Prediktion av våta vägmarkeringars retroreflexion från mätningar på torra vägmarkeringar

Ladda ner

Det är viktigt att vägmarkeringarnas synbarhet är god under alla förhållanden. Speciellt i mörker och väta är köruppgiften svår och under dessa förhållanden kan vägmarkeringarnas synbarhet vara helt avgörande för säkerheten, komforten och framkomligheten. Därför ställer Vägverket krav på synbarheten, vilken kvantifieras av retroreflexionen, för våta vägmarkeringar. I och med att ett krav finns i regelverket är det nödvändigt att kunna kontrollera om detta uppfylls eller ej. Problemet är att konventionella, handhållna mätningar av våta vägmarkeringars retroreflexion är opraktiska och kostsamma att utföra: de kräver artificiell bevattning och före varje avläsning måste man, enligt standarden, vänta en minut. Istället skulle man vilja mäta med ett mobilt instrument på torra vägmarkeringar och från en eller flera parametrar predicera våtfunktionen. Detta notat beskriver ett försök att predicera vägmarkeringars våtfunktion från tre parametrar som kan mätas mobilt på torra markeringar. För att utveckla en modell som beskriver vägmarkeringars våtfunktion genomfördes mätningar i provfält av parametrar som förväntas samspela med retroreflexionen för våt yta och dessutom i dagsläget kan mätas mobilt. Den framtagna modellen testades därefter på kantmarkeringar. Resultaten visar att en linjär modell med retroreflexionen och texturmåttet MPD för torr markering beskriver vägmarkeringens funktion i väta bra. På grund av onogrannheten i de empiriskt bestämda ingående variablerna, kommer emellertid modellens precision att vara begränsad så att ett 90 % prediktionsintervall för enskilda observationer har storleken ±16 mcd/m2/lx. Med andra ord: om mätningarna på torr vägmarkering ger en prediktion av våtvärdet på 50 mcd/m2/lx, återfinns det sanna värdet med 90 % sannolikhet i intervallet 34-66 mcd/m2/lx. Prediktionsintervallet kan tyckas stort, men är ändå användbart för de flesta tillämpningar om man använder prediktionerna med förstånd och redovisar osäkerheten. Det är viktigt att ha i åtanke att i praktiken är alternativet att inte alls utföra någon kontroll av vägmarkeringarnas funktion i mörker och väta. Rapporten ger även ett förslag på klassindelning för våtsynbara vägmarkeringar, baserad på prediktion från mätning med Ecodyn 30 och mätning av MPD. Denna klassindelning kan komma att revideras då ett mobilt instrument för mätning av retroreflexionen med bättre precision finns på marknaden.

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.