Samband mellan socioekonomisk bakgrund och användning av skyddsanordningar för barns säkerhet i bil: en litteraturstudie med resultat från Sverige, Tyskland, USA och Australien

Ladda ner

En genomgång av litteratur från Sverige, Tyskland, USA och Australien under

1990- och 2000-talet rörande barn i bil har utförts. Undersökningens syfte

var att samla kunskap om skillnader i användning och felanvändning av

skyddsanordningar för barns säkerhet i bil beroende på sociala, ekonomiska,

geografiska eller kulturella förhållanden. Vi studerade också om det hade

genomförts några kampanjer eller andra insatser för att nå ut med information

till olika grupper i samhället. I föreliggande studie beskrivs resultat från

olika undersökningar av ickeanvändning samt felanvändning av

skyddsutrustning. Ickeanvändning av skyddsutrustning, det vill säga att

bälten inte används samt felanvändning av särskild skyddsutrustning för de

barn som använder/borde använda det, förekommer i alla länderna.

Ickeanvändningen av bälte ökar ofta med stigande ålder, liksom

ickeanvändningen av särskild skyddsutrustning. Det finns en skillnad mellan

länderna beträffande vilka barn, beroende på ålder och ibland vikt och/eller

längd, som omfattas av lagar om bälten och särskilda skyddsutrustningar,

vilket gör det svårt att jämföra de olika länderna. Felanvändning av

skyddsutrustning är ytterligare ett problem. Det kan innebära både att barnet

sitter i fel skydd för sin ålder eller vikt eller att utrustningen använts på

fel sätt, till exempel att bältet inte är tillräckligt sträckt. I den lästa

litteraturen visas på skillnader i användning och felanvändning av

skyddsutrustning beroende på socioekonomisk bakgrund. Ickeanvändning och

felanvändning är vanligare bland de barn vars föräldrar har en låg utbildning

jämfört med barn till föräldrar med hög utbildning. Likaså är

ickeanvändningen och felanvändningen av barnens skyddsutrustning lägre i

hushåll med en högre inkomst jämfört med hushåll med lägre inkomst. Detta

stöds ytterligare av det faktum att föräldrar som inte använder

skyddsutrustning till sina barn lägger större vikt på kostnaden för att

använda skyddsutrustningar till sina barn än föräldrar vars barn är skyddade.

Barn som reser på landsväg är skyddade i större utsträckning än de som färdas

i tätort. I flera undersökningar finns resultat som tyder på en större

ickeanvändning och större felanvändning i folkgrupper med utländsk bakgrund

eller där språket är ett annat än landets officiella språk. I en amerikansk

studie omfattande alla delstater framkommer att det finns skillnader mellan

delstaterna i användning av skyddsanordning för barn 5-14 år. Dessa

skillnader antas bero på hur lagarna är utformade i de olika delstaterna.

TRÄFFA OSS


9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.