Samband mellan socioekonomisk bakgrund och användning av skyddsanordningar för barns säkerhet i bil: en litteraturstudie med resultat från Sverige, Tyskland, USA och Australien

Ladda ner

En genomgång av litteratur från Sverige, Tyskland, USA och Australien under

1990- och 2000-talet rörande barn i bil har utförts. Undersökningens syfte

var att samla kunskap om skillnader i användning och felanvändning av

skyddsanordningar för barns säkerhet i bil beroende på sociala, ekonomiska,

geografiska eller kulturella förhållanden. Vi studerade också om det hade

genomförts några kampanjer eller andra insatser för att nå ut med information

till olika grupper i samhället. I föreliggande studie beskrivs resultat från

olika undersökningar av ickeanvändning samt felanvändning av

skyddsutrustning. Ickeanvändning av skyddsutrustning, det vill säga att

bälten inte används samt felanvändning av särskild skyddsutrustning för de

barn som använder/borde använda det, förekommer i alla länderna.

Ickeanvändningen av bälte ökar ofta med stigande ålder, liksom

ickeanvändningen av särskild skyddsutrustning. Det finns en skillnad mellan

länderna beträffande vilka barn, beroende på ålder och ibland vikt och/eller

längd, som omfattas av lagar om bälten och särskilda skyddsutrustningar,

vilket gör det svårt att jämföra de olika länderna. Felanvändning av

skyddsutrustning är ytterligare ett problem. Det kan innebära både att barnet

sitter i fel skydd för sin ålder eller vikt eller att utrustningen använts på

fel sätt, till exempel att bältet inte är tillräckligt sträckt. I den lästa

litteraturen visas på skillnader i användning och felanvändning av

skyddsutrustning beroende på socioekonomisk bakgrund. Ickeanvändning och

felanvändning är vanligare bland de barn vars föräldrar har en låg utbildning

jämfört med barn till föräldrar med hög utbildning. Likaså är

ickeanvändningen och felanvändningen av barnens skyddsutrustning lägre i

hushåll med en högre inkomst jämfört med hushåll med lägre inkomst. Detta

stöds ytterligare av det faktum att föräldrar som inte använder

skyddsutrustning till sina barn lägger större vikt på kostnaden för att

använda skyddsutrustningar till sina barn än föräldrar vars barn är skyddade.

Barn som reser på landsväg är skyddade i större utsträckning än de som färdas

i tätort. I flera undersökningar finns resultat som tyder på en större

ickeanvändning och större felanvändning i folkgrupper med utländsk bakgrund

eller där språket är ett annat än landets officiella språk. I en amerikansk

studie omfattande alla delstater framkommer att det finns skillnader mellan

delstaterna i användning av skyddsanordning för barn 5-14 år. Dessa

skillnader antas bero på hur lagarna är utformade i de olika delstaterna.

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...