Samhällsekonomiska kalkyler för sjöfartsprojekt

Ladda ner
Henrik Swahn
Elise Caspersen
Inger Beate Hovi

Trafikverket påpekar att det saknas samhällsekonomiska kalkylmetoder och verktyg för sjötransportprojekt, liknande de för väg- och järnvägstransporter. Projektet analyserar befintlig kunskap och föreslår hur ett kalkylverktyg för sjötransporter kunde utvecklas. Tyngdpunkten ligger på godstransporter. Riktlinjer för samhällsekonomiska kalkyler sammanfattas, med fokus på Sverige och Norge. Åtgärdseffekter, som man kan vara intresserad av att kvantifiera och värdera, redovisas. Exempel på tidigare kalkyler för sjötransportprojekt ges. Kunskapsläget avseende effektsamband inventeras. En central kategori är sambandet som har med transportefterfrågan att göra. En nyckelfråga är om och på vilket sätt effektberäkningar avseende antal fartyg, fartygsstorlek osv. kan tillföras på ett meningsfullt sätt med hjälp av den nationella godsprognosmodellen. Värderingsproblem knutna till de identifierade effekterna behandlas. För Sverige och Norge beskrivs de befintliga prognos- och kalkylverktygen. Användarkrav på ett kalkylverktyg för sjötransportprojekt definieras utifrån en diskussion om hur ett verktyg skulle tillämpas i olika analyser. Principiella frågeställningar som behöver hanteras vid utvecklingen av ett kalkylverktyg beskrivs i 16 punkter. Utvecklingen i Sverige föreslås ske i två steg: 1. framtagning av ett dokumenterat kalkylverktyg utgående från Excel-modellen som har använts till de flesta samhällsekonomiska kalkyler för sjötransportprojekt i Sverige och den norska beräkningsmodellen för mindre sjötransportåtgärder, 2. utvecklingsarbete inriktat på lösning av de principfrågor som sammanfattas i 16 punkter, bl.a. · koppling mellan nationell godsprognosmodell och kalkylmodell(er), · beräkningsprinciper för gränsöverskridande transporter, · effektsamband och värderingar, bl.a. avseende transportkostnader, utsläpp till luft, sjösäkerhet och riskkostnader, · sjöfartens avgifter och samfinansiering, · inkludering av passagerartrafiken i samhällsekonomiska kalkyler för sjöfarten.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-28

Plankorsningar utredda av VTI

Forskare på VTI har undersökt hur olycksrisken och olyckskostnaden förändras om vägskyddet i en plankorsning byggs om eller om plankorsningen tas bort. Korsningar där vägtrafikflödet är stort och vägskyddet är mindre avancerat har högst förväntad...


2017-11-28

App styr tjänsteresa mot hållbarhet

Tjänsteresor med bil är en stor källa till utsläpp av klimatgaser. VTI är en av aktörerna i ett projekt finansierat av Vinnova, vars syfte är att öka andelen tjänsteresor med kollektiva, mindre klimatbelastande färdmedel. Att utveckla en app är en viktig del...


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio