PILOT - vidareutbildning av unga bilförare: slutrapport

Ladda ner
Sixten Nolén
Inger Engström
Kent Folkesson
Alf Jonsson
Birgitta Meyer
Bengt Nygård

PILOT handlar om att med vidareutbildning motivera unga bilförare att använda större säkerhetsmarginaler i trafiken. Utbildningen fokuserades mot att förmedla insikter om att stora säkerhetsmarginaler är viktiga för att kunna undvika kritiska situationer i trafiken. Målgrupp är bilförare 18–24 år med körkort. Projektets övergripande syfte var att utveckla och genomföra vidareutbildningen samt att utvärdera den genomförda utbildningen. Utvärderingen omfattar tre separata delstudier med följande syften: 1. att beskriva deltagarnas synpunkter och långsiktiga behållning av utbildningen 2. att utvärdera utbildningens effekter med avseende på attityder och föreställningar till trafiksäkerhet, självrapporterat förarbeteende samt försäkringsrapporterade trafikskador 3. att utvärdera utbildningens långsiktiga effekter på försäkringsrapporterade trafikskador. Utvärderingen genomfördes som en eftermätning med försöks- och kontrollgrupp med slumpmässig gruppfördelning bland de som anmält sitt intresse att delta i utbildningen. Försöksgruppen fördelades också slumpmässigt i fyra olika utbildningsvarianter. Antal projektdeltagare uppgick till 1502 i försöksgruppen och 803 i kontrollgruppen. Utbildningen bestod av endagskurser med både praktiskt och teoretiskt innehåll och beskrivs detaljerat i rapporten. Totalt genomfördes 137 kursdagar. Slutsatser från PILOT visar att det är möjligt att med insiktsinriktad vidareutbildning långsiktigt påverka unga bilförare. Deltagarna uppfattade utbildningens budskap och tyckte att deras bilkörning påverkades även två år efteråt. Utbildningen gav också positiva effekter på upplevd förmåga att köra med säkerhetsmarginaler samt självrapporterade förarbeteenden som bältesanvändning, avståndshållning och omkörningsbenägenhet. Även attityder till användning av bilbälten och till unga förares säkerhetsmarginaler har påverkats. Resultaten överensstämmer med tyngdpunkten i utbildningsinnehållet och bör vara positivt även ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Empiriska belägg saknas dock fortfarande kring effekter på faktiskt körbeteende och olycksinblandning.

TRÄFFA OSS


5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.