Samband mellan körstil och åkkomfort: förbättringspotentialen inom kollektivtrafiken. Kortversion

Ladda ner
Karl Kottenhoff
Jerker Sundström

Åkkomfort är en del av den sammanlagda komfortupplevelsen av en resa. Den beror av såväl infrastrukturens som fordonets egenskaper och inte minst av hur förarna kör. Dålig åkkomfort bidrar till låg attraktivitet för kollektivtrafiken, t.ex. genom att resenärerna blir mindre utvilade och inte ens kan utnyttja restiden för att läsa. Fordonets rörelser gör att en del personer blir åksjuka och även fallolyckor kan uppstå då rörelserna gör det svårt att hållabalansen. Projektet syftar till att öka kunskapsnivån om sambanden mellan förares körstil ochåkkomfort, inklusive åksjuka. Jämförelser görs mellan åkkomforten i buss- och spårtrafik samt hur mycket åkkomforten kan skilja mellan olika förare. Ett konkret mål är att geunderlag för förarutbildning och bidra till framtagandet av nya förarhjälpmedel. Skillnaderoch likheter mellan ”eco driving” och god åkkomfort berörs kortfattat.Projektet inleddes med intervjuer med buss- och tunnelbaneresenärer samt med mätningar avaccelerationer och ryck i verklig trafik. Under hösten 2009 genomfördes experiment medförsökspersoner som fick bedöma olika körstilar utifrån sina upplevelser av komfort.Resultaten visade att: kraftiga inbromsningar, ryck, kurvtagning samt ojämn hastighetshållningär avgörande för passagerarnas upplevelse. Resultaten från experimenten visar attdessa körsätt gav upphov till en signifikant sänkning av den upplevda komforten.Korrelations- och regressionsanalys gjordes för att ta fram indikatorer som kan användas förkvantitativ analys av resor med kollektivtrafik. De fyra indikatorer som tagits fram motsvarari huvudsak känsligheten för 1) acceleration och bromsning, 2) ryck i längsled, 3) kurvtagningskrafter och 4) ojämn hastighet s.k. ”pumpkörning”. Indikatorerna har sedan använts för att bedöma ett hundratal turer med bussar och tunneltåg i verklig trafik, som mätts med accelerometer.

TRÄFFA OSS


15
maj

Kollektivtrafikdagen

Den 15 maj är det dags för 12:e upplagan av Kollektivtrafikdagen i Stockholm. Helene Lidestam, forskare på VTI, och Maria Börjesson, professor på VTI, håller föredrag.
22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.
22-23
maj

Cykelkonferens 2019

SKL:s och Trafikverkets cykelkonferens arrangeras i Helsingborg 22-23 maj 2019. VTI:s forskningsledare Anna Niska och utredare Jenny Eriksson håller föredrag.

SENASTE NYTT


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...