Prov med olika överbyggnadstyper: observationssträckor på väg E6, Fastarp-–Heberg. Resultatrapport efter 5 års uppföljning, 1996-–2001

Ladda ner
Leif G (red.) Wiman

I samband med utbyggnaden av väg E6 norr om Halmstad, delen Fastarp-Heberg,

valde Vägverket att utföra överbyggnader med olika konstruktiv utformning.

VTI har på uppdrag av Vägverket Västra regionen dokumenterat byggandet och

följt tillståndsutvecklingen på speciellt utvalda observationssträckor.

Vägavsnittet, som är totalt ca 21 km varav 1/3 är utförd med bituminös

beläggning och 2/3 med cementbetongbeläggning, öppnades för trafik den 13

november 1996. I föreliggande rapport redovisas resultatet av

tillståndsuppföljningen under de fem första åren efter trafikpåsläpp.

Uppföljningen är planerad att pågå ytterligare två år. Så här beskriver

Vägverket Västra regionen bakgrunden till provvägen: "Det svenska vägnätet

har successivt belastats med allt större laster. Regelverken för utförande

har förnyats med jämna mellanrum bl.a. för att konstruktionerna skall klara

lasterna. Under ett flertal år har nybyggda vägar utförts som

asfaltkonstruktioner. Under senare delen av 1980-talet beslöts att utföra

någon nybyggd väg med betongöverbyggnad. De vägar som utfördes med betong var

E4 vid Arlanda och E6 söder Falkenberg. Då det stod klart att E6

Fastarp-Heberg skulle byggas ut till motorväg tog regionchefen i västra

regionen beslut att detta objekt skulle utföras som provväg dels med

betongöverbyggnad dels med asfaltöverbyggnad. Huvudsyftet var att kunna

jämföra de olika konstruktionerna mot varandra i ett långsiktigt perspektiv.

Det förväntade resultatet är att kunna redovisa säkra skillnader mellan de

olika konstruktionerna beträffande: stabilitet, spårslitage,

deformationsresistens, underhållskostnader, friktion och buller. Den

förväntade nyttan är att med en väl underbyggd uppföljning från projektet

kunna planera och investera med de för ändamålet rätta tekniska lösningarna

framförallt på de bundna överbyggnadslagren."

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...