Pedestrian crossing behavior and compliance at signalized intersections

Ladda ner
H. Joon Park
Shuzuan Li
Weizhe Yu
Weili Yang
Wael Alhajyaseen
Miho Iryo-Asano

Most pedestrian crashes occur at crosswalks and/or within their vicinity. It may be caused by violations of traffic and pedestrian control regulations or inattention by drivers and pedestrians. There is a lack of pedestrian behavior studies on pedestrian compliances with control devices at signalized intersections in New York City. Many signalized intersections in New York City have significant pedestrian crossing volumes with varying tuning vehicle volumes. According to a behavior preference, pedestrians tend to cross a street using the shortest path in the vicinity of crosswalks at intersections while drivers try to make turns in a limited gap between pedestrians.

This study focuses on pedestrian crossing behavior and compliance to provide an effective traffic and pedestrian control policy at signalized intersections with high pedestrian volumes. Quantitative ranges of pedestrian space are correlated to qualitative descriptions that range from a full ability of pedestrians to move in their desired path to a severely constrained condition. It is understood that density is the primary factor which influences crosswalk operation in terms of the pedestrian crossing speed. However, it is necessary to find other factors which may affect pedestrian operation and safety.

As expected, the study results illustrated higher density at pedestrian facilities caused pedestrian noncompliance rates. The highest pedestrian noncompliance percentages on corner waiting and painted crosswalk marking areas were 22.9 % and 20.3 %, respectively, while the lowest noncompliance rates on crosswalk and corner standing areas were 4.0 % and 5.9 %, respectively. The crosswalk area’s noncompliance was related to trip origin/destination (i.e., bus stop) and vehicles occupying the crosswalk while corner waiting area’s noncompliance was affected by curbside lane operation (i.e., parking lane) and distance between crosswalk and stop bar of approaching traffic. In addition, the highest pedestrian violation percentages during “Flashing and steady Don’t Walk (DW)” times were 31.7 % and 11.6 %, respectively, while the lowest pedestrian violations during those phases were 14.7 % and 0.4 %, respectively. Pedestrians walk faster during Flashing DW time than during Walk time. Therefore, it is recommended that appropriate geometry design/markings and signal timing control policy will improve pedestrian compliance rate and safety of all street users. In addition, enforcement of driver and pedestrian education are also required.

TRÄFFA OSS


13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-06-22

Svensk elväg väcker intresse över hela världen

Omkring 70 experter från olika delar av världen träffades nyligen för att dela erfarenheter från forskning och utveckling inom området electric road systems, ERS, på en konferens i Sandviken. Arrangör var Forsknings- och innovationsplattformen för elvägar,...


2017-06-21

Liten minskning av antalet omkomna i trafiken

EU har som målsättning att halvera antalet trafikdödade i Europa mellan 2010 och 2020, men sedan 2014 har utvecklingen i stort sett stått stilla. Det visar årets Road Safety PIN rapport.


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar


2017-06-15

VTI bygger tågsimulatorer till SJ

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. SJ köper tio mindre simulatorer som ska användas i fortbildning och uppföljning av tågförare. Nyligen levererades den första prototypen.


2017-06-14

Betongvägar kräver högre kvalitet

på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, vti. Att använda betong på vägar är inget nytt i......Källa: Byggindustrin


2017-06-22

Svensk elväg väcker intresse över hela världen

Omkring 70 experter från olika delar av världen träffades nyligen för att dela erfarenheter från forskning och utveckling inom området electric road systems, ERS, på en konferens i Sandviken. Arrangör var Forsknings- och innovationsplattformen för elvägar,...


2017-06-21

Liten minskning av antalet omkomna i trafiken

EU har som målsättning att halvera antalet trafikdödade i Europa mellan 2010 och 2020, men sedan 2014 har utvecklingen i stort sett stått stilla. Det visar årets Road Safety PIN rapport.


2017-06-15

VTI bygger tågsimulatorer till SJ

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. SJ köper tio mindre simulatorer som ska användas i fortbildning och uppföljning av tågförare. Nyligen levererades den första prototypen.


2017-06-12

Inbjudan till den första internationella elvägskonferensen

Välkommen till den första internationella elvägskonferensen 14-15 juni i Högbo utanför Sandviken. Ganska precis ett år har gått sedan världens första elväg för tung fordonstrafik på allmän väg invigdes utanför Sandviken. Nu är det hög tid att samla internationella forskare och experter för att presentera de senaste resultaten och diskutera ämnet Electric Road Systems.


2017-06-09

VTI söker deltagare till ny studie

I september genomför vi en studie om cyklisters och bilisters beteende i trafiken. Specifikt intresserar vi oss för hur cyklister och bilister inhämtar information från omgivningen, och hur detta skiljer sig åt mellan de två trafikantgrupperna.  


2017-05-30

Thredbo 15 – internationell konferens om persontrafik

I augusti är det dags för den 15:e konferensen med titeln International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport (Thredbo 15 Conference). VTI är värd tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm.  


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar


2017-06-14

Betongvägar kräver högre kvalitet

på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, vti. Att använda betong på vägar är inget nytt i......Källa: Byggindustrin


2017-06-05

Hållbara turistresor synade

Kiruna, Åre, Sälen och Vimmerby av Tobias Heldt (vti, Högskolan Dalarna), Kerstin Robertson (Ecologize) och Åsa Wikberg (vti).........Källa: Res och Trafikforum


2017-06-02

"Övertro på att klara körkortsprovet"

test, säger Sonja Forward, forskare och psykolog på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.... vti släppte i slutet av förra året en rapport på uppdrag......Källa: Aftonbladet


2017-05-30

VTI ska analyser behov av forskning om cykling

vti ska analyser behov av forskning om cykling vti i Linköping, har fått i uppdrag av regeringen att.........Källa: Sveriges Radio