PILOT - vidareutbildning av unga bilförare: slutrapport

Ladda ner
Sixten Nolén
Inger Engström
Kent Folkesson
Alf Jonsson
Birgitta Meyer
Bengt Nygård

PILOT handlar om att med vidareutbildning motivera unga bilförare att använda större säkerhetsmarginaler i trafiken. Utbildningen fokuserades mot att förmedla insikter om att stora säkerhetsmarginaler är viktiga för att kunna undvika kritiska situationer i trafiken. Målgrupp är bilförare 18–24 år med körkort. Projektets övergripande syfte var att utveckla och genomföra vidareutbildningen samt att utvärdera den genomförda utbildningen. Utvärderingen omfattar tre separata delstudier med följande syften: 1. att beskriva deltagarnas synpunkter och långsiktiga behållning av utbildningen 2. att utvärdera utbildningens effekter med avseende på attityder och föreställningar till trafiksäkerhet, självrapporterat förarbeteende samt försäkringsrapporterade trafikskador 3. att utvärdera utbildningens långsiktiga effekter på försäkringsrapporterade trafikskador. Utvärderingen genomfördes som en eftermätning med försöks- och kontrollgrupp med slumpmässig gruppfördelning bland de som anmält sitt intresse att delta i utbildningen. Försöksgruppen fördelades också slumpmässigt i fyra olika utbildningsvarianter. Antal projektdeltagare uppgick till 1502 i försöksgruppen och 803 i kontrollgruppen. Utbildningen bestod av endagskurser med både praktiskt och teoretiskt innehåll och beskrivs detaljerat i rapporten. Totalt genomfördes 137 kursdagar. Slutsatser från PILOT visar att det är möjligt att med insiktsinriktad vidareutbildning långsiktigt påverka unga bilförare. Deltagarna uppfattade utbildningens budskap och tyckte att deras bilkörning påverkades även två år efteråt. Utbildningen gav också positiva effekter på upplevd förmåga att köra med säkerhetsmarginaler samt självrapporterade förarbeteenden som bältesanvändning, avståndshållning och omkörningsbenägenhet. Även attityder till användning av bilbälten och till unga förares säkerhetsmarginaler har påverkats. Resultaten överensstämmer med tyngdpunkten i utbildningsinnehållet och bör vara positivt även ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Empiriska belägg saknas dock fortfarande kring effekter på faktiskt körbeteende och olycksinblandning.

TRÄFFA OSS


8-9
jan

Transportforum 2020

Transportforum hålls 8-9 januari 2020 i Linköping Konsert & Kongress.
12-13
feb

Winter Road Congress 2020

Arrangeras i Tempere, Finland. Anna Niska, senior forskare på VTI, föreläser om sopsaltning av cykelvägar.
12-13
maj

Electric Road Systems Conference (ERSC2020)

Välkommen till den fjärde Electric Road Systems Conference (ERSC2020). Konferensen hålls i Lund 12-13 maj 2020.

SENASTE NYTT


2019-12-06

Nu rullar en självkörande buss i Linköping

Idag börjar en eldriven, självkörande buss att rulla på universitetsområdet i Linköping. VTI har haft en ledande roll i förverkligandet av bussarna som kommer att vara en öppen plattform för forskning.


2019-12-03

Bränsleskatt mest verksamt för att minska koldioxidutsläpp – men drabbar låginkomsttagare på landsbygd

Bränsleskatter verkar vara det mest verksamma styrmedlet för att nå Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från inrikestransporter med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Samtidigt slår höjda bränsleskatter relativt mest mot låginkomsttagare i landsbygd. Det indikerar resultaten i en ny studie från forskningsprogrammet Transportekonomi.


2019-11-27

Höga hastigheter på genomfartsgator i tätort

​Mer än var tredje bilist kör för fort i tätort, framför allt på gator med hastighetsbegränsning 40 kilometer i timmen. Sämst är det på genomfartsgator i villa- och ytterområden. Men det finns sätt att få ned hastigheten.


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-12-06

Nu rullar en självkörande buss i Linköping

Idag börjar en eldriven, självkörande buss att rulla på universitetsområdet i Linköping. VTI har haft en ledande roll i förverkligandet av bussarna som kommer att vara en öppen plattform för forskning.


2019-12-03

Bränsleskatt mest verksamt för att minska koldioxidutsläpp – men drabbar låginkomsttagare på landsbygd

Bränsleskatter verkar vara det mest verksamma styrmedlet för att nå Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från inrikestransporter med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Samtidigt slår höjda bränsleskatter relativt mest mot låginkomsttagare i landsbygd. Det indikerar resultaten i en ny studie från forskningsprogrammet Transportekonomi.


2019-11-27

Höga hastigheter på genomfartsgator i tätort

​Mer än var tredje bilist kör för fort i tätort, framför allt på gator med hastighetsbegränsning 40 kilometer i timmen. Sämst är det på genomfartsgator i villa- och ytterområden. Men det finns sätt att få ned hastigheten.


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.