Samband mellan socioekonomisk bakgrund och användning av skyddsanordningar för barns säkerhet i bil: en litteraturstudie med resultat från Sverige, Tyskland, USA och Australien

Ladda ner

En genomgång av litteratur från Sverige, Tyskland, USA och Australien under

1990- och 2000-talet rörande barn i bil har utförts. Undersökningens syfte

var att samla kunskap om skillnader i användning och felanvändning av

skyddsanordningar för barns säkerhet i bil beroende på sociala, ekonomiska,

geografiska eller kulturella förhållanden. Vi studerade också om det hade

genomförts några kampanjer eller andra insatser för att nå ut med information

till olika grupper i samhället. I föreliggande studie beskrivs resultat från

olika undersökningar av ickeanvändning samt felanvändning av

skyddsutrustning. Ickeanvändning av skyddsutrustning, det vill säga att

bälten inte används samt felanvändning av särskild skyddsutrustning för de

barn som använder/borde använda det, förekommer i alla länderna.

Ickeanvändningen av bälte ökar ofta med stigande ålder, liksom

ickeanvändningen av särskild skyddsutrustning. Det finns en skillnad mellan

länderna beträffande vilka barn, beroende på ålder och ibland vikt och/eller

längd, som omfattas av lagar om bälten och särskilda skyddsutrustningar,

vilket gör det svårt att jämföra de olika länderna. Felanvändning av

skyddsutrustning är ytterligare ett problem. Det kan innebära både att barnet

sitter i fel skydd för sin ålder eller vikt eller att utrustningen använts på

fel sätt, till exempel att bältet inte är tillräckligt sträckt. I den lästa

litteraturen visas på skillnader i användning och felanvändning av

skyddsutrustning beroende på socioekonomisk bakgrund. Ickeanvändning och

felanvändning är vanligare bland de barn vars föräldrar har en låg utbildning

jämfört med barn till föräldrar med hög utbildning. Likaså är

ickeanvändningen och felanvändningen av barnens skyddsutrustning lägre i

hushåll med en högre inkomst jämfört med hushåll med lägre inkomst. Detta

stöds ytterligare av det faktum att föräldrar som inte använder

skyddsutrustning till sina barn lägger större vikt på kostnaden för att

använda skyddsutrustningar till sina barn än föräldrar vars barn är skyddade.

Barn som reser på landsväg är skyddade i större utsträckning än de som färdas

i tätort. I flera undersökningar finns resultat som tyder på en större

ickeanvändning och större felanvändning i folkgrupper med utländsk bakgrund

eller där språket är ett annat än landets officiella språk. I en amerikansk

studie omfattande alla delstater framkommer att det finns skillnader mellan

delstaterna i användning av skyddsanordning för barn 5-14 år. Dessa

skillnader antas bero på hur lagarna är utformade i de olika delstaterna.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet