Politiska krav och tjänstemäns roll för analys av och beslut om styrmedel: Sammanfattande slutrapport

Ladda ner
Heather Congdon Fors
Lisa Hansson
Johanna Jussila Hammes

En hållbar utveckling innebär att samhällets begränsade resurser används på ett effektivt sätt med hänsyn tagen till sociala, ekonomiska och miljömässiga konsekvenser. För att uppnå önskade samhällsmål på ett effektivt sätt behöver olika aspekter vägas in vid utformning av styrmedel. Inom EU föregås beslut om regleringar av en så kallad Regleringskonsekvensbeskrivning (Regulatory Impact Assessment) där samhällsekonomisk analys ingår. Forskning och olika utredningar har visat att Sverige saknar en etablerad praxis för att genomföra denna typ av konsekvensanalyser på miljö, men även energi- och transportområdet. I detta projekt är syftet att undersöka hur Sverige arbetar med de analyser av detta slag som genomförs inom EU inför förhandlingar men också att studera orsaker till att de används eller inte används. Fokus ligger på förutsättningar inom en myndighet, men även vilken betydelse som tjänstemän har för vilka underlag som tas fram inför beslut om utformning av regleringar/styrmedel.

Den övergripande slutsats som kan dras av de tre delstudierna som ingått i projektet, samt diskussionen på avslutningsseminariet, är att detta inte är ett etablerat arbetssätt i det svenska förvaltningssystemet. Detta kan förklaras av brist på kompetens, en etablerad misstro, målstyrning samt avsaknad av ett institutionellt ramverk för när och hur denna typ av bredare konsekvensanalyser ska genomföras. Vid avslutningsseminariet framkom att Naturvårdsverket nu arbetar med en vägledning för att hjälpa tjänstemän att i ett tidigt skede analysera om det finns behov av regleringar från samhällets sida, att inleda arbetet med att ställa frågan ”Vad är problemet?”. Vi bedömer att detta är ett steg i rätt riktning men ser också att de nationalekonomer som arbetar ute på myndigheter ofta är ensamma eller väldigt få och därmed kan behöva olika former av stöd för att kunna utveckla arbetet med denna typ av, ofta komplexa, analyser på sin myndighet.

TRÄFFA OSS


14
aug

Nationellt samtal om den mobila vården

VTI demonstrerar vår blåljussimulator för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning. 
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.

SENASTE NYTT


2019-07-22

VTI:s verkstad hittar kreativa lösningar på det mesta

VTI:s prototypverkstad är inriktad på att leverera hög kvalitet och lösa tekniska problem. Här går det att tillverka allt – från skelettdelar för världens första kvinnliga provdocka till stora körsimulatorer.


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-07-22

VTI:s verkstad hittar kreativa lösningar på det mesta

VTI:s prototypverkstad är inriktad på att leverera hög kvalitet och lösa tekniska problem. Här går det att tillverka allt – från skelettdelar för världens första kvinnliga provdocka till stora körsimulatorer.


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...