Samband mellan socioekonomisk bakgrund och användning av skyddsanordningar för barns säkerhet i bil: en litteraturstudie med resultat från Sverige, Tyskland, USA och Australien

Ladda ner

En genomgång av litteratur från Sverige, Tyskland, USA och Australien under

1990- och 2000-talet rörande barn i bil har utförts. Undersökningens syfte

var att samla kunskap om skillnader i användning och felanvändning av

skyddsanordningar för barns säkerhet i bil beroende på sociala, ekonomiska,

geografiska eller kulturella förhållanden. Vi studerade också om det hade

genomförts några kampanjer eller andra insatser för att nå ut med information

till olika grupper i samhället. I föreliggande studie beskrivs resultat från

olika undersökningar av ickeanvändning samt felanvändning av

skyddsutrustning. Ickeanvändning av skyddsutrustning, det vill säga att

bälten inte används samt felanvändning av särskild skyddsutrustning för de

barn som använder/borde använda det, förekommer i alla länderna.

Ickeanvändningen av bälte ökar ofta med stigande ålder, liksom

ickeanvändningen av särskild skyddsutrustning. Det finns en skillnad mellan

länderna beträffande vilka barn, beroende på ålder och ibland vikt och/eller

längd, som omfattas av lagar om bälten och särskilda skyddsutrustningar,

vilket gör det svårt att jämföra de olika länderna. Felanvändning av

skyddsutrustning är ytterligare ett problem. Det kan innebära både att barnet

sitter i fel skydd för sin ålder eller vikt eller att utrustningen använts på

fel sätt, till exempel att bältet inte är tillräckligt sträckt. I den lästa

litteraturen visas på skillnader i användning och felanvändning av

skyddsutrustning beroende på socioekonomisk bakgrund. Ickeanvändning och

felanvändning är vanligare bland de barn vars föräldrar har en låg utbildning

jämfört med barn till föräldrar med hög utbildning. Likaså är

ickeanvändningen och felanvändningen av barnens skyddsutrustning lägre i

hushåll med en högre inkomst jämfört med hushåll med lägre inkomst. Detta

stöds ytterligare av det faktum att föräldrar som inte använder

skyddsutrustning till sina barn lägger större vikt på kostnaden för att

använda skyddsutrustningar till sina barn än föräldrar vars barn är skyddade.

Barn som reser på landsväg är skyddade i större utsträckning än de som färdas

i tätort. I flera undersökningar finns resultat som tyder på en större

ickeanvändning och större felanvändning i folkgrupper med utländsk bakgrund

eller där språket är ett annat än landets officiella språk. I en amerikansk

studie omfattande alla delstater framkommer att det finns skillnader mellan

delstaterna i användning av skyddsanordning för barn 5-14 år. Dessa

skillnader antas bero på hur lagarna är utformade i de olika delstaterna.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-06-29

Olika cyklister påverkas på olika sätt

I en fältstudie har forskare på VTI undersökt hur cyklister interagerar med infrastruktur och andra trafikanter. Resultaten visar att olika cyklister påverkas av omgivningen på olika sätt. De som använde mobiltelefon samtidigt som de cyklade klarade av att hålla uppmärksamheten på en acceptabel nivå.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar