Samhällsekonomisk analys i arbetet med nationell risk- och förmågebedömning: vägledning och förslag på metodik

Ladda ner

År 2012 inledde Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) ett arbete med att med att utveckla en metodik för nationell riskbedömning. MSB:s arbete har inledningsvis haft ett fokus på riskbedömning. Detta arbete är nu på väg att samordnas med det arbete som redan pågår inom myndigheter med att genomföra av risk- och sårbarhetsanalyser. Därmed har frågan om förmågebedömning och hur brister i systemet kan identifieras fått ett större fokus. VTI har därför fått i uppdrag att undersöka hur samhällsekonomisk analys kan användas som underlag i arbetet. I rapporten beskrivs inledningsvis det arbete som redan pågår på lokal, regional och nationell nivå med att identifiera risker och sårbarheter och vilken information som tas fram i detta arbete. Därefter diskuteras, utifrån exempel i den vetenskapliga litteraturen, hur samhällsekonomisk analysmetodik på olika sätt använts för analyser av risker och krisberedskap. Slutligen beskrivs också, baserat på en vägledning framtagen av Naturvårdsverket, vilka principer som en samhällsekonomisk konsekvensanalys baseras på och vad en sådan ska innehålla. Utifrån dessa bakgrundsbeskrivningar presenteras ett förslag på hur samhällsekonomisk analys kan användas för att strukturera ett problem utifrån de underlag som idag används, med fokus på scenarioanalys. De delar som ingår i detta förslag är: - Scenarioanalys som används för att ta fram en principiell modell som beskriver systemberoenden och vilka förmågor som kan påverka sannolikheten eller konsekvenserna av en händelse. - Förmågebedömning som syftar till att närmare kvantifiera nivån på relevanta förmågor. - GAP-analys som syftar till att identifiera brister i nuvarande system och klarlägga vilka åtgärder som är aktuella att analysera. - Samhällsekonomisk konsekvensanalys av åtgärder enligt etablerad metodik. - Stresstest och utvärdering där den modell som tagits fram i scenarioanalysen kan användas.

TRÄFFA OSS


14
aug

Nationellt samtal om den mobila vården

VTI demonstrerar vår blåljussimulator för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning. 
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.

SENASTE NYTT


2019-07-22

VTI:s verkstad hittar kreativa lösningar på det mesta

VTI:s prototypverkstad är inriktad på att leverera hög kvalitet och lösa tekniska problem. Här går det att tillverka allt – från skelettdelar för världens första kvinnliga provdocka till stora körsimulatorer.


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-07-22

VTI:s verkstad hittar kreativa lösningar på det mesta

VTI:s prototypverkstad är inriktad på att leverera hög kvalitet och lösa tekniska problem. Här går det att tillverka allt – från skelettdelar för världens första kvinnliga provdocka till stora körsimulatorer.


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.