Samband mellan körstil och åkkomfort: förbättringspotentialen inom kollektivtrafiken. Kortversion

Ladda ner
Karl Kottenhoff
Jerker Sundström

Åkkomfort är en del av den sammanlagda komfortupplevelsen av en resa. Den beror av såväl infrastrukturens som fordonets egenskaper och inte minst av hur förarna kör. Dålig åkkomfort bidrar till låg attraktivitet för kollektivtrafiken, t.ex. genom att resenärerna blir mindre utvilade och inte ens kan utnyttja restiden för att läsa. Fordonets rörelser gör att en del personer blir åksjuka och även fallolyckor kan uppstå då rörelserna gör det svårt att hållabalansen. Projektet syftar till att öka kunskapsnivån om sambanden mellan förares körstil ochåkkomfort, inklusive åksjuka. Jämförelser görs mellan åkkomforten i buss- och spårtrafik samt hur mycket åkkomforten kan skilja mellan olika förare. Ett konkret mål är att geunderlag för förarutbildning och bidra till framtagandet av nya förarhjälpmedel. Skillnaderoch likheter mellan ”eco driving” och god åkkomfort berörs kortfattat.Projektet inleddes med intervjuer med buss- och tunnelbaneresenärer samt med mätningar avaccelerationer och ryck i verklig trafik. Under hösten 2009 genomfördes experiment medförsökspersoner som fick bedöma olika körstilar utifrån sina upplevelser av komfort.Resultaten visade att: kraftiga inbromsningar, ryck, kurvtagning samt ojämn hastighetshållningär avgörande för passagerarnas upplevelse. Resultaten från experimenten visar attdessa körsätt gav upphov till en signifikant sänkning av den upplevda komforten.Korrelations- och regressionsanalys gjordes för att ta fram indikatorer som kan användas förkvantitativ analys av resor med kollektivtrafik. De fyra indikatorer som tagits fram motsvarari huvudsak känsligheten för 1) acceleration och bromsning, 2) ryck i längsled, 3) kurvtagningskrafter och 4) ojämn hastighet s.k. ”pumpkörning”. Indikatorerna har sedan använts för att bedöma ett hundratal turer med bussar och tunneltåg i verklig trafik, som mätts med accelerometer.

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...


2018-08-28

VTI i omfattande forskningsprogram för fossilfria godstransporter

VTI är en del av det konsortium som fått i uppdrag av Trafikverket att driva ett forskningsprogram för omställning till fossilfria godstransporter. Programmet, kallat Triple F, ska pågå under 12 år och bidra till att Sverige uppnår de klimatmål som riksdagen...


2018-08-28

Spårväg ska vara enkel, förutsägbar och lättförståelig

Nya spårvägslösningar måste baseras på att gaturummet anpassas för spårvägstrafik. Eftersom det finns för lite erfarenhet av spårväg i Sverige har VTI sammanställt en rapport med rekommendationer för utformning och funktion vid ny- och ombyggnad av spårväg.


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...


2018-08-28

VTI i omfattande forskningsprogram för fossilfria godstransporter

VTI är en del av det konsortium som fått i uppdrag av Trafikverket att driva ett forskningsprogram för omställning till fossilfria godstransporter. Programmet, kallat Triple F, ska pågå under 12 år och bidra till att Sverige uppnår de klimatmål som riksdagen...


2018-08-28

Spårväg ska vara enkel, förutsägbar och lättförståelig

Nya spårvägslösningar måste baseras på att gaturummet anpassas för spårvägstrafik. Eftersom det finns för lite erfarenhet av spårväg i Sverige har VTI sammanställt en rapport med rekommendationer för utformning och funktion vid ny- och ombyggnad av spårväg.