Samhällsekonomiska effekter med en kombitransport: beräkningar på järnvägsvagnen Flexiwaggon

Ladda ner

I Sverige och EU finns det ett uttalat mål om att kombinera fler godstransporter på väg med järnvägstransporter. Syftet är att minska utsläpp av växthusgaser, men även en minskning av bullerutsläpp och andra externa effekter som trängsel, olyckor och vägslitage anges vara viktiga mål. För att kombinera fler godstransporter på väg med järnväg kan det behövas innovationer och nya transportlösningar. Föremål för denna studie är en ny transportlösning i form av en järnvägsvagn som kan transportera lastbilar och framföras i 160 kilometer i timmen. Syftet med studien är att beräkna de samhällsekonomiska effekter järnvägsvagnen kan innebära om den används på en sträcka som utgör en konkurrensyta mellan godstransporter på väg och järnväg. I detta ingår att studera vilka miljö- och energieffekter lösningen har, samt att beräkna den företagsekonomiska kostnaden.

Att precisera en aktuell konkurrensyta för en ny transportlösning kan vara svårt, då det finns många olika – och ofta samverkande – faktorer som avgör val av trafikslag. I litteraturen anges dock transportavstånd och godssändningens egenskaper vara viktiga faktorer, där exempel på godsets egenskaper är dess värde, skadekänslighet, tidskänslighet och vikt (vilket till stor del fångas av vilken varuslagsgrupp godset tillhör). Ett transportavstånd som ofta anges vara en tröskel för när järnvägen kan vara konkurrenskraftig är 300 kilometer. I studien väljs tre utredningsalternativ med transportavstånden 280, 420 och 670 kilometer. Därutöver antas att olika varuslagsgrupper transporteras då detta påverkar beräkningarna.

Jämförelsealternativet (JA) i studien består av enbart vägtransporter utförda av tunga lastbilar med släp, medan den största delen av transportsträckan i utredningsalternativet (UA) sker på järnväg där lastbilarna är lastade på järnvägsvagnen. Lastbilschaufförerna följer inte med järnvägstransporten.

Miljö- och energieffekter (exklusive buller) beräknas med hjälp av en kalkylator från Nätverket för Transporter och Miljön (NTM). Skillnader i utsläpp av koldioxid, metan, dikväveoxid, svaveldioxid, kolmonoxid, kväveoxider och partiklar redovisas, där UA har lägre utsläpp än JA. Även en mindre mängd energi (mätt i megajoule) används i UA jämfört med JA.

SENASTE NYTT


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2018-01-11

Tomas Eneroth inledningstalade på Transportforum 2018

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Det upprepade infrastrukturminister Tomas Eneroth flera gånger när han inledningstalade på årets Transportforum, det 35:e i ordningen.


2018-01-10

Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.


2018-01-09

VTI värd för nationellt kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling

Regeringen har gett VTI i uppdrag att leda ett kunskapscentrum för cykel under åren 2018–2021. På Transportforum 10–11 januari anordnar VTI en workshop om hur ett cykelcentrum kan bidra till långsiktig kunskapsuppbyggnad.


2018-01-09

Nordens största transportkonferens öppnar i morgon

10 – 11 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn med nära 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops, mingel och speed dating. Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar och temat för årets inledande session är tillgänglighet och transporter på landsbygd.


2017-12-29

Mer forskning behövs om hårdare krav på vinterdäck

Det krävs mer forskning om vinterdäck och tunga fordon på väg för att kunna avgöra om vinterdäck på alla axlar verkligen skulle minska olyckor med omkomna eller allvarligt skadade. Innan kunskapen finns bör inga ytterligare krav på vinterdäck på tunga fordon...


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2018-01-11

Tomas Eneroth inledningstalade på Transportforum 2018

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Det upprepade infrastrukturminister Tomas Eneroth flera gånger när han inledningstalade på årets Transportforum, det 35:e i ordningen.


2018-01-10

Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.


2018-01-09

VTI värd för nationellt kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling

Regeringen har gett VTI i uppdrag att leda ett kunskapscentrum för cykel under åren 2018–2021. På Transportforum 10–11 januari anordnar VTI en workshop om hur ett cykelcentrum kan bidra till långsiktig kunskapsuppbyggnad.


2018-01-09

Nordens största transportkonferens öppnar i morgon

10 – 11 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn med nära 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops, mingel och speed dating. Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar och temat för årets inledande session är tillgänglighet och transporter på landsbygd.


2017-12-29

Mer forskning behövs om hårdare krav på vinterdäck

Det krävs mer forskning om vinterdäck och tunga fordon på väg för att kunna avgöra om vinterdäck på alla axlar verkligen skulle minska olyckor med omkomna eller allvarligt skadade. Innan kunskapen finns bör inga ytterligare krav på vinterdäck på tunga fordon...


2017-12-21

Regeringsuppdrag till VTI om utsläpp av mikroplast

Regeringen har gett VTI i uppdrag att ta fram och sprida kunskap om utsläpp av mikroplaster från transportsystemet. VTI får möjlighet att använda totalt 15 miljoner kronor under 3 år för att genomföra uppdraget.


2017-12-21

Kostnadseffektivt med belysningsstolpar som ger efter vid krock

Resultat av en VTI-studie visar att eftergivliga belysningsstolpar alltid bör användas på vägar med stora trafikmängder och där hastighetsgränsen är 50 kilometer/timme eller högre. Stolparna minskar skaderiskerna och är mer kostnadseffektiva jämfört med stolpar som inte är eftergivliga.


2017-12-21

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2018

I samband med öppnandet av Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 10 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter