Prediktion av våta vägmarkeringars retroreflexion från mätningar på torra vägmarkeringar

Ladda ner

Det är viktigt att vägmarkeringarnas synbarhet är god under alla förhållanden. Speciellt i mörker och väta är köruppgiften svår och under dessa förhållanden kan vägmarkeringarnas synbarhet vara helt avgörande för säkerheten, komforten och framkomligheten. Därför ställer Vägverket krav på synbarheten, vilken kvantifieras av retroreflexionen, för våta vägmarkeringar. I och med att ett krav finns i regelverket är det nödvändigt att kunna kontrollera om detta uppfylls eller ej. Problemet är att konventionella, handhållna mätningar av våta vägmarkeringars retroreflexion är opraktiska och kostsamma att utföra: de kräver artificiell bevattning och före varje avläsning måste man, enligt standarden, vänta en minut. Istället skulle man vilja mäta med ett mobilt instrument på torra vägmarkeringar och från en eller flera parametrar predicera våtfunktionen. Detta notat beskriver ett försök att predicera vägmarkeringars våtfunktion från tre parametrar som kan mätas mobilt på torra markeringar. För att utveckla en modell som beskriver vägmarkeringars våtfunktion genomfördes mätningar i provfält av parametrar som förväntas samspela med retroreflexionen för våt yta och dessutom i dagsläget kan mätas mobilt. Den framtagna modellen testades därefter på kantmarkeringar. Resultaten visar att en linjär modell med retroreflexionen och texturmåttet MPD för torr markering beskriver vägmarkeringens funktion i väta bra. På grund av onogrannheten i de empiriskt bestämda ingående variablerna, kommer emellertid modellens precision att vara begränsad så att ett 90 % prediktionsintervall för enskilda observationer har storleken ±16 mcd/m2/lx. Med andra ord: om mätningarna på torr vägmarkering ger en prediktion av våtvärdet på 50 mcd/m2/lx, återfinns det sanna värdet med 90 % sannolikhet i intervallet 34-66 mcd/m2/lx. Prediktionsintervallet kan tyckas stort, men är ändå användbart för de flesta tillämpningar om man använder prediktionerna med förstånd och redovisar osäkerheten. Det är viktigt att ha i åtanke att i praktiken är alternativet att inte alls utföra någon kontroll av vägmarkeringarnas funktion i mörker och väta. Rapporten ger även ett förslag på klassindelning för våtsynbara vägmarkeringar, baserad på prediktion från mätning med Ecodyn 30 och mätning av MPD. Denna klassindelning kan komma att revideras då ett mobilt instrument för mätning av retroreflexionen med bättre precision finns på marknaden.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet