Regulating transport: The possible role of regulatory impact assessment in Swedish transport planning

Ladda ner
Sara Forsstedt

By performing RIA, the risk of imposing a proposal that is inefficient or leads to sub-optimization is reduced. In the EU this approach to regulatory policy making was introduced in 2002 and it is a crucial component of the Better Regulation Agenda. However the practical implementation of this approach in Member States is varied; Sweden has not implemented the full RIA process. Currently there is a focus on the reduction of administrative burdens for businesses. This paper describes the present use of RIA and CBA in the Swedish planning context and discusses the reasons for and the consequences of current practices. Using the Swedish transport regulator as a case study, the paper considers the following aspects; i) the Swedish planning context and existing requirements regarding the use of RIA, ii) current focus of research regarding CBA for infrastructure investments in the Swedish transport sector and the need for greater focus on issues concerning regulation, iii) the difficulty to quantify and place monetary values on effects, which also increases when unique, complex and uncertain situations are assessed and iv) the need for the alignment of incentives at all levels and across agencies.

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...