PILOT - vidareutbildning av unga bilförare: slutrapport

Ladda ner
Sixten Nolén
Inger Engström
Kent Folkesson
Alf Jonsson
Birgitta Meyer
Bengt Nygård

PILOT handlar om att med vidareutbildning motivera unga bilförare att använda större säkerhetsmarginaler i trafiken. Utbildningen fokuserades mot att förmedla insikter om att stora säkerhetsmarginaler är viktiga för att kunna undvika kritiska situationer i trafiken. Målgrupp är bilförare 18–24 år med körkort. Projektets övergripande syfte var att utveckla och genomföra vidareutbildningen samt att utvärdera den genomförda utbildningen. Utvärderingen omfattar tre separata delstudier med följande syften: 1. att beskriva deltagarnas synpunkter och långsiktiga behållning av utbildningen 2. att utvärdera utbildningens effekter med avseende på attityder och föreställningar till trafiksäkerhet, självrapporterat förarbeteende samt försäkringsrapporterade trafikskador 3. att utvärdera utbildningens långsiktiga effekter på försäkringsrapporterade trafikskador. Utvärderingen genomfördes som en eftermätning med försöks- och kontrollgrupp med slumpmässig gruppfördelning bland de som anmält sitt intresse att delta i utbildningen. Försöksgruppen fördelades också slumpmässigt i fyra olika utbildningsvarianter. Antal projektdeltagare uppgick till 1502 i försöksgruppen och 803 i kontrollgruppen. Utbildningen bestod av endagskurser med både praktiskt och teoretiskt innehåll och beskrivs detaljerat i rapporten. Totalt genomfördes 137 kursdagar. Slutsatser från PILOT visar att det är möjligt att med insiktsinriktad vidareutbildning långsiktigt påverka unga bilförare. Deltagarna uppfattade utbildningens budskap och tyckte att deras bilkörning påverkades även två år efteråt. Utbildningen gav också positiva effekter på upplevd förmåga att köra med säkerhetsmarginaler samt självrapporterade förarbeteenden som bältesanvändning, avståndshållning och omkörningsbenägenhet. Även attityder till användning av bilbälten och till unga förares säkerhetsmarginaler har påverkats. Resultaten överensstämmer med tyngdpunkten i utbildningsinnehållet och bör vara positivt även ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Empiriska belägg saknas dock fortfarande kring effekter på faktiskt körbeteende och olycksinblandning.

TRÄFFA OSS


10
apr

Lunchseminarium i transportekonomi

Jonas Westin, forskare vid Centrum för regionalvetenskap vid Umeå universitet (Cerum) föreläser under rubriken "Effekter på regional tillgänglighet och samhällsekonomi till följd av Trafikverkets hastighetsöversyn". 
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.
4-5
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras 2019 i Tallin, Estland. VTI medverkar i organiserandet av konferensen.

SENASTE NYTT


2019-03-20

Förbättrad betong ger mindre slitage och partikelutsläpp

Forskare har testat ett nytt recept på vägbeläggning av betong avseende slitage och utsläpp av inandningsbara partiklar. Betongreceptet visade sig ha högre slitstyrka än en känd standardbetong och en slitstark asfalt. Den genererade också mindre...


2019-03-15

Japansk polis intresserad av metod som VTI utvärderat

Representanter för trafikpolisen i Japan var under veckan på besök hos polisen i region Väst för att ta del av deras arbetsmetod som syftar till att sänka medelhastigheten på vägarna, kallad "20-minutersmetoden". Metoden har utvärderats av forskare på VTI.


2019-03-15

Prognosbaserade driftåtgärder krävs för minskade partikelhalter i stadsmiljö

Åtgärder för att minska dammförrådet på vägar bör styras av prognoser snarare än scheman. Det visar resultatet av VTI-projektet som har undersökt hur olika gatudriftåtgärder påverkar luftkvaliteten.


2019-03-14

Ny simulator prövar trafikmiljö för fotgängare

Hur uppmärksam är en fotgängare på olika faror i trafiken? Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Det går nu att studera i en ny fotgängarsimulator med Virtual Reality-teknik på forskningsinstitutet VTI. Simulatorn har finansierats delvis genom Trafikverkets skyltfond.


2019-03-13

Modeller visar styrmedels möjligheter till samspel

Modeller för styrmedelsanalyser i städer kan fungera som bra beslutsunderlag för till exempel kommunala beslutsfattare. Med hjälp av modellerna kan ett eller flera styrmedel testas, tillsammans eller var för sig, innan de införs i praktiken.


2019-03-08

Nytt EU-projekt startar om jämställdhet och mångfald i transportsektorn

VTI-forskare ska medverka i ett nytt projekt om hur det ska gå till att samordna jämställdhet och mångfald i transportsektorn i Europa. Det är ett EU-projekt med namnet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory.


2019-03-20

Förbättrad betong ger mindre slitage och partikelutsläpp

Forskare har testat ett nytt recept på vägbeläggning av betong avseende slitage och utsläpp av inandningsbara partiklar. Betongreceptet visade sig ha högre slitstyrka än en känd standardbetong och en slitstark asfalt. Den genererade också mindre...


2019-03-15

Japansk polis intresserad av metod som VTI utvärderat

Representanter för trafikpolisen i Japan var under veckan på besök hos polisen i region Väst för att ta del av deras arbetsmetod som syftar till att sänka medelhastigheten på vägarna, kallad "20-minutersmetoden". Metoden har utvärderats av forskare på VTI.


2019-03-15

Prognosbaserade driftåtgärder krävs för minskade partikelhalter i stadsmiljö

Åtgärder för att minska dammförrådet på vägar bör styras av prognoser snarare än scheman. Det visar resultatet av VTI-projektet som har undersökt hur olika gatudriftåtgärder påverkar luftkvaliteten.


2019-03-14

Ny simulator prövar trafikmiljö för fotgängare

Hur uppmärksam är en fotgängare på olika faror i trafiken? Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Det går nu att studera i en ny fotgängarsimulator med Virtual Reality-teknik på forskningsinstitutet VTI. Simulatorn har finansierats delvis genom Trafikverkets skyltfond.


2019-03-13

Modeller visar styrmedels möjligheter till samspel

Modeller för styrmedelsanalyser i städer kan fungera som bra beslutsunderlag för till exempel kommunala beslutsfattare. Med hjälp av modellerna kan ett eller flera styrmedel testas, tillsammans eller var för sig, innan de införs i praktiken.


2019-03-08

Nytt EU-projekt startar om jämställdhet och mångfald i transportsektorn

VTI-forskare ska medverka i ett nytt projekt om hur det ska gå till att samordna jämställdhet och mångfald i transportsektorn i Europa. Det är ett EU-projekt med namnet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory.