och snabbare transporter.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.


2020-04-01

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter

​Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att transportera paket med godscyklar är kostnads effektivt, leder till mindre utsläpp och snabbare transporter.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.