Road user effect models: the influence of rut depth on traffic safety

Ladda ner
Mika Gustafsson
Mats Wiklund

Det saknas idag tillfredsställande effektmodeller för beräkning av konsekvenser och kostnader för trafikanterna av olika underhållsstrategier. Det största problemet identifierat av Trafikverken/Vägverken i Finland, Sverige, Norge och Estland är sambandet mellan vägytans tillstånd och olyckor, effekten av den viktigaste tillståndsparametern spårdjup för trafikantkostnaderna, liksom betydelsen av trafikantkostnaderna/- effekterna för ett vägnät som är i ett huvudsakligen gott tillstånd. Detta är problem som måste lösas för att bättre kunna rättfärdiga budgettilldelningen för vägunderhåll. VTI har därför i uppdrag på finska Trafikverket och med finansiering även från de övriga Trafikverken/Vägverken, genomfört en studie för att avgöra hur spårdjup påverkar olycksrisken för trafikanter. Separata analyser har gjorts för data från Sverige, Finland respektive Norge. Det antogs att olycksrisken också beror på andra vägtillståndsvariabler, t.ex. längsgående ojämnhet, textur, tvärfall, geografiskt läge (land), fordonsflöde, klimat, väderförhållanden etc. En modellansats valdes som skulle kunna hantera påverkan av alla dessa övriga vägtillståndsvariabler, samt eventuella interaktioner mellan dessa, på olycksrisken. Det antogs vidare att förhållandet mellan olycksrisk och spårdjup inte nödvändigtvis är en linjär funktion, varför spårdjup delades upp i ett antal kategorier. Det beslutades också att separata ekvationer skulle härledas för olika hastighets- och ÅDT (Årsmedeldygnstrafiken)-klasser. Spårdjupskategorier samt hastighets- och ÅDT-klasser valdes för att matcha varje lands strategier för underhåll. Den övergripande slutsatsen av analysen är att data inte ger stöd för några allmänna regler i en underhållsplan. Det finns inga resultat från studien som säger att djupare spår generellt tenderar att öka olycksrisken. Det finns heller inga resultat som säger att spår har samma påverkan på olycksrisken i olika ÅDT-klasser vid en given hastighet eller vice versa. Det tycks finnas en ökad risk vid spårdjup ? ca 15 mm i högsta hastighetsklassen, men resultaten skiljer sig åt mellan olika ÅDT-klasser och inte är lika i angränsande hastighetsklasser, vilket gör resultaten svåra att förstå och mindre användbara för att ange regler för underhåll. För norska data erhölls inte samma resultat i den högsta hastighetsklassen (> =90 km/tim), denna skiljer sig dock från de svenska och finska högsta hastighetsklasserna (> =110 km/tim-vägar respektive motorväg)

TRÄFFA OSS


14
nov

Workshop: Goda exempel för en ökad andel kollektivtrafik

K2 (Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik), Lunds universitet och VTI ordnar en gemensam halvdagsworkshop kring goda exempel för en ökad kollektivtrafik i regioner och kommuner. Under workshopen presenteras resultat från forskningsprojektet "Modeller...
4-5
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras 2019 i Tallin, Estland. VTI medverkar i organiserandet av konferensen.
12-13
feb

Winter Road Congress 2020

Arrangeras i Tempere, Finland. Anna Niska, senior forskare på VTI, föreläser om sopsaltning av cykelvägar.

SENASTE NYTT


2019-10-15

Vinterdäck – ”Gör ett aktivt val utifrån dina behov”

Funderar du på vilka däck som är bäst? Dubbade vinterdäck har överlägset bäst grepp på halt väglag, men är sämre än dubbfria vinterdäck vad gäller miljö och hälsa. VTI:s forskning ger handledning vid val av däck.


2019-09-17

Digitalt stöd kan vara en hjälp vid körkortsutbildning

Ett digitalt stöd för handledare och trafiklärare vid körkortsutbildning skulle kunna vara en hjälp för att fler elever ska klara körprovet. Men då behövs ytterligare åtgärder för att öka användningen.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.


2019-08-26

”Kvinnors och mäns transportbehov måste beaktas lika”

Jämställdhet är en viktig del inom transportpolitiken, men många utvecklingsprojekt saknar ett genus- och mångfaldsperspektiv. VTI bedriver forskning om jämställdhet inom transportsystemet som är en del av regeringen transportpolitiska mål.


2019-08-23

Målet är mer mångfald och jämställda transporter i Europa

VTI medverkar i forskningsprojektet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory. Det är det första stora EU-projektet i sitt slag som handlar om transportsektorn, jämställdhet och mångfald. Projektledaren Lena Levin uppskattar betoningen av den sociala...


2019-10-15

Vinterdäck – ”Gör ett aktivt val utifrån dina behov”

Funderar du på vilka däck som är bäst? Dubbade vinterdäck har överlägset bäst grepp på halt väglag, men är sämre än dubbfria vinterdäck vad gäller miljö och hälsa. VTI:s forskning ger handledning vid val av däck.


2019-09-17

Digitalt stöd kan vara en hjälp vid körkortsutbildning

Ett digitalt stöd för handledare och trafiklärare vid körkortsutbildning skulle kunna vara en hjälp för att fler elever ska klara körprovet. Men då behövs ytterligare åtgärder för att öka användningen.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.


2019-08-26

”Kvinnors och mäns transportbehov måste beaktas lika”

Jämställdhet är en viktig del inom transportpolitiken, men många utvecklingsprojekt saknar ett genus- och mångfaldsperspektiv. VTI bedriver forskning om jämställdhet inom transportsystemet som är en del av regeringen transportpolitiska mål.


2019-08-23

Målet är mer mångfald och jämställda transporter i Europa

VTI medverkar i forskningsprojektet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory. Det är det första stora EU-projektet i sitt slag som handlar om transportsektorn, jämställdhet och mångfald. Projektledaren Lena Levin uppskattar betoningen av den sociala...