Organization of pilot and icebreaking in the Nordic countries and update of the external costs of sea transports in Sweden: a report in SAMKOST 3

Ladda ner

Regeringen har bett VTI att se över den aktuella kunskapen om de externa kostnaderna för samtliga trafikslag. Denna rapport ingår i den tredje etappen av regeringsuppdraget (Samkost 3). Rapporten behandlar sjötransporter där tillgången till data och kunskapsnivån i allmänhet är lägre än för de landbaserade trafikslagen. En slutsats i Samkost 2 (år 2016) var att möjligheterna att tillämpa de beräknade externa kostnaderna för prissättningen är tämligen begränsade i de befintliga organisationsstrukturerna. Denna rapport består av två delar. Del 1 jämför organisationsmodellerna för lotsning och isbrytning i Danmark, Finland, Norge och Sverige. De nordiska länderna har valt olika modeller för att tillhandahålla lots- och inbrytningstjänster, vilket kan påverka kapacitet och servicenivån, kostnadsstrukturen, kostnadseffektiviteten och prissättningen av tjänsterna. Del 2 uppdaterar (infrastruktur)- kostnaderna för lotsning och isbrytning och de externa kostnaderna avseende trafiksäkerhet, växthusgaser och luftföroreningar som orsakas av sjötransporter på Sveriges sjöterritorium från Samkost 2 (2014 års priser och värderingar användes) till Samkost 3 (2017 års priser och värderingar används). De beräknade totala årliga externa kostnaderna är lägre i Samkost 3 än i Samkost 2: ca fem procent i det lågalternativet och ca tio procent i högalternativet. Detta innebär att internaliseringsgraden för sjöfart på svenskt sjöterritorium är ungefär 100 procent, vilket är högre än i Samkost 2. Transporterna på internationellt vatten troligtvis har en låg internaliseringsgrad och det krävs både nationella och internationella styrmedel för att uppnå t.ex. uppsatta nationella och internationella klimatmål.

TRÄFFA OSS


4
nov

Webbinarium: We share the space – bicyclists and motor vehicles...

Cykelcentrum och SAFER bjuder in till gratis webbinarium med den senaste forskningen om cyklister och interaktionen med bilar.
5
nov

ICSC webbinarium: Single bicycle crashes as a rising problem

Cykelcentrum och Lunds universitet anordnar ett webbinarium på ämnet singelcykelolyckor som ett växande problem.
19
nov

Jämställdhet i nationell transportplan

Nätverket Jämställdhet i transportsektorn anordnar ett webbinarium om jämställdhet i nationell transportplan. Vid seminariet deltar bland andra Lena Levin, forskningsledare VTI, tillsammans med Aná Gil Sola, biträdande lektor Göteborgs universitet och pratar...

SENASTE NYTT


2020-10-28

Framtida koncept för hållbar mobilitet i städer demonstreras i nytt EU-projekt

I början av 2020 lanserades SHOW, ett EU-projekt som syftar till att demonstrera och utvärdera avancerade koncept för hållbar mobilitet i verkliga stadsmiljöer.


2020-10-27

Kunskap från Kina ska bidra till elektrifiering av svenska transportsystemet

Kina har en stark position som elbilsland och har på kort tid tagit snabba steg i elektrifieringen av transportsystem och sammankoppling med intelligenta och smarta städer. Ett nytt samarbete mellan Sverige och Kina ska bidra till ökad kunskap om...


2020-10-23

Körsimulatorer i utbildningen kan öka trafiksäkerheten

Forskare från VTI undersöker om körsimulatorer i förarutbildningen för B-körkort kan vara ett bra hjälpmedel vid utbildningen och även bidra till en tydligare och mer rättvis process vid förarprovet.


2020-10-22

45 miljoner till Mistra SAMS för forskning om vardagslivets resande

Forskningsprogrammet Mistra SAMS, som leds av VTI och KTH, tilldelas forskningsmedel för en andra fas med upp till 45 miljoner kronor över en kommande fyraårsperiod. För att fortsätta undersöka hur ett framtida mobilitetssystem kan se ut kommer programmet att...


2020-10-22

Mer kunskap behövs för att beräkna mikroplaster från våra däck och vägar

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplaster i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. En ny studie från VTI visar att befintliga modeller för att beräkna spridning av mikroplaster i naturen behöver utvecklas för att kunna simulera däck- och vägslitage.


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-28

Framtida koncept för hållbar mobilitet i städer demonstreras i nytt EU-projekt

I början av 2020 lanserades SHOW, ett EU-projekt som syftar till att demonstrera och utvärdera avancerade koncept för hållbar mobilitet i verkliga stadsmiljöer.


2020-10-27

Kunskap från Kina ska bidra till elektrifiering av svenska transportsystemet

Kina har en stark position som elbilsland och har på kort tid tagit snabba steg i elektrifieringen av transportsystem och sammankoppling med intelligenta och smarta städer. Ett nytt samarbete mellan Sverige och Kina ska bidra till ökad kunskap om...


2020-10-23

Körsimulatorer i utbildningen kan öka trafiksäkerheten

Forskare från VTI undersöker om körsimulatorer i förarutbildningen för B-körkort kan vara ett bra hjälpmedel vid utbildningen och även bidra till en tydligare och mer rättvis process vid förarprovet.


2020-10-22

45 miljoner till Mistra SAMS för forskning om vardagslivets resande

Forskningsprogrammet Mistra SAMS, som leds av VTI och KTH, tilldelas forskningsmedel för en andra fas med upp till 45 miljoner kronor över en kommande fyraårsperiod. För att fortsätta undersöka hur ett framtida mobilitetssystem kan se ut kommer programmet att...


2020-10-22

Mer kunskap behövs för att beräkna mikroplaster från våra däck och vägar

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplaster i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. En ny studie från VTI visar att befintliga modeller för att beräkna spridning av mikroplaster i naturen behöver utvecklas för att kunna simulera däck- och vägslitage.


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.