Säker framkomlighet: trafiksäkerhetseffekter på mitträfflade vägar

Ladda ner
Arne Carlsson
Urban Björketun

För att öka trafiksäkerheten på landsvägar låter Trafikverket räffla vägmitt på tvåfältsvägar bredare än 7 meter med hastighetsgräns 80 km/tim eller högre. Vissa restriktioner gäller dock för buller och beläggningstyper. På uppdrag av Trafikverket genomför VTI ett utvärderingsprojekt av effekten av räfflor i vägmitt på tvåfältsvägar. Idén med mitträffling är att ”väcka” förare som på grund av ouppmärksamhet, trötthet eller annan orsak ofrivilligt är på väg över mittlinjen. Tidigare utländska studier och svenska djupstudier indikerar att åtgärden bör kunna ha positiv trafiksäkerhetseffekt på olyckstyperna ”singelolyckor mot vänster” och ”mötesolyckor”. Syftet med föreliggande studie är att studera olycksutfallet på de vägar som räfflats i mitten av vägen. Det viktigaste effektmåttet är kvoten för svårt skadade eller dödade (DSS-kvoten) uppdelat på olika olyckstyper efter åtgärd jämfört med perioden innan åtgärd. Det hade varit önskvärt att även utvärdera de olycksförlopp som åtgärden riktar sig mot. Hittills har dock detta inte kunnat genomföras. Skälen är framförallt tveksam noggrannhet i platsbestämning och mindre god beskrivning av olycksförloppet och dess orsaker. Analysen baseras på objektsuppgifter som erhållits från Trafikverkets regioner samt olycksdata från STRADA under perioden 2003–-2009 och är en före-efterstudie där olyckor i föreperioden innan mitträffling jämförs med olyckor i efterperioden med mitträffling. En del av de åtgärdade sträckorna har blivit försedda med trafiksäkerhetskameror (ATK) under uppföljningstiden. I denna sammanfattning redovisas i huvudsak resultat från tvåfältsvägar med mitträffling utan ATK-kamera, totalt 212 objekt med längden 2 570 km. Men 17 objekt av dessa 212 har i september 2008 fått en sänkning av hastighetsgränsen. Således finns 195 objekt med oförändrad hastighetsgräns som utgör studiens huvudresultat. I projektet ingår dessutom två ytterligare vägtyper med omkörningsfält samt mittremsa utformade som räfflade heldragna mittlinjer respektive mitträcke.

TRÄFFA OSS


22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...
5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.