Prediktion av våta vägmarkeringars retroreflexion från mätningar på torra vägmarkeringar

Ladda ner

Det är viktigt att vägmarkeringarnas synbarhet är god under alla förhållanden. Speciellt i mörker och väta är köruppgiften svår och under dessa förhållanden kan vägmarkeringarnas synbarhet vara helt avgörande för säkerheten, komforten och framkomligheten. Därför ställer Vägverket krav på synbarheten, vilken kvantifieras av retroreflexionen, för våta vägmarkeringar. I och med att ett krav finns i regelverket är det nödvändigt att kunna kontrollera om detta uppfylls eller ej. Problemet är att konventionella, handhållna mätningar av våta vägmarkeringars retroreflexion är opraktiska och kostsamma att utföra: de kräver artificiell bevattning och före varje avläsning måste man, enligt standarden, vänta en minut. Istället skulle man vilja mäta med ett mobilt instrument på torra vägmarkeringar och från en eller flera parametrar predicera våtfunktionen. Detta notat beskriver ett försök att predicera vägmarkeringars våtfunktion från tre parametrar som kan mätas mobilt på torra markeringar. För att utveckla en modell som beskriver vägmarkeringars våtfunktion genomfördes mätningar i provfält av parametrar som förväntas samspela med retroreflexionen för våt yta och dessutom i dagsläget kan mätas mobilt. Den framtagna modellen testades därefter på kantmarkeringar. Resultaten visar att en linjär modell med retroreflexionen och texturmåttet MPD för torr markering beskriver vägmarkeringens funktion i väta bra. På grund av onogrannheten i de empiriskt bestämda ingående variablerna, kommer emellertid modellens precision att vara begränsad så att ett 90 % prediktionsintervall för enskilda observationer har storleken ±16 mcd/m2/lx. Med andra ord: om mätningarna på torr vägmarkering ger en prediktion av våtvärdet på 50 mcd/m2/lx, återfinns det sanna värdet med 90 % sannolikhet i intervallet 34-66 mcd/m2/lx. Prediktionsintervallet kan tyckas stort, men är ändå användbart för de flesta tillämpningar om man använder prediktionerna med förstånd och redovisar osäkerheten. Det är viktigt att ha i åtanke att i praktiken är alternativet att inte alls utföra någon kontroll av vägmarkeringarnas funktion i mörker och väta. Rapporten ger även ett förslag på klassindelning för våtsynbara vägmarkeringar, baserad på prediktion från mätning med Ecodyn 30 och mätning av MPD. Denna klassindelning kan komma att revideras då ett mobilt instrument för mätning av retroreflexionen med bättre precision finns på marknaden.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-29

VTI i Almedalen

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2018. Almedalsveckan pågår 1-8 juli.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-29

VTI i Almedalen

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2018. Almedalsveckan pågår 1-8 juli.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se