Regelförändringar i transportsektorn – effekter av omregleringar inom inrikesflyg, taxi, kommersiell tågtrafik och bilprovning

Ladda ner

Konkurrensverket har gett VTI i uppdrag att ge en översikt över fyra förändringar av regelverket i transportsektorn som genomförts under de senaste 20 åren. I korthet görs följande observationer. Marknaden för inrikes flyg öppnades för etablering 1991. Efter några år utan en tydlig trend avseende prisutveckling har priserna under de senaste 10 åren ökat mycket snabbare än konsumentpriserna. Resandet hade ökat under en följd av år och nådde en topp 1990, dvs. året innan marknadsöppningen. Medan de första årens resande gick både upp och ner har resandet på senare år minskat. Det finns flera yttre förändringar som kan förklara denna minskning, dvs. resandeminskningen tycks inte ha någon direkt koppling till marknadens organisation. Taximarknaden avreglerades 1990. Priset för en taxiresa har därefter ökat dubbelt så snabbt som konsumenetprisindex. De taxitjänster som upphandlas för färdtjänständamål har inte ökat lika snabbt. Som ett resultat av marknadsöppningen har antalet fordon i trafik ökat med nästan en fjärdedel, och detta har i sin tur inneburit radikalt minskade väntetider för kunderna. Medan icke-kommersiell trafik på järnväg upphandlats i konkurren sedan början av 1990-talet öppnades marknaden för kommersiell persontrafik för etablering i slutet av 2011. Få nyetableringar har emellertid skett och det är ännu för tidigt att se några konsekvenser för resande och priser av marknadsöppningen. Den obligatoriska årliga fordonskontrollen har sedan sin tillkomst hanterats av ett statligt monopol, Svensk Bilprovning. Denna marknad öppnades emellertid för nyetablering år 2010. Några nya kontrollstationer har öppnats vilket bidrar till ökad tillgänglighet, men det är ännu för tidigt att se några egentliga konsekvenser av reformen för pris och (regional) tillgänglighet. Regeringen är för närvarande i färd med att dela upp och sälja Bilprovningen på kommersiella villkor, något som kan komma att förändra marknaden i framtiden.

TRÄFFA OSS


22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.
22-23
maj

Cykelkonferens 2019

SKL:s och Trafikverkets cykelkonferens arrangeras i Helsingborg 22-23 maj 2019. VTI:s forskningsledare Anna Niska och utredare Jenny Eriksson håller föredrag.
4
jun

ITS European Congress

Anna Anund, forskningschef på VTI, håller föredrag den 4 juni på konferensen om smart mobilitet och digitalisering av transporter.

SENASTE NYTT


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.